IMG88888WA0013.jpg

آینه جم ، حسین محدثی : چند سالی است که گوجه فرنگی مهمان ناخوانده دشت های تفتیده جم و ریز است، دشت هایی که رمق های پایانی خود را تحمل می کند و این حاصل برداشت های بی رویه آب توسط بخش های کشاورزی، صنعت و خانگی است.حدود سی سال پیش در اکثر نقاط شهرستان جم آب رودخانه و قنات ها بر زمین جاری بود و اینک دیگر خبری از فوران آب نه تنها در چشمه ها و قنات‌ها بلکه در جنگل گلوبردکان که روزگاری نه چندان دور عمق آب رودخانه آن به سه چهار متر می رسید نیز کاملاً خشکیده است و شاید در باور کسی نگنجد که حدود سی سال گذشته زیر پل بزرگ بین ریز و انارستان در تابستان ها نیز آب جاری بود.

با بهم خوردن تعادل شدید میان برداشت آب از سفره های زیر زمینی این مناطق و جایگزینی آن توسط نزولات آسمانی در سالیان اخیر، بهره برداران آب برای رسیدن به آب، به جای کف شکنی و حفر عمودی چاه که آبی نمی یابند اقدام به حفر افقی چاه‌های خود در مسیر زه آب می نمایند که برای این اقدام نیز مجبور نیستند که هزینه زیادی جهت کف شکنی به نهاد های مربوطه بپردازند و به گفته کارشناسان این دیگر آب نیست بلکه خونی است که از رگ های جسم نیمه جان زمین می تراود.

منطقه جم و ریز از دیرباز محل کشت نخیلات و مرکبات بوده و کشت صیفی‌جات با این سطح زیر کشت اصلا برای دشت جم و ریز توصیه نمی شود و این موضوع یعنی کشت صیفی جات باعث شده است که علاوه بر فشار مضاعف بر سفره های زیر زمینی، به دلیل سرمای زودرس پاییزه، کشت گوجه فرنگی در این مناطق دچار یخ زدگی شده و با فشار کود و سموم غیر مجاز و حتی آتش زدن تایر و غیره تغییر رنگ داده و به مرحله برداشت برسد.

آنچه که در سالهای بحران آب در دشت های ممنوعه جم و ریز قابل تامل و تعجب است اینکه در چند سال گذشته کشت گوجه فرنگی در این مناطق در اوایل مرداد ماه شروع میشد ولی در امسال در خرداد ماه آغاز شده است اگر در این روزها به بخش ریز مسافرت نمایید می بینید که کشت زیر پلاستیک نزدیک به دو ماه زودتر از سال‌های گذشته شروع شده و اگر دقیق تر بنگرید می بینید که محصول کشت شده ای زیر پلاستیک نبوده و کشاورزان به دلیل کاهش هزینه وجین و از بین بردن علف های هرز که در مهر و آبان توسط کارگر و به صورت مکانیکی صورت می گرفت به صورت آبیاری زمین خالی و بدون کشت در جهت رشد و نمو علف های هرز صورت می‌گیرد تا اینکه در نیمه اول اول مرداد ماه با قطع کردن آبیاری و احیاناً سمپاشی با علف کش ها، زمینه جهت کشت گوجه فرنگی فراهم می نمایند. آنچه که تاسف بار و تعجب بر انگیز است اینکه در زمان بحران خشکسالی، کشاورزی ما در شهرستان جم چگونه مدیریت می شود که کشاورزان ما جهت مبارزه با علف های هرز محصول کشت نشده خود و گوجه ای که قرار است دو ماه دیگر کشت شود از آب و آبیاری استفاده می برند!.

 

http://s1.picofile.com/file/8260800600/IMG_20160617_WA0001.jpg

http://s1.picofile.com/file/8260799326/IMG_20160722_WA0012.jpghttp://s1.picofile.com/file/8260799368/IMG_20160722_WA0013.jpg

http://s1.picofile.com/file/8260800642/IMG_20160617_WA0016.jpg

 

نویسنده: مهندس حسین محدثی کارشناس کشاورزی ،نایب رئیس شورای اسلامی شهرستان جم و عضو شورای اسلامی شهر ریز

 

[کد خبر:AJ17097]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+3 # کارشناس منابع آب 1395-05-01 23:53
با سلام به دوستان

مطالب آقای محدثی بسیار دقیق و کارشناسی است. البته مطلبی هم آقای دکتر عبدالهی از فرهیختگان شهرستان جم در سایت خلیج فارس چاپ کرده که باز نشر آن خارخ از لطف نیست.


pgnews.ir/module/news/107984/
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # مرادی 1395-05-02 00:00
سلام
احسنت برشما جناب مهندس
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # ناشناس 1395-05-02 09:37
درود بر آقاي محدثي.
در حالي كه ما در اوج بحران آب هستيم و خطر نشست زمين در ميليمتري ماست بحران مديريت نيز به اوج رسيده. در نبود آب و تهديد امنيت مردم به خاطر بحران آب همه مشاهده ميكنند كه زمين خالي توسط كشاورزان آبياري ميشود. مسئولان همچنان در خوابند. خدا رحم كند به مديريت هيچ اميدي نيست.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+5 # همشهری 1395-05-02 13:27
جالب اینجاست که اکثر مالکان زمین اراضی خود را با قیمت ناچیز به افراد غیر بومی که اصلا دلشان به حال منطقه نمی سوزد اجاره میدهند و ایناه هر اندازه هم که بخوان از اب استفاده میکنند و اصلا به فکر اینده منطقه نیستند باید دیدگاه مردم عوض شود
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # momeni darab 1395-05-03 20:05
درود بر جناب محدثی هر از چند گاهی لازم است دوستانی که اهل قلم هستند تلنگری به خرناسهای مسئولین بزنند شاید از خواب بیدار شوند بحران کم آبی از خط قرمز نیز گذشته ٰٰ.مسئولین منطقه مخصوصاً ادارات منابع طبیعی و آب واقعا چه جوابی در مقابل قسورات خود برای مردم دارند این همه تعامل و نرمش در مقابل متخلفین بخاطر چیست وجود نزدیک 100حلقه چاه غیر مجاز نشانه چیست آیا بجز اینست که مسئولین ذیربط بخاطر منافع شخصی اینگونه مردم را به روز سیاه نشانده اند آیا جز اینست که ذینفع این تخلفات همین ادارت هستند شده اند شریک دزد و رفیق قافله از یک طرف سنگ مردم را به سینه میزنند و از طرفی شده اند مواجب بگیر این متخلفان
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # momeni darab 1395-05-03 20:17
خدا وکیلی چند سال است که انتقال آب ممنوع شده کجا را سراغ دارید که حتی برای یک بار جلوی انتقال آب را گرفته باشند مگر جهاد کشاوزی بنر نکرده که باید برای کشت مجوز بگیرند کدام مرجع به اینها مجوز داده ؟ آینده ایران فقط جنگ آب است چقد منابع و مناظر تاریخی و طبیعی ما قربانی سود جویی عده ای اندک و مسئولینی که منافع شخصی خود را به منافع ملی ترجیح داده اند شده است . کسی که عنوان مدعی العمومی را یدک میکشد به مردم خیانت میکند . همه خوابیم . من ... تو .... مسئولین
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # momeni darab 1395-05-03 20:19
درود بر محدثی
کاش فقط آنهایی که چشم خود را بسته اند اندکی پلک باز کنند و ببینند اینده فرزندانشان را چگونه تباه میکنند .
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # احمدی 1395-05-04 08:19
با سلام و تشکر
بخش اول گزارش جناب محدثی کاملا صحیح و دردناک بود.
ولی بخش دوم این اقدام کشاورزان از اصول کشاورزی تلفیقی و پاک هست. بهش Soil solarization یا آفتابدهی خاک میگن. کود حیوانی با خاک مخلوط میکنند حدود چهل روز با پلاستیک میپوشونن و یکبار آب جاری میکنند. علفکش و مواد شیمیایی هم نمیخواد. بیماری ها و تخم آفات و علفهای هرز رو نابود میکنه این روش.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # محدثی 1395-05-07 17:44
سپاس از لطف و محبت دوستان بزرگوار
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب