00000000000082263100-71084103.jpg

 

آینه جم :  مدیر جهاد کشاورزی جم گفت: افزایش قیمت لیمو ترش، پایین بودن نرخ خرما، کم آبی و گسترش صنعت در سالهای اخیر باعث دگرگونی سیمای کشاورزی این شهرستان و جایگزینی درختان لیمو به جای نخیلات شده است.

به گزارش« آینه جم»؛ اکبر فتحی افزود: با وجود بحران آب و خشکسالی در این شهرستان اما به دلیل سود دهی بالای لیمو ترش برای کشاورزان سطح باغهای آن نه تنها کاهش نیافته بلکه رشد 15 تا 30 درصدی داشته است.

وی اضافه کرد: طبق آمار سال 1390 پهنه باغ ها در شهرستان جم چهار هزار هکتار بود که از این مساحت دو هزار و 500 هکتار آن مرکبات، یکهزار و 500 هکتار نیز نخیلات است.
فتحی، در باره برداشت لیمو ترش در شهرستان جم گفت: عمده باغهای شهرستان جم از لیمو تشکیل شده و بیشترین برداشت هم در این بخش است، که علاوه بر مصرف داخلی به کارخانه ها و شرکت های آب لیمو گیری ارسال می شود.

وی ادامه داد: یکهزار و 200 هکتار باغ لیمو در شهرستان جم وجود دارد که با توجه به کارگاههای آموزشی، استفاده صحیح از سم وکود، تغذیه خوب گیاهی، کنترل آفت، شرایط هوایی مناسب رشد لیمو باعث شده تا در سال جاری بیش از 30 هزار تن محصول در این باغها تولید شود که بیشترین میزان برداشت لیمو ترش در سالهای اخیر در این منطقه است.

فتحی درباره تولید خرما درجم گفت: خرمای این منطقه یکی از مرغوب ترین نوع این محصول است که بیشتر در بخش مرکزی شهرستان واقع شده است.

وی افزود: میزان برداشت خرما در شهرستان جم هفت هزار تن در سال است که عمده آن از نوع خاصویی است و نسبت به سایر خرماهای استان بوشهر از لحاظ طعم و بازار پسندی از مشتریان بیشتر و قیمت بالاتری برخوردار است.

فتحی بیان کرد: با وجود بازار پسندی بالای این محصول جای صنایع بسته بندی و فرآوری خرما در شهرستان جم خالی است و این باعث شده تا کار بسته بندی و نگهداری به صورت سنتی انجام و هدر رفت محصول نیز بالا باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جم درارتباط با احداث کارخانه بسته بندی و نگهداری خرما در شهرستان گفت: جهاد کشاورزی و بخش خصوصی بارها در خواست احداث کارخانه بسته بندی داشته اند اما به دلیل بحران آب در شهرستان و نیاز اولیه صنعت به آب، اما تاکنون هیچ متقاضی موفق به دریافت مجوز کارخانه بسته بندی خرما در جم نشده است .

وی اظهارکرد: این درحالی است که کارخانه بسته بندی خرما از نیاز های ضروری نخلداران برای نگهداری و فروش محصولات است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جم گفت: هم اکنون شش هزار نفر در بخش کشاورزی این شهرستان مشغول فعالیت هستند که در سال های اخیر به دلیل استقرار شرکت گاز و پتروشیمی در منطقه و اشتغال جوانتر ها در این صنعت با کاهش شاغلان در بخش کشاورزی روبرو بوده ایم.

وی میزان آب مصرفی در بخش کشاورزی جم را 31 میلیون متر مکعب در سال عنوان کرد و گفت: با توجه به کمبود آب و برداشت بی رویه از سفره های آب زیر زمینی سیاست جهاد کشاورزی ترویج سیستم آبیاری قطره ای در باغهای منطقه است تا از این طریق آب کمتر و محصول بیشتری برداشت شود.

فتحی گفت: تعداد چاه های آب کشاورزی در شهرستان جم 1300 حلقه است که از این تعداد نیمی دارای مجوز و نیمی فاقد مجوز هستند و سیاست جهاد کشاورزی در حفر چاه های جدید سخت گیرانه تر شده است.

وی در باره تعداد قنات ها و چشمه های شهرستان بیان کرد: 77 رشته قنات در شهرستان جم وجود داردکه از این تعداد 35 رشته فعال و بقیه غیر فعال یا نیمه فعال است و 23 چشمه وجود دارد که 15 مورد فعال و مابقی خشک است.

وی در ارتباط با بحران آب و تاثیر آن بر باغهای شهرستان جم گفت: کم آبی تاثیر خود را در کیفیت و میزان برداشت محصول در بر داشته طوریکه وسعت باغهای نخل به دلیل بهره کم اقتصادی، اشتغال کشاورزان در صنعت و تبدیل اراضی به زمین های مسکونی با کاهش همراه است اما در بخش باغهای لیمو با وجود کم آبی به دلیل سود دهی بالا نه تنها کاهش نیافته بلکه توسعه داشته است.

فتحی در باره طرح پهنه بندی بیان کرد: با توجه به اینکه بیشتر باغهای شهرستان جم در بخش ریز واقع است این طرح از ریز آغاز و اکنون 60 درصد پیشرفت دارد و انتظار می رود تا دو ماه دیگر طرح پهنه بندی باغها در شهرستان جم به پایان برسد.

شهرستان جم در 265 کیلومتری جنوب شرق بوشهر واقع است و از مناطق خوش آب و هوای این استان به شمار می رود.
جم پیش از این به شهرستان مرکبات معروف بود اما در سه دهه اخیر به دلیل ایجاد پالایشگاه گاز در این منطقه و ایجاد اشتغال صنعتی، افزایش مصرف آب بخش صنعت و خشکسالی، سطح باغهای مرکبات آن از جمله پرتقال و لیمو شیرین بشدت کاهش یافته است.

**بتول جهانگیری

[کد خبر:AJ18452]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب