8I4A9423.jpg

آینه جم: مدیرعامل آب منطقه‌ای بوشهر روند برداشت آب در دشت‌های جم و ریز را فاجعه بار توصیف کرد و گفت: دشت ریز در شش ماهه اول سال جاری با حدود دو متر افت سطح ایستابی آب مواجه شده است.

به گزارش آینه جم: شاپور رجایی عصر سه‌شنبه در نشست مشترک کارگروه آب و کشاورزی و شورای حفاظت منابع آب شهرستان جم، وضعیت آب کشور را در شرایط بحرانی دانست و اظهار داشت: برای رفع مشکل، نیازمند اقدامات فوری و اساسی است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای بوشهر روند برداشت آب در دشت‌های جم و ریز را فاجعه بار توصیف کرد و خواهان سرعت بخشیدن به اقدامات پیشگیرانه شد.

وی اضافه کرد: دشت ریز در شهرستان جم و دشت تنگ ارم در دشتستان بحرانی‌ترین دشت‌های استان به لحاظ کمی و افت سطح ایستابی آب و دشت آبدان در شهرستان دیر نیز از لحاظ کیفیت، بحرانی‌ترین شرایط در استان محسوب می شود.

رجایی گفت: دشت ریز به علت اینکه منبع تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی است به همراه دشت آبدان به عنوان دشت‌های پایلوت کشوری در طرح احیا و تعادل بخشی قرار گرفته‌اند.

دشت ریز با این روند کاملا خشک می‌شود

مدیرعامل آب منطقه‌ای بوشهر تصریح کرد: طبق مصوبه شورای آب کشور، تمام پروژه‌های مصوب شورای آب باید برای احیا و تعادل بخشی در دشت های پایلوت اجرایی شود و همه اعضا موکلف به اجرا هستند.

رجایی اظهار داشت: دشت ریز در شش ماهه اول سال جاری با حدود دو متر افت سطح ایستابی آب مواجه شده است که برنامه‌های مختلفی برای احیای آن برنامه‌ریزی شده است که در صورت تحقق همه این برنامه‌ها،۱۴ تا ۱۷سال دیگر می‌توانیم دشت را احیا کنیم.

وی اضافه کرد: روند کنونی و کاهش سطح ایستابی آب سفره‌ها و افزایش برداشت‌ها تا چند سال آینده، دشت ریز به‌طور کامل خشک خواهد کرد.

راهکارهای احیای دشت ریز

مدیرعامل آب منطقه‌ای بوشهر تاکید کرد: برای احیای دشت ریز راهکارهایی طی چند سال آینده تعریف‌ شده است که از جمله این طرح‌ها می‌توان به حذف برداشت آب چاه‌های شرکت پالایش گاز فجر جم با تکمیل پروژه آب جم به سیراف در سال ۹۷نام برد.

رجایی تصریح کرد: اکنون حفظ منابع آب شهرستان جم در اولویت قرار دارد و هیچ راهی جز کاهش آب مصرفی در حوزه کشاورزی وجود ندارد چرا که چشم بستن بر مصرف کنونی آب در حوزه کشاورزی خصوصا انتقال آب‌ها، چاه‌های غیرمجاز و کشت فضای باز، در آینده‌ای نزدیک باغات باقی مانده را نیز خشک خواهد کرد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای بوشهر بیان داشت: اجرا و تکمیل طرح‌های آبخیزداری در دشت ریز، اجرای طرح تغذیه آبخوان و پساب آب‌های انتقالی خارج از حوضچه، حذف اضافه برداشت چاه‌های مجاز دشت ریز، ساماندهی چاه‌های غیرمجاز قبل از سال ۸۵، حذف چاه‌های غیرمجاز بعد از سال ۸۵و اصلاح پروانه چاه‌های مجاز نیز از دیگر برنامه ها برای احیای دشت ریز است.

۱۷ سال زمان احیا مشروط به ثبات بارندگی

وی اضافه کرد: با اجرای این برنامه‌ها، مشروط به ثبات تقریبی میزان بارندگی سالانه، می‌توانیم طی۱۷ سال، شاهد احیای دشت ریز باشیم.

رجایی از نهایی شدن مراحل مناقصه آب‌شیرین‌کن خبر داد و گفت: پاکت مناقصه آب‌شیرین‌کن‌های خط انتقال آب سیراف به جم فردا باز می‌شود و همچنین ترک تشریفات تکمیل خط انتقال آب نیز امروز در سازمان برنامه و بودجه انجام خواهد شد.

وی از اخذ مجوز فاینانس سد باغان توسط دولت خبر داد و افزود: مجوز فاینانس سد باغان صادر شده و در چند ماه آینده اجرایی می‌شود.

رجایی به موضوع فروش آب در شهرستان جم نیز اشاره کرد و گفت: از نظر آب منطقه‌ای استان، از این زمان فعالیت این چاه‌ها غیر قانونی است.

وی اضافه کرد: البته با توجه به برخی نیازهای ضروری شهرستان در برخی حوزه‌ها چون ساخت و ساز، در استمرار مجوز، تابع نظر مدیریت ارشد شهرستان هستیم.

حذف باغات در شهرستان جم

مدیرعامل آب منطقه ای بوشهر با بیان اینکه وضعیت کنونی آب شهرستان جم بحرانی است گفت: در صورت بهره برداری خط انتقال آب سیراف به جم، قطعا اجازه آبدهی به باغات شرکت‌ها را از آب انتقالی نخواهیم داد و اگر نیازی به باغاتی چون ۸۰ هکتاری وجود ندارد این قبیل باغات باید یا حذف و یا به کشت‌های با الگوی کم آب بر تغییرکشت دهد.

این مسئول در بخش دیگر از صحبت‌های خود تاکید کرد: متاسفانه در سالیان گذشته به صورت غیراصولی بار زیادی از اشتغال را بر دوش کشاورزی انداختند و با چشم پوشی هایی که صورت گرفت، چاه‌های غیرمجاز زیادی سربرآورد، ولی ادامه این روند روز به روز خطراتش را نشان داده، از نشست زمین در نقاط مختلف تا توقف فعالیت قانونی کشاورزان به دلیل نبود آب در چاه‌های مجازشان؛ از این رو دولت کنونی به خوبی به زیان‌های این وضعیت آگاه است و تکالیفی را به استان ها ابلاغ کرده است.

رجایی به نقش مردم و سمن‌ها به عنوان بازوان اصلی در حل بحران آب اشاره کرد و گفت: مردم امروز به وضعیت آبی کشور آگاهی کامل دارند و خود نیز گزارش تخلفات آبی را به ما اعلام می‌کنند که در برخورد با تخلفات نیز با جدیت اقدام می شود.

[کد خبر:AJ18240]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+6 # رضا حیدری 1395-07-06 21:41
خواهشا چاه های آب پالایشگاه فجر جم و شهرک های مسکونی جم پلمب بشه تا این معضل هر چه سریعتر برطرف بشه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+5 # عباس رجایی 1395-07-06 21:43
امیدواریم که وضعیت آب و برنامه ریزی ها عملی بشود اگر پروژه سد سازی در اطراف جم صورت گیرد مطمن باشید تا سال آینده وضعیت آب های زیر زمینی جم بهتر می شود الان که وضعیت آب در شهرستان حم فاجعه بار است
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # کشاورز 1395-07-07 07:27
اینها همه نشان از ضعف و بی مدیریتی امور اب شهرستان جم میباشه و از طرف دیگه جهاد کشاورزی هم برای بالا بردن امار و عملکردها بعنوان حامی افراد سودجویی هستند که اقدام به کشت محصولاتی که اصلا سازگار با شرایط منطقه نیست از جمله گوجه و هندوانه که بصورت خارج از فصل بخصوص گوجه که در اوج فصل گرما یعنی مرداد و شهریور کاشت میشه و برای تحمل گرمای شدید تابستان بصورت تمام وقت و 24ساعته ابیاری میشه و تمام این محصولات خارج از محدوده تحت شرب بوده و باانتقال اب به زیر کشت رفته اند و مقدارشان هم کم نیستند ولی متاسفانه هیچ برخوردی از سوی نهادهای زیربط صورت نمیگیره ولی در عوض کشاورز بیچاره ای که باغ نخل و مرکباتش در حال خشک شدن است باید چاه ابش خشک بشه و چون قانونی کار میکنه به جایی نمیرسه یا همین شرکت نفت و گاز با تصاحب اراضی بع عنوان ملی باغات مرکبات چندین هکتاری در نقاط مختلف وشهرکهای منطقه احداث کرده و برای خودشون هر کاری بخواهن میکنن در فرودگاه ،80هکتاری ، پالایشگاه و شهرک این باغها قابل مشاهده اند جناب مدیر عامل تازمانی که جلوی این کارها گرفته نشه نباید منتظر عبور از بحران بود حالا شما بنشینید و جلسه بگیرید ولی کو نتیجه مگر چند وقت پیش همین مشکلات بیان نکردید چه شد حالا هم که میگید سطح اب زیر زمینی در بخش ریز 2 متر پایین تر رفته در مدت 6 ماه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # جمی 1395-07-07 13:33
فقط خرف زدن خیلی خوب بلدن بزنن
ایا بهتر نیست از کارشناسان و افراد با تجربه و دانشگاه و دانشگاهیان بخوایم تا یک مقاله در زمینه خشکسالی و علل و راههای ان و همچنین جلوگیری از هدر رفت اب و روشهای سریع و ارزان شیرین سازی اب دریا و گنار گذاشتن روش های سنتی و بهره برادری مفید ار اب یه مقاله تنظیم و اون رو ملاک کار قرار بدیم
اینکه دور هم بشینیم و فقط حرف بزنیم به شما اقای رجایی قول میدم که هیچ مشکلی حل نخواهد شد
امروزه مشکل کم ابی در کشور ما وجود داره نیاز هست روش های عملی به کار بگیریم
روش های جایگزین ابیاری فضای سبز و کشاورزی فعلی رو پیشنهاد بدیم و به سمت قطره ای حرکت کنیم
خیلی دور متوجه شدی جناب مهندس
یکی از علل کم ابی جم اینه که نفت و گاز و پتروشیمی با حفر چاههای عمیق تمام سفره های اب شیرین جم رو نابود کردند
البته جرات مقابله با اینها که نداریم این یه حقیقته
بهتره این شرکتهای بزرگ و پولدار رو مجبور کنیم که به فکر شیرین سازی اب دریا باشن
اینکه این شرکتها برای نمایش روزانه چندین تانکر اب رو از طاهری به شهرک ها انتقال میدن مشکلی رو حل نمی کنه
فضای سبز این شهرک ها اب جم رو به مرز خشکی رسوندن
حداقل 2 تا سد هم احداث نمی کنن تا حالا هیچ کاری برای ذخیره اب تو جم انجام ندادن
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # بی طرف 1395-07-12 23:57
این بی ابی و خشکسالی انچنان که بزرگنمایی میشه بواسطه چاههای عمیق پالایشگاه نیست. چرا حرفی از کمبود بارندگی ها نمیشه چرا حرفی از کاشت این همه گوجه و هندوانه و لیموترش که در شهر ریز و تشان هست حرفی ب میان نمیاد؟ مشکل اصلی خشکسالی هست و کمبود بارندگی. مشکل دوم هدر رفتن بخش اعظمی از اب بارندگی هستش که با نبود سد و ابندهای کارامد هدر میره.. مشکل سوم همون کاشت زیاد از حد گوجه و هندوانه هستش و جدیدن لیموترش هم که اضافه شده. درسته محصولات کشاورزی نیازه و عده ای منبع درامدشون هست ولی وقتی اب نیست باید کاشت رو کم کرد. ب نظر بنده کشوری که از نظر منابع اب ضعیف هست نباید میومد در بخش کشاورزی خودکفایی اعلام میکرد. کشور ما نفت و گاز و هزار منابع دیگه زیاد داره میتونه صادر کنه و محصولات کشاورزی ب خاطر کمبود کلی اب کشور باید وارد کنه و نباید خودکفایی اعلام میشد. هر کشور باید طبق سیاست منابعی که زیاد داره صادر کنه و چیزایی که کم دارند وارد کنه. و ب نظر بنده مشکل چهارم میتونه چاههای پالایشگاه باشه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # زبانسرای ایران زمین 1395-07-14 07:43
برحسب وظیفه شهروندی توجه دوستان را به چند نکته جلب می کنم: اول. آقای رجایی عزیز چه کسی می خواد پالایشگاه فجر را با توجه به اینکه حدود 40 سال از بدو ساخت از سفره های آب شیرین ریز استفاده کرده مجبور کند که طی سه سال آب را از سیراف شیرین نموده و با هزینه زیاد انتقال دهد؟! امروز را به خاطر می سپاریم و برحسب حافظه تاریخیمان و تاریخچه قول های سابق مسئولین شهرستان تضمین می کنم تا 10 سال آینده نیز این طرح اجرا نگردد!! دوم. چاه های غیر مجاز را چه کسی پلمب خواهد کرد؟!! آیا مگر می شود کسانی را که در هر باغ لیمو چند حلقه چاه عمیق با صدها متر تونل درآن حفر کرده اند را عقب نشاند؟! اگر می شود چرا اجازه دادید که حفر شود که حالا دردسر پر کردن آن را داشته باشیم؟! سوم. آیا کشاورز بی پول و لابی را با کسی که با پول لیمویی که از چاه غیرمجاز به دست آمده و لابی های آنچنانی دارد به یک دید نگاه می کنید؟! چهارم. قنات های دره بان و انارستان خشکید! جنگل گلوبردکان ریز خشکید! قنات تشان خشکید! تنگ حنا آلوده شد! چاه ها خشکید! چه کردیم؟! هیچ! پنجم. گفتید صیفی کاری امسال محدود به 150 هکتار شود!!شد؟! الان بیشاز 500 هکتار در بخش ریز صیفی کاری داریم که اغلب به صورت غیرقانونی! سخن پایانی. آقای مدیرعامل.مدیریت بحران همت بالا، جسارت و قاطعیتی می طلبد در حد بحران نه در حد طرح و آمارهایی که فقط به درد خوراک سایت ها و روزنامه ها می خورد. اعتماد مردم از اداره آب به دلیل عملکرد ضعیف آن سلب شده است. دشت ریز همانند مرضی در بستر مرگ هست که لگدهای سوداگران پول به هرقیمتی ،مرگ آن را هر لحظه نزدیک تر می کند. ترسم آن است که طرح های شما فقط در زمان مدیریت خودتان از آنها حرف زده شود. التماستان می کنیم خدار ا درنظر بگیرید و همه ادارات را ملزم به انجام درست و عادلانه طرح ها کنید. تاریخ درباره عملکرد ما قضاوت خواهد کرد. ومن اله توفیق
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب