ostandari.jpg

آینه جم ، رسانه ای شدن اعتبارات تملک دارایی شهرستان استان بوشهر در رسانه ها فرصتی شد فعالان اجتماعی در این زمینه اظهارنظر کنند.

شبکه های اجتماعی در جنوب استان بوشهر نیز آبستن نقدهای گوناگون بر عملکرد استاندار در زمینه توزیع بودجه ها بود.

براساس گزارش آینه جم ، مجموع اعتبار تملک دارایی سرمایه ای استان بوشهر 460 میلیارد تومان اعلام شده است.

همچنین در بودجه امسال، الزاماتی نظیر تخصیص ١٠درصد بودجه به بخش آبرسانی روستایی، ٣ درصد به توسعه و ساخت حوزه‌ های علمیه و ١درصد بودجه به احداث و توسعه پایگاه‌های مقاومت بسیج در نظر گرفته شده است.

 رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی منبع اعتبار پیش بینی شده برای استان در سالجاری را به شرح زیر اعلام کرد:

357 میلیارد تومان از محل اعتبارات دو درصد نفت،

177 میلیارد تومان از محل اعتبارات ماده 180 (این بخش سال گذشته برای اغلب استان ها نظیر بوشهر صفر بود.)

رضا عوض پور گفته: معیار اصلی در توزیع اعتبارات بین شهرستانها براساس ترکیبی از نسبت مساحت و جمعیت مد نظر است.

براساس اعلام وی، همانند سه سال گذشته، دشتستان رتبه اول اعتبارات استانی را به خود اختصاص داده، همچنین ترتیب بوشهر و سایر شهرستان ها از این نظر ثابت مانده است.

نکته دیگر اینکه، از مجموع اعتبارات تملک دارایی، 374 میلیارد تومان آن در کمیته های برنامه ریزی شهرستان ها برایش تصمیم گیری خواهد شد و بالغ بر 86 میلیارد هم در اختیار تصمیم گیری مستقیم استاندار می باشد که درباره آن اطلاع رسانی مشخصی صورت نگرفته است.

براساس این گزارش ؛ سهم دشتستان از اعتبارات ، ۸۲ میلیارد و ۲۲۵ میلیون تومان، سهم بوشهر ۵۶ میلیارد و ۹۲۵ میلیون تومان، دشتی ۴۱ میلیارد و ۷۴۵ میلیون تومان، گناوه ۳۷ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان، کنگان ۳۵ میلیارد و ۵۱۰ میلیون تومان، سهم شهرستان تنگستان ۳۲ میلیارد و ۳۸۵ میلیون تومان، دیر ۲۶ میلیارد و ۸۸۰ میلیون تومان، جم ۲۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، عسلویه هم ۲۱ میلیارد و ۷۶۵ میلیون تومان و دیلم ۲۰ میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان از اعتبارات عمرانی سال جاری خواهد بود.

http://www.ayenejam.ir/images/ayene/000000000000966.jpg

قیصر صالحی نماینده مجلس هفتم و مشاور سابق استاندار بوشهر نیز در پیام واتس اپی گلایه مند توزیع اعتبارات شد صالحی در پیام واتس آپی نوشت: به دقت به جدول اعتبارات عمراني شهرستان هاي استان بوشهرنگاه كنيد شهرستان عسلويه با دو شهر عسلويه و نخل تقي، ٤ روستای بزرگ بيدخون ، اخند، چاه مبارك و زبار كه جمعيت و موقعيت شهر را دارند، ٢٢ روستا با جمعيت ساكن بومي و غيربومي دایمي بالغ بر صد هزار نفر كه رشد روستاها و شهرها به دليل جمعيت پذيري فوق العاده غيرطبيعي و خيلي سريع مي باشد ، متاسفانه شبكه آب ،برق و مخابرات نياز به ده ها ميليارد تومان اعتبار دارد به دليل سكونت ده ها هزارنفر جمعيت كارگري در عسلويه ، نخل تقي و بيدخون و بيشتر روستاهاي منطقه امكانات براي جمع آوري زباله اصلا مناسب نيست نياز به اعتبار ويژه دارد ، كمبود شديد آب وامكانات بهداشتي واقعا نياز به توجه بيشتري دارد و بايد بپذيريم بيشترين تهديد و تاثير منفي صنعت غول پارس جنوبي براي اين شهرستان مي باشد ليكن اعتبار عسلويه يكي مانده به آخر مي باشد در صورتي كه رييس جمهور مي فرمايد عسلويه خود به تنهايي ميتواند يك كشوري اداره كند كل اعتبار تملك دارايي اش ٢١ميليارد تومان و يكي مانده به آخر ميباشد! واقعا منصفانه است؟

درتوزيع اعتبار دودرصد قبلا آيين نامه اي داشت كه اگر هنوز باشد بايد درآمدهاي موضوع قانون دو درصد بين ٣٠ تا ٥٠ درصد آن در منطقه محل درآمد هزينه شود اگر حتي درآمد قانون دو درصد به درستي توزيع شود اعتبارات عسلويه و دير و كنگان و جم سهمشان فقط ازدو درصد بيشتر از اين مي شود واي از این بي انصافي!

IMG-20160122-WA0005.jpg

محسن ذوالفقاری استاد دانشگاه و فعال اجتماعی جم نیز  در پیام واتس آپی ، جنوب استان را پایتخت بی مهری و محرومیت خواند و نوشت:  مدتهاست که جنوب استان بوشهر را پایتخت اقتصادی ایران می نامند! اما آنچه در عمل رخ داده احداث پایتخت محرومیت و بی مهری است.
هنوز خبر اسکان سه هزار نیروی پارس جنوبی در جنوب استان سر تیتر خبرها است اما گویی حافظه مسئولان زود پاک می شود!
به فرض اینکه همه چیز گل و بلبل است! باید از جناب استاندار پرسید:

جناب آقای سالاري قطعا این سه هزار خانواده ای که به سمت جنوب استان گسیل می شوند نیازمند خدمات شهری هستند،ما که به محرومیت عادت کرده ايم، لااقل این عزيزان را دریابید!

جناب آقای سالاري وقتی اعتبار تخصیص یافته به جم کمتر از دانشگاه های دولتی است، چگونه باید دانشگاه جم ادامه حیات دهد، آنهم در شرایطی که یک متر مربع از آن هنوز احداث نشده است.

جناب آقای دکتر، جاده جم به فيروزآباد که به قتلگاه مردم جم تبدیل شده با کدام بودجه باید فاز دوم آن اجرا شود؟

جناب آقای استاندار، پایتخت محرومیت ایران نیازمند نگاه کشوری است نه ته مانده بودجه استان.

 در شرایطی که شهرستانهاي جنوب استان بوشهر هنوز به استانداردهاي شهری نرسیده اند ، شاهد افزایش جمعیت در این مناطق هستیم، اگرچه تا پیش از این پارس جنوبی تصمیم به ساخت شهرک های مسکونی در منطقه را داشت اما اکنون جهت کاهش هزینه ها تصمیم به تسخیر شهر را گرفته اند! آیا با این شرایط امیدی برای زندگی در منطقه می ماند؟

اعتبارات تخصیص یافته برای جنوب استان نه تنها کمکی به بهبود شرایط نیست بلکه تنها بی توجهی مسئولان به این منطقه را نمایان می کند.

با وجود اینکه اکثر مشکلات و مصائب بوجود آمده حاصل بی توجهی مسئولین به نیازهای اولیه مردم بومی است، آیا رواست که اینگونه مردم محرومیت دیده را دلجویی کنید!

روزگاری که مدیران نفت و گاز کمر همت به نابودی ذخایر آب منطقه بستند را فراموش نکرده ايم!
شهرستان جم در گذشته دارای ذخایر ارزشمند آبی بود که به تسخیر نفتی ها در آمد و امروز مردم این منطقه باید در حسرت آبی باشند که ظالمانه از آنها گرفته اند.
به راستی اگر این مردمان می دانستند اینگونه حقوق اولیه شان پایمال می شود قطعا استقبال بهتری از نفتی می کردند!
چاه های جم خشکید و اکنون سالهاست که منتظر آبی هستیم که سر منشا آن ته مانده بودجه استان است.

 شهرستان جم چگونه می تواند پذیرای این جمعیت رو به افزایش باشد در شرایطی که حداقل زیر ساخت ها را ندارد:

سیستم فاضلابی که وجود خارجی ندارد.
فضای آموزشی با حداقل کمیت و کیفیت.
فضای تفریحی با کمترین میزان.
ایجاد زیرساخت ها علاوه بر تامین بودجه( که بحمدلله سرریز است!) نیازمند برنامه ای جامع و بلند مدت است،اگر امروز به این موارد توجه نشود زمانی که جمعیت پیش بینی شده وارد منطقه شود باید هزینه های چندین برابر برای خروج از بحران بوجود آمده صرف نمود.

روزی خواهد رسید که افسوس فرصت های از دست رفته را خواهیم خورد.

 گفتنی است بعد از رسانه ای شدن اعتبارات شهرستان ها و منابع درآمدی آن ، نقدهای بسیاری بر توزیع اعتبارات عمرانی در شبکه های اجتماعی جنوب استان توسط فعالان اجتماعی و سیاسی مطرح شده است.

 

[کد خبر:AJ17270]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+4 # ناشناس 1395-05-11 18:16
احسنت بر استاد ذوالفقاري
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+6 # .... 1395-05-11 18:34
بایستی یک تبریک جانانه گفت به سرکار خانم الماسی مدافع حقوقمان در مجلس،شما جناب خبرنگار به ایشون بفرمایید ما الان نیاز داریم وقتی مردیم فاتحه اومدن شما به چه کار آید.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # Ali ROSHAN 1395-05-11 21:13
سلام
به عنوان یک شهروند جمی تشکر دارم از انسانهای که بی ادعا مسائل شهرستان را مورد ارزیابی قرار می دهند وبه فکر آینده ای روشن برای نسل های بعدی هستند، جناب آقای ذولفقاری عزیز مطالب شما بسیار ارزشمند است وهيچ شکی در بی مهری ومحروميت ماندن یک شهرستان که در کشور حرف اول را می زند در زمینه ورود افراد مختلف کشور(افزایش جمعیت) جهت امرار معاش زندگی با بهترین آب وهوا در نقطه جنوبی را به عنوان سکونت خانواده خود انتخاب کرده می طلبد مسولان محترم ودلسوز حال، آینده نگر خوبی باشند که در حال می گویم مسولين قبلی بايد به فکر بودند در آینده به این شیوه نباشد واقعا به فکر این شهرستان باشید دوست عزیز وتحصیل کرده شهرستانمان مطالب ارزنده ای بیان کردند که بازهم تشکر می کنم از ایشان واز خداوند متعال آرزوی سلامتی وتن درستی، موفقیت وپیروزی به تمام انسانهای که دلسوزانه به فکر مردم واینده کشورعزیزمان هستند دارم.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # م م 1395-05-11 22:52
آقای سالاری همیشه به جم عنایت خاصه داشته است مثل اخذ عوارض الایندگی - توزیع اعتبارات - سفر به جم و ....
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # مهدی 1395-05-14 09:27
وقتی معیار اصلی در توزیع اعتبارات فقط جمعیت و مساحت باشد و هیچگونه نیاز سنجی دیگر نباشد علی القاعده باید اعتبارات به این شیوه توزیع گردد بهتر نیست نیاز سنجی دقیق تر صورت گیرد و معیارهای دیگری هم ملاک محاسبه واقع شوند و این بی مهری ها کمتر شود استان بوشهر همیشه جزء آخرین ها ی کشوربوده و جم و کنگان و عسلویه هم جزء آخرین های استان نمی دانم این ضعف نشات گرفته از چیست ،کاش می شد مدوایش کرد
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # محمدN8 1395-05-14 13:42
پاسخ:
عدم مطالبه عمومی در قالب رسمی و قانونی
ضعف و عدم توانمندی لازم نمایندگان ادوار مختلف
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # صمد روشن 1395-05-16 20:03
ای باریکان مقدس من، ای ایران کوچک من؛ تو را از الارویی ( اعلی رویی ) تا دره شور می شناسند و تو هماره جاودان خواهی ماند...

باریکان ایران من ای مکان و معدن جاویدان تمدن، زندگی و سخاوت ، از گذشته تا امروز و فردا، با شکوه و استواریت هماره یادآور شکوه ایران اسلامی بوده، هستی و خواهی بود. ای نجیب می دانم با تمدن کهنی که داری چندین هزار سال هست که نامت در حافظه انسانهاست و به وسیله زبانها سینه به سینه با افتخار نقل می شود. علاوه بر سرزمین پارس، جنوب ایران، استان بوشهر و شهرستان جم همه تو را سندی پر افتخار برای خود می دانند...

ای عزیز با شکوه و بزرگ من، با محدوده جغرافیایی گسترده ات که همچون کمربند سبزی از نخلستانها و درختان لیمو و ... از الارویی ات تا دره شور، از نرولاس تا تاک پوک، از کوه نار تا کنگان، با قنات های پرآب و با شکوه گذشته ات که از نرولاس و الارویی تا انتهای دشت هایت را آبیاری می نمودند، با عظمت کشت و زرع دیمی که داشتی، با آسیاب های آبی که هنوز هم بوی نان می دهند، با دره های خروشان و زیبایت، با نازنین جنگل های گز و بنگرو در رودخانه هایت، دشت های سبز و خرمت، حیات وحش و طبیعت زیبایت، نخل های استوارت، باغ های مرکبات بی نظیرت، جالیزهای معطر و دریای مواج غلات و شالیزارهای چشم نواز گذشته ات... و ای سرزمین بزرگ و فرزانه مردان و زنان و جوانان و کودکان غیور و انقلابی و ای نقطه ای با افتخار از خاک همیشه پیروز و عالم و شهید پرور اقلیم پارس؛ امروز همه مردم سرزمین ایران اسلامی می دانند و ایمان دارند که باریکان همیشه متمدن جم همیشه نگین سبز و با افتخار جم، بوشهر و سرزمین ایران کهن خواهد ماند...

ای ایران کوچک من و ای باریکان فقیه و فرزانه هر وقت به تو می اندیشم به خود می بالم و ای زادبوم من و ای زادگاه و سرزمین مادری پدر و مادرانم می دانم که ابعاد منازل مردمانت با قبله مسلمین و خانه مقدس کعبه تنظیم شده و می شود، ای سرزمین مقدس و معصوم من، همواره بیاد می آورم که پدر و مادرانم می گفتند که اجداد تو در این سرزمین مقدس با تمام وجودشان خدا را عبادت می کردند و می گویند که صدای الله اکبر و لا اله الا الله های آنان در کوهها و دشت های با عظمت باریکان همیشه در گوششان طنین انداز هست و خواهد بود...
ای کهن بوم تو را با تمام وجودم دوست دارم...

باید بدانیم که باریکان از لحاظ لغوی یعنی مکانی حاصلخیز و دارای محصولات کشاورزی فراوان و این واژه گران سنگ و گرانقدراز سه جز بار ( محصول کشاورزی ) ، ی ( نسبت مکان ) و کان ( معدن و مکان تشکیل شده است. باریکان یعنی باریک روستا یا شهری که با دشت های کم عرض میان دو کوه ، تپه یا دماغه واقع شده است.
در فرهنگ دهخدا هم باریکان جنوب ایران اینطور معرفی شده است، دهی است از دهستان جم ( شهرستان جم فعلی ) بخش کنگان ( شهرستان کنگان قبل از جدا شدن جم و عسلویه ) شهرستان بوشهر ( استان بوشهر فعلی ) که در 66 هزار گزی شمال خاور بندر کنگان کنار راه عمومی کنگان به پشتکوه ( جم ) در جلگه واقع شده است. هوایش معتدل و دارای 485 سکنه می باشد. آبش از آب قنات و محصولاتش غلات و خرما و شغل مردمانش زراعت و صنایع دستی اهالی گلیم بافی می باشد.
در حال حاضر شهرستان جم با 1436 کیلومتر مربع مساحت هفتمین شهرستان استان بوشهر بوده و در جنوب استان واقع گردیده که حدود 6.1 درصد از مساحت کل استان را شامل می شود. این شهرستان از دو بخش جم و ریز تشکیل گردیده و متاسفانه هم اکنون از آب و هوای معتدل سابق بخاطر صنعت نفت، گاز و پتروشیمی به اقلیم خشک و گرم تبدیل شده است. فاصله شهر جم تا بندر بوشهر 265 کیلومتر می باشد و روستای باریکان در غرب شهر جم با فاصله حدود 10 کیلومتری در بخش مرکزی شهرستان جم واقع شده است.


صمد روشن
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی - تولید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب