IMG02113377.jpg

آینه جم: سرانجام وضعیت چهار نماینده استان بوشهر در کمیسیون های مجلس تثبیت شد، طوری که نمایندگان بوشهر و جنوب استان در کمیسیون انرژی و نماینده دشتی و تنگستان در کمیسیون عمران که گزینه نخست شان بود باقی ماندند، نماینده دشتستان هم به گزینه دوم خود یعنی کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی رفت.

به گزارش «آینه جم»؛ مجلس شورای اسلامی 14 کمیسیون تخصصی شامل آموزش و تحقیقات، اجتماعی،اقتصادی،امنیت ملی و سیاست خارجی، انرژی، برنامه و بودجه، بهداشت و درمان، شوراها و امور داخلی، صنایع و معادن، عمران، فرهنگی، قضایی و حقوقی،کشاورزی و اصل نود دارد که هر کدام از نمایندگان برای انجام بخشی از وظایف نمایندگی می بایست در آن عضویت داشته باشند.

در این بین، برخی از کمیسیون ها به دلیل آنکه ارتباط نزدیک تری با حوزه های اقتصادی دولت دارد و نمایندگان تصور می کنند امکان اثرگذاری بیشتری بر شاخص های توسعه حوزه انتخابیه یا تغییرات مدیریتی خواهند داشت، بیشتر مورد اقبال بهارستان نشینان هستند.

کمیسیون هایی نظیر امنیت ملی، بودجه، اقتصاد و انرژی از این دست هستند و کمیسیون های مهجور مجلس نیز شامل فرهنگی، حقوقی، شوراها و اصل 90 می باشد.

مروری بر روند عضویت نمایندگان ادوار استان بوشهر در کمیسیون های تخصصی مجلس نشان می دهد از دوره ششم به بعد و با شکل گیری تمدن گازی پارس جنوبی، عضویت در کمیسیون انرژی به عنوان یکی از راهبردهای نمایندگان این استان مورد توجه بوده، طوری که از ترکیب نحیف 4 نفره مجمع نمایندگان بوشهر، دست کم دو نفر وارد این کمیسیون شده اند و در دوره قبل حتی به 3 نفر هم رسید.

اینکه حضور پرشمار نمایندگان استان در کمیسیون انرژی که گاهی شکل حیثیتی هم پیدا می کند چه تاثیراتی بر مولفه های این حوزه خصوصا مسئولیت های اجتماعی صنعت نفت داشته، در قابل نقد است، کما اینکه برخی باسابقه های پارلمانی معتقدند با توجه به تعداد کم نمایندگان استان، آنها باید در کمیسیون های کلیدی توزیع شده تا از منافع استان در بررسی اولیه لوایح و طرح ها بخوبی دفاع کنند؛ وگرنه اینکه تصور شود صرفا حضور در کمیسیون انرژی و دیدن وزیر و مدیران نفتی می تواند برای استان کارگشا باشد، طی دوره های گذشته که چنین نبوده است.

همچنان که هیچ یک از اعضای بوشهری کمیسیون انرژی نتوانسته اند پس از نمایندگی، جایگاه قابل توجهی در وزارت نفت کسب کنند و در افزایش شمار مدیران کشوری به مدد زادگاه شان بیایند.

باید دید در این دوره «سکینه الماسی» نماینده جنوب استان در قامت یک آسیب شناس اجتماعی که به خوبی بر مشکلات پیرامونی صنعت نفت در استان اشراف دارد و حجت الاسلام «عبدالحمید خدری» که با تخصص حقوقی اش می تواند در کمیسیون انرژی نقش آفرینی کنند، چه عملکردی از خود نشان خواهند داد.

انرژی پرطرفدار، اصل 90 کم اقبال

طبق گزارش خلیج فارس به انگیزه تثبیت وضعیت نمایندگان استان در کمیسیون های تخصصی مجلس دهم، نگاهی به سوابق کمیسیونی نمایندگان ادوار استان از دوره اول تاکنون داشته ایم که نکات زیر در آن قابل توجه است:

از دوره ششم به بعد حضور بوشهری ها در کمیسیون انرژی مورد توجه واقع شده است.

در میان ادوار مجلس، تنها دو نماینده استان موفق به نایب رییسی کمیسیون ها شده اند که شامل "شهریاری" نماینده دشتی و تنگستان در مجلس سوم و چهارم با کمیسیون راه و شهرسازی و همچنین "رازقی" نماینده دشتستان با کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی می باشد.

کمیسیون های سیاست خارجی، آموزش و بودجه هم کمترین حضور نمایندگان استان را در ادوار مجلس داشته است.

سوابق و کمیسیون های نمایندگان ادوار استان در مجلس شورای اسلامی

برای دیدن جدول در ابعاد بزرگ، روی آن کلیک کنید

 

http://pgnews.ir/uploader/704651doreh%20namayandeghi.jpg

[کد خبر:AJ16248]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

0 # افضلی 1395-03-26 19:11
باسلام وخسته نباشید خدمت همه آنهایی که درراه مصلحت ملا و کشورایران صادقانه خدمت میکنند
تمامی نمایندگان ادوارگذشته سعی حداکثری خودراکردند و‌آنچه درتوان داشتند گذاشتند و این مردم هیچوقت خدمات ارزنده ی آنهافراموش نمیکنند هرجاهستند درپناه خدای بزرگ مخفوظ باشند و ارزوی موفقیت دارم برای نماینده کنونی حوزه حنوب استان سرکارخانم الماسی

امیدوارم در پناه خداوندگارزمینها و آسمانها و بارهبری رهبربزرگوارانقل اب اسلامی درمسیر توسعه و محرومیت زدایی از این خطه زرخیز گامهای موثری بردارند
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب