photo_2016-12-21_18-01-11.jpg

آينه جم: مهندس حسنی پور_ مدیر مسئول نشریه نسیم جم
شهرداری ها و دهیاری ها معمولابودجه خود را هرسال دربهمن ماه به شورای اسلامی ارائه تا پس ازبررسی و چانه زنی های احتمالی طبق بخشنامه ابلاغی ازسوی وزارت کشور و دراجرای ماده 67 قانون شهرداری‌ها در شوراهای اسلامی مورد بررسی و به تصویب برسد.


درفرایند تصویب این لایحه ممکن است بودجه به دلایل مختلف افزایش یا کاهش نیزداشته باشد، که این مساله به میزان تحقق بودجه سال پیش ازآن، منابع درآمدی و هزینه های شهرداری، پروژه های عمرانی، میزان عوارض وعواملی از این دست بستگی دارد.
شهرداری های سه گانه درشهرستان جم نیزبراساس همین رویه در اواخر سال 94 لایحه بودجه خود را به شورای اسلامی تقدیم که دراین بین شهرداری جم از افزایش 65 درصدی میزان بودجه سال جاری نسبت به سال گذشته بهره مند شد که بر اساس اعلام شهردار جم بودجه تصویبی این شهر معادل 23 میلیارد تومان بوده است.
بودجه شهرداری انارستان از محل منابع داخلی درآمد و هزینه یک ونیم میلیارد تومان در سال قبل بودکه درسال 95 این رقم به دو و نیم میلیارد تومان افزایش پیدا کرده که تا پایان سال باید تحقق پیداکند (پیش بینی هست ). اعتبارات تملک دارایی شهرداری درسال 94 یک میلیارد و نود میلیون تومان درکمیته برنامه ریزی شهرستان تصویب شد که ازاین مبلغ کلا 300 میلیون تومان تحقق پیداکرد.
با این مقدمه به پیشنهاد دولت در برنامه ششم توسعه  در مورد مالیات بر ارزش افزوده پرداخته که بر اساس آن، مالیات بر ارزش افزوده می بایست ابتدا به خزانه واریز و سپس اختصاص آن از طریق استانداری به شهرداری ها و دهیاری ها انجام شود که این اقدام به معنای محدود کردن این نهادهای مردمی است و با عملی شدن این پیشنهاد عملا" سوق دادن آنان به سمت دولتی شدن است.
با گذشت از این مهم که آیا این تصمیم مغایر با اصل 44 قانون اساسی و تصمیم دولت مبنی بر ارائه لایحه ای مبنی بر درآمدهای پایدار شهری و مدیریت یکپارچه به مجلس است یا خیر؟ به طرح چند پرسش پرداخته که:
-  آیا با گرفتن عوارض آلایندگی و مالیات بر ارزش افزوده از منابع درآمدی بالاخص شهرداری ها و بویژه شهرداری ها و دهیاری های حوزه جنوب استان که بیشتر از این منابع بهره می برند دچار رکود نخواهند شد؟
-  با توجه به اینکه بیشترین هزینه این تشکیلات صرف هزینه های جاری و خدماتی از جمله تامین و نگهداری فضاهای سبز می شود ، آیا برای جبران کسری بودجه جهت احداث زیر ساخت های شهری و ناوگان حمل و نقل و دیگر ضروریات شهری و روستایی با مشکل مواجه نخواهند شد؟
-  هر چند با توجه به عمر کوتاه دولت عملیاتی شدن این لایحه دولت بعد از بررسی مجلس در هاله ای از ابهام است، آیا این ادارات طرح و برنامه ای برای درآمدهای پایدار خود دارند یا خیر؟
پر واضح است که با مثبت بودن پاسخ این پرسش ها، آینده ای درخشان برای شهرداری ها و دهیاری های سراسر استان قابل تصور است. در غیر این صورت بعید است که بتوانند بر مشکلات پیش رو فائق آمده و آنگاه است که رو به کمک های مردمی آورده و در صدد افزایش درآمدهای ناشی از عوارض، استفاده از تسهیلات مالی و روی آوری به فروش اموال و دارائی های هستند که بطور اتفاقی یا به موجب قانون به تملک خود دآورده اند که این رویه هم برای مردم و هم برای شهرداری ها و دهیاری ها بسیار خطرناک است.

[کد خبر:AJ19742]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب