715123.jpg

آینه جم: کابوس خشکسالی روز به روز جدی تر می شود و در این بین خالی تر شدن سفره های زیر زمینی علاوه بر بروز مشکل برای فعالیت های قانونی کشاورزان، دامنه بحران در دشت های استان را گسترده تر کرده و احتمال نشست زمین را بیشتر می کند.

به گزارش «آینه جم»؛ به گفته کارشناسان، وقتی برداشت های اضافه بر ظرفیت زمین صورت بگیرد، منافذی که آب در آن بوده خالی شده و با سطح رسی پر می شوند که همین موضوع زمینه نشست زمین را در پی خواهد داشت، مشابه اتفاقاتی که در سالیان اخیر در مناطقی از استان های فارس، یزد، خراسان رضوی و شمال کشور رخ داده است.

3 دشت بحرانی استان

آنطور که مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان می گوید: سه دشت جم -ریز، ارم و بوشکان و دشت پلنگ دشتی بحرانی ترین دشت های استان هستند که هم برداشت آب کشاورزی آن در آستانه پایان است، هم بررسی ها نشان دهنده نشست تدریجی بخش هایی از آن مناطق می باشد که می تواند خطراتی برای ادامه زندگی ساکنان به طور ناگهانی ایجاد کند.

به گفته شاپور رجایی، سایر دشت های استان هم حال و روز خوبی ندارند و بیلان آب شان منفی می باشد، از این رو باید برداشت های اضافه از زمین را مانع شد که مسدود نمودن چاههای غیرمجاز کشاورزی در این راستا با جدیت دنبال می شود.

800 چاه غیرمجاز امسال باید در استان پر شود

 هفته پیش مسدود کردن چاههای غیرمجاز کشاورزی در روستاهای بردخون شهرستان دیر با حاشیه هایی همراه بود، هرچند با خضور نیروهای انتظامی و قضایی، طی یک شبانه روز 32 چاه کشاورزی از این دست مسدود شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر می گوید: یکی از تکالیف ابلاغی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، کاهش برداشت اضافه از آب های زیرمینی است که هر استانی تکالیف خود را بهتر انجام دهد، اعتبارات بیشتری برای تعادل بخشی و توسعه دریافت می کند.

شاپور رجایی در گفتگو با «خلیج فارس» اظهار داشت: برهمین اساس 20 هزار حلقه چاه غیرمجاز کشاورزی باید در سالجاری مسدود شود که سهمیه استان بوشهر 800 حلقه تعیین شده است.

http://img7.irna.ir/1394/13940525/81721063/81721063-70097406.jpg

وی با اشاره به اینکه چاههای فاقد پروانه که قبل از سال 85 ایجاد شده باید برای تعیین تکلیف روال خود را طی کنند، ادامه داد: ولی طبق قانون چاههای غیرمجازی که بعد از 85 حفر شده اند، همگی باید مسدود شوند که این تعداد در استان بوشهر 800 حلقه می باشد.

بیشترین چاههای غیرمجاز استان کجاست؟

رجایی درباره اینکه بیشترین تراکم چاههای غیرمجاز در کدام مناطق استان است، بیان کرد: بیشترین حجم این موارد در دشتستان با 491 چاه غیرمجاز است.

وی افزود: بعد از آن تنگستان با فاصله زیاد با 89 حلقه چاه غیرمجاز شناسایی شده است. همچنین دشتی با 79 حلقه، جم با 62 حلقه و دیر با 47 حلقه چاه غیرمجاز رتبه های بعدی را از این نظر دارند.

مدیر شرکت آب منطقه ای بوشهر درباره اینکه سهم شمال استان از این برداشت اضافه آب چیست؟ گفت: چاههای غیرمجاز در گناوه و دیلم عمدتا مخروبه، فاقد تاسیسات بوده یا آبدهی خیلی پایین دارد.

130 میلیون اضافه برداشت در استان

این مقام مسئول با بیان اینکه براساس آخرین برآورد، چاههای غیرمجاز استان 130 میبلیون متر مکعب اضافه برداشت آب از سفره های زیر زمینی دارند گفت: این حدود 40 درصد برداشت مجاز از آب استان می باشد که رقم وحشناکی می باشد.

http://www.jahannews.com/images/docs/files/000272/nf00272555-1.JPG

وی درباره اینکه مسدود کردن چاههای کشاورزی به صورت شهرستانی انجام می شود یا در نقاط مختلف دنبال خواهد شد؟ بیان کرد: 3 اکیپ در این خصوص تجهیز و با مراجع قضایی هماهنگی شده تا نقاطی که شورای تامین هر شهرستان آمادگی بیشتری دارد، پر کردن چاههای غیرمجاز در اولویت قرار بگیرد.

رجایی ادامه داد: متاسفانه در سالیان گذشته به صورت غیراصولی بار زیادی از اشتغال را بر دوش کشاورزی انداختند و با چشم پوشی هایی که صورت گرفت، چاههای غیرمجاز زیادی سربرآورد، ولی ادامه این روند روز به روز خطراتش را نشان داده، از نشست زمین در نقاط مختلف تا توقف فعالیت قانونی کشاورزان به دلیل نبود آب در چاههای مجازشان. از این رو دولت کنونی به خوبی به زیان های این وضعیت آگاه است و تکالیفی را به استان ها ابلاغ نموده است.

غیرمجازها تعادل بازار را برهم زده اند

مدیرعامل آب منطقه ای بوشهر اظهار داشت: امنیتی ترین استان های کشور در مسدود کردن چاههای غیرمجاز از بوشهر جلوترند، مثلا سال گذشته کردستان 301 حلقه، کرمانشاه 600 حلقه، اصفهان 570 حلقه و تهران 770 حلقه چاه غیرمجاز مسدود کرده اند، ولی در بوشهر 25 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده که در مقابل حجم زیاد آنها و عملکرد استان های دیگر ضعیف است.

به گفته وی با اهتمامی که در استان وجود دارد و هماهنگی موثری که با مراجع قانونی صورت گرفته، امیدواریم امسال در خصوص تکلیف قانونی مان پیرامون 800 چاه غیرمجاز نمره خوبی کسب کنیم.

شاپور رجایی تصریح کرد: یکی دیگر از ابعاد این مشکل، تولید خارج از برنامه و آبیاری با چاههای غیرمجاز است که نه تنها فعالیت های مکانیزه مثل گلخانه ها را با شکست مواجه می کند، تعادل بازار کشاورزی را نیز بر هم می زند.

 

[کد خبر:AJ16050]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+3 # جم 1395-03-17 09:21
جناب رجایی ،اجرای قانون کار خوبی است اما اجرای قانون بد و اجرای بد قانون خود ظلم و بی عدالتی است،بله چاه غیر مجاز باید از بین برود اما چرا مردم غیر مجاز چاه میزنند چون شما پروانه نمی دهی،چون اب می خواهد و به موجب ان امرار معاش کند،چون که قناتش خشکیده و جایگزینی ندارد چون چاه اولش دیگر پاسخش را نمی دهد چون توی مسوول دو قرن هست که شاهد غارت اب منطقه به واسطه صنایع هستی و هرگز از صنایع مطالبه جایگزین نکردی،چون شمای مسوول اکنون هم کاری به صنایع و ثروتمند نداری و زوم کردی رو چند ادم مفلوک و بدبخت،چون که شمای مسوول به کسی که نیاز پروانه نداشت پروانه دادی تا اب فروشی نماید و ان کسی که مستحق پروانه بود پروانه ندادی و .....موفق باشی برادر
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # جم 1395-03-17 09:31
و اینجور موقعی است که دفاع و تدبیر جانانه نماینده مردم می طلبد
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # کشاورز 1395-03-17 11:05
یعنی با مسدود کردن این تعداد چاه غیر مجاز مشکل حل میشه که مدیر عامل محترم در این مورد اصرار دارند چرا نقاط ضعف خودتان دارید با این ترفندها می پوشانید چرا چند سال قبل این مشکل در منطقه وجود نداشت چرا دشت جم که چندسال پیش یکی از پرابترین دشتها و سرسبز ترین دشت بود به این حال و روز دچار شده مگر این دلیلی جز برداشتهای بی رویه شرکتها و شهرکهای نفت و گاز مستقر در منطقه نیست چرا نمیتونید جلو انها بگیرید یا لااقل بخواهید اب موردنیازشان از جایی دیگر تامین کنند با اون درامدهای هنگفتی که از فروش گاز دارند چرا نباید لااقل بخش اندکی از ان صرف تامین نیازهای خودشان از جمله اب نمایند این چیزی جز ضعف امثال شما مسئولین نشان نمیده چرا پروژههای ابخیزداری و سدسازی در استان انجام نمیشه چرا در استانهای دیگه انجام میشه اقای مدیر عامل محترم بهتر است به جای پر کردن چندتا چاه کشاورز بیچاره که گذران زندگی محقرانه شان است فکر تدبیر و چاره اساسی باشید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+4 # سلام 1395-03-17 11:17
مرسي رجايي مقتدر ، مرسي به نگاه اقتدارگرايانه شما به نفت و گاز و پتروشيمي ، اين ها غارتگر اصلي آب جم و ريز هستند
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # کشاورزان 1395-03-17 13:04
نقل قول:
کشاورزان
قصد توهین به کسی ندارم ولی تا وقتی در این مملکت فقط امار حرف اول میزند نه نتیجه کار این میشه که رییس جمهور با نشان دادن چهار تا برگه امار رشد اشتغال را چند درصد وتورم را صفر درصد نشان میده ویه مدیر شرکتی مثل ابفا هم برای نشون دادن خود به بالا دستی امار چهارتا حلقه چاه غیر مجاز میده که ماهم اره...
خوب پدر صلواتی امدی سرزمین چاهی که نه اب داره نه ده ساله استفاده میشه پر کردین که مثلا چی ما هم چاه آب پر کردیم.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # بهلول 1395-03-18 09:15
نظرات جم و کشاورز و سلام و کشاورزان واقعا عالی و بی نظیر بود. حقیقتا عالی و منطقی و فریاد های در گلو خفته است که هر ازچند گاهی شنیده می شود. واقعا جناب رجایی شما به عنوان یک مسئول چه کرده اید و چه پاسخی دارید؟ آیا با همه قانون شکنان واقعا مطابق قانون برخورد کرده اید؟؟؟؟؟؟//!!!! !!!!!!! آیا بنابه به گفته صددرصد درست دوستان که به پرآبی دشت جم اشاره کرده اند و اتفاقا کشاورزی هم بیشتر از الان بوده،می شود کشاورزی و کشاورزان را مسئول نابودی آبها دانست؟ هرچه باغ و بوستان بود که نابود شده ولی در گذشته باغات فراوانی وجود دشت و اگر قرار بود کشاورزی آب جم را نابود کند که باید آن زمان نابود می کرد. جناب رجایی حرفهای شما فرافکنی، فرار از مسئولیت، کم توانی و بی لیاقتی و ترس از برخورد با کسانی است که جراتش را ندارید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # حسین از بردخون 1395-03-28 14:46
سلام آقای رجایی و مسولان شهرستان دیر می خواهم بدونم که با پر کردن چاهای مردم چه کشاورزی رو ا ز کار بیکار کردید واقعا مردم رو بیچاره کردید آخرت باید پاسخگو این مردم بدبخت باشید چون چاه آدمهای بدبخت رو پر کردید شما زورتون فقط به این بیچارهها رسید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب