000006666.jpg

آینه جم ؛ حسين ايزدپناه؛  نطق آغازين يكي از نمايندگان خانه ملت در روز افتتاح مجلس دهم شوراي اسلامي و به دنبال آن خنده آقاي لاريجاني رئيس مجلس، تبديل به يك سوژه خبري تقريبا داغ شد. آن هم زماني اتفاق افتاد كه يكي از نمايندگان زن مجلس سخن خود را با مطلع شعر « به نام خداوند رنگين كمان...» «محمد پوروهاب» آغاز كرد،شعري كه با عنوان «ستايش» در كتاب درسي سوم دبستان منتشر شده است.

اين زن كسي نبود مگر سكينه الماسي منتخب مردم جنوب استان بوشهر و يكي از 10 بانوي شهرستاني راه يافته به مجلس كه با چتر «اعتدال و توسعه» قدم به صحن سبز خانه ملت گذاشته بود .

اگر چه بعد از چند روز، رئيس سياست مدار مجلس ، خستگي مفرط و ماساژ چشم را دليل خنده ناگهاني خود اعلام داشت! اما آنچه كه اين ماجرا به ما مي آموزد اين است كه هنوز نظام مرد سالار فضاي سياسي كشور ما به بلوغ مناسب دموكراسي مانند بسياري از كشورهاي رو به توسعه نزديك نشده است تا نقش آفريني زنان را در كارزار قدرت تحمل نمايد و نه اينكه خانه ملت جايگاه واقعي براي تمرين مدارا ،مهرباني ،دوستي و همگرايي ملي است . بر اساس تجربه مجلس قبل، كه عموما محلي براي رويارويي جناحي و حزبي به شمار ميرفته و زنان نماينده به جز نقش آفريني در هيبت يك مستمع آزاد و حضوري كم رنگ درموضوعات عمدتا پيش و پا افتاده مورد نظر حزب متبوع ،حرف ديگري براي گفتن نداشته اند،. الماسي با رعايت چارچوبهاي اجتماعي خود به عنوان يك زن و ظرافت زنانه مورد انتظار- كما اينكه او در پوشش انتخابي خود اين را به خوبي نشان ميدهد –يقينا درك كرده است كه مردمي كه به او اعتماد كرده و و راي كليدي براي ورود به خانه ملت داده اند انتظار دارند او «مردانه» مطالبات ملي-منطقه اي آنان را دنبال كند و از حق قانوني آنان براي بهره مندي ازمزاياي قرار گرفتن در« قطب اقتصادي كشور» دفاع نمايد.

قرار گرفتن حوزه هاي انتخابيه اين نماينده در حاشيه پروژه هاي عظيم پارس جنوبي بدون شك توقعات صاحبنظرن براي حضور جدي تر اين بانو در كميسيون انرژي مجلس را بالا برد اما ظاهرا اين نگاه جنسيتي مرد سالارانه چيزي نيست كه حتي از نماينگان هم استاني ايشان بتوان توقع نداشت .

در هر صورت الماسي اكنون نماينده كميسيون انرژي در كميسيون تلفيق مجلس ميباشد و فعاليت در بهزيستي را در كارنامه دارد. چندي پيش به همراهي وزير كار و رئيس سازمان تامين اجتماعي به استان بوشهر و مناطق حاشيه صنايع پارس جنوبي سفر كرد تا از نزديك مطالبات چند ساله اجتماع محلي پيرامون صنعت را به نظر مسئولان عاليرتبه برساند. در خبري كه اخيرا از ايشان نقل شده ،دعوت از معاون مركز توسعه روستايي و مناطق محروم رئيس جمهورنيز براي سفر به هر 4 شهرستان جنوب استان بوشهر وجود دارد كه در نوع خود گامهاي قابل توجهي براي جلب نظر دولت در خصوص اجراي عملي نمودن طرح «توسعه متوازن» اين مناطق است هرچند اين مطالبات خواستگاه عميقي از وعده ها و شعارهاي عملي نشده در گذشته را دارد، ليكن تا اينجاي مسير جاي اميدواري است اگر چه ؛راه سختي مانده در پيش .

[کد خبر:AJ17960]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+6 # حسن 1395-06-18 10:36
سلام.تعداد نمایندگان خانم در مجلس دهم هفده نفره که به اشتباه در یادداشت ده نفر قید شده
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # یه جمی 1395-06-18 19:49
اونجا مجلس بود نه دبستان علی اباد ،هرسخن جایی و هرنکته مکانی دارد از نظرسیاسی رنگین کمان نشانی برای هم جنس گرایان است ودر واقع این باعث خنده ادم باسوادی مثل لاریجانی شد حال واقعا دوست داشتید دلیل اصلی خنده اش را بیان میکرد؟! هرچند میدونم نوشته مرا به نمایش نمیگذارید ولی ای کاش حداقل ازکسی حمایت میکردید که مقتدر باشه و شایسته حمایت.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+4 # جم وطنم 1395-06-20 00:05
سلام بر شما که این متن رو نوشتید و تمام قد از خانم الماسی حمایت کردین و همه چیز رو بخاطر ایشون زیر پا گذاشتین.
دوست عزیز از کلمات قلمبه سلمبه استفاده کردین تا اصل قضیه رو به طور دیگه جلوه بدین. نه برادر من مشک آن است که ببوید نه آنکه عطار بگوید.
انگار شما تو جامعه زندگی نمیکنید. NGO های فاشیستی کل ایران رو گرفتن و شما میگین کسی به بانوان توجه نمیکنه؟ رئیس قوه ی مقننه رو زیر سوال میبرید بخاطر یک نماینده که خودش تو موضع ضعف هست. این مطالب نمیتونه به یه آدم ضعیف قوت بده. لطفا واقع بین باشید.
باتشکر از سایت آینه جم
میدونم سانسور میکنید و مطلب منو درج نمیکنید ولی باز هم ازتون تشکر میکنم
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # کنگانی 1395-06-20 08:39
پاسخ به_ یه جمی
اول اینکه کسانی که اهل شعر و ادب بودن از ایشان بخاطر سرودن این اشعار حمایت کردن آقای لاریجانی همیشه از بالا به پائین نگاه می کرده در هر صورت با هرجایگاهی که بود عذر خواهی کردخیلی هم با سواد نیست فقط حرف می زنه...
دوم اینکه شماها جمی هستید از نماینده ای که یا علی گفته برای خدمت و هنوز 4 ماه از حضورش در مجلس نگذشته ببینید چکارا کرده همه جا حضور فعال داره هر مسئولی وارد حوزه می شود همراهش هست و داخل مجلس هم حضور داره یعنی اینکه دنبال رانت بازی و کارهای شخصی خودش نیست...
سوم اینکه کارنامه ی نماینده قبلی رو نگاه کنید تا قدر ایشان را بدانید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # محمد جوهری 1395-06-20 13:28
البته ممکن است بسیاری از دوستان سخنان این حقیر را جانبدارانه و بدون پشتوانه و احساسی تلقی فرمایند اما واقعیت این است که خانم الماسی فردی توانمند و دلسوز و حقیقتا با عرضه و جنم است. الته کاملا طبیعی است که به عنوان یک انسان بری از خطا و مصون از اشتباه نیست. ولی چه خوب و زیباست که ذهن خودرا معطوف نقاط قوت ایشان کنیم و اگر هم ضعفی در ایشان سراغ داریم دلسوزانه به ایشان منتقل کنیم. اصولا توجه به صفات و خصایص مثبت و نقاط قوت بسیار بهتر از گیر دادن و بزرگ کردن ضعفهای کوچک احتمالی است. فراموش نکنیم که خانم الماسی هم یک انسان است و چه بسی نقاط ضعفی داشته باشد و قطعا مصون از خطا نیز نیست. بازهم خواهش می کنم به نقاط قوت و محسنات ایشان بیشتر توجه بفرمایید. همین که فردی پاک و شایسته است و هیچگونه رانت و مسئله مالی طی اینهمه سال خدمت صادقانه ندارد و خدمات بسیاری به همنوعان ارائه داده است دنیایی ارزش دارد.اذعان می کنم که توانایی ایشان در امور نمایندگی نیز از هیچ مردی کمتر نیست
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # يوسفي 1395-06-20 15:19
الماسي تاكنون به دنبال خودنمايي بوده و هيچگاه نشان نداده است كه به فكر معظلات و مشكلات مردم ميباشد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # یه جمی 1395-06-24 12:04
در جواب کنگانی
نماینده ما همونیه که بعنوان مثال کارگران برای احقاق حقشون مجبورند پناه ببرند به نمایندگان بقیه شهرستانهای استان تا حقشون بگیرند و از کارشون اخراج نشن و .... بله من جمی ام ولی برای من زن بودن یا همشهری بودن و تعصبات قومی مهم نیست کارایی و قابلیت شخصی که این پست مهم برعهده میگیره مهمه و کاش همه ما بفکر اینده این حوزه باشیم نه سود افرادی خاص ،در ضمن حضور فعالش هم در مجالس عروسی و عزاداری و اعیاد و مهمانی و.. هست وهر جا که بخاد عکسش بگیرن حاضره ما که تا حالا کاردیگه ای ندیدیم شما اگه میدونید بگید در ضمن من طرفدار نماینده قبلی نیستم ولی او ادم قویتری بود نه کسی جرات مسخره کردنش داشت و نه اگه قولی بهش میدادن اینقدر تنبل بود که بزاره بزنن زیرش .
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # طالب مؤذنی 1395-06-25 09:29
با نظرات منطقی جوهری عزیز موافقم.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-1 # خروس بی محل 1395-06-25 15:34
مرسی خانم الماسی ، نماینده موفق و دلسوز و اصلاح طلب شهرمون ، مرسی
دوستت داریم مرسی از شما که هوای خانم الماسی را دارید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # محمد جوهری 1395-06-27 09:00
درود خدا بر استاد موذنی گرامی و بزرگ
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب