1121.jpg

آینه جم ، محمدجواد علي بابايي ، هنرمند برجسته جم و كارمند بخش آزمايشگاه طبي بيمارستان توحيد جم، اخیرا موفق به كسب"درجه استادي در رشته خوشنويسي" از سوي انجمن خوشنويسان ايران گرديد.

سایت خبری تحلیلی آینه جم، ضمن عرض تبريك به استاد علی بابايي، مصاحبه اي را با ايشان انجام داده است که به شرح زیر است:

**جناب استاد علی بابایی؛ ضمن تبریک؛ شما جزء اولين ها در جنوب کشور  هستید که موفق به احراز چنين رتبه اي در رشته خوشنويسي شده ايد، قدري از روند آشنايي و نحوه طي مدارج اين هنر بفرمائيد؟

بنده عشق و علاقه به خوشنويسي و ادبيات را از دوران كودكي در خود كشف كردم، اما به دليل نبود امكانات در شهرستان عملاً از اواخر دبيرستان به شكل جدي موضوع را پيگيري نمودم و پس از يك دوره فعاليت بيست و پنج ساله موفق شدم هفت خوان خوشنويسي را زير نظر اساتيد طراز اول خوشنويسي كشور به پايان برسانم.

http://s7.picofile.com/file/8251236876/IMG_20160510_WA0011.jpg.

**مراحل و مدارج خوشنويسي چگونه است و شما از محضر چه اساتيدي کسب فيض نموده ايد ؟

طبق برنامه آموزش انجمن خوشنويسان ايران خوشنويسي شامل مراحل هفت گانه: مقدماتي- متوسط – خوش – عالي – ممتاز - فوق ممتاز و استادي است، بنده اين مراحل را زير نظر اساتيد بزرگوارم: استاد قاسم احسنت، استاد محمد علي سبزه كار، استاد حسين غلامي و استاد غلامحسين اميرخاني در شيراز و تهران به پايان رسانده ام .

**دوران حرفه ای خوشنویسی را از چه زمانی آغاز کردید ؟

دوران حرفه ای خوشنویسی را از سال 67 در شیراز و زیر نظر استاد قاسم احسنت و زان پس در تهران زیر نظر استاد محمد علی سبزه کار و استاد حسین غلامی و در نهایت استاد کل غلام حسین امیر خانی.

**پيشرفت خود را در خوشنويسي مديون چه كساني مي دانيد ؟

پيش از همه و بيش از همه همسر هنرمندم كه با همراهي، گذشت و تشويق هاي ايشان به اين موفقيت نائل شدم و پس از آن تلاش، علاقمندي و پشتكار خودم.

http://s7.picofile.com/file/8251237084/IMG_20160510_WA0018.jpg.

**اولین مقام هنری در چه مسابقه و یا جشنواره ای کسب کرده اید ؟

اولین رتبه هنری؛ کسب رتبه اول جشنواره خوشنویسی خلیج فارس بوده است.

**جناب استاد؛ تعريف جنابعالي از هنر چيست ؟

هنر آفرينش است، در حد توان بشر و هنر؛ خوشنويسي شكلي از تجليات جمال خداوندي است، نسيم نوازشگر عشق است بر پرده گلريز هفت خانه چشم.

**ارتباط هنر خوشنویسی با دیگر هنرها چیست ؟

خوشنویسی و همه هنر ها از یک ریشه و خاستگاه نشات می گیرند؛ همه آنها جلوه ای اندک از جمال لایزال و بی مانند خداوند هستند؛ همه آنها انگشت اشاره ای به سمت خداوند هستند. همانگونه که تمام هستی و آفرینش نیز چنینند.

**مدرك استادي شما در چه رشته اي است و نحوه اعطاي اين مدرك از سوي انجمن خوشنويسان ايران چگونه است ؟

مدرك من در رشته نستعليق است و اعطاي مدرك استادي نيز پس از بررسي هاي دقيق و كار.شناسانه آثار و سوابق كاري هنرمند توسط شوراي ارزشيابي هنري صورت مي گيرد كه در صورت احراز صلاحيت هاي همه جانبه فني، هنري و آموزشي به فرد اعطا مي شود

**آيا در زمينه آموزش خوشنويسي هم فعاليت مي كنيد ؟

بله، حدود بيست سال است در شهرستان جم كلاس و كارگاه آموزش خوشنويسي دارم و تاكنون بيش از 300 نفر از اين كلاس ها استفاده كرده اند. .

**مهمترین برنامه و دغدغه های پیش روی شما در جم چیست؟

مهترین دغدغه گسترش و ترویج فرهنگ خوشنویسی در منطقه است به نحوی که شهرستان جم به عنوان یک شهرستان شاخص هنری در زمینه خوشنویسی در کشور شناخته شود؛ همان گونه که از لحاظ گویش و شعر و ادب زبانزد بوده است.بدیهی است برای رسیدن به این اهداف نیازمند به یک مهندسی فرهنگی دقیق و کارشناسانه و ترسیم یک چشم انداز متعالی و حرکت در آن جهت با نظم و برنامه مشخص و طراحی شده هستیم که حمایت همه جانبه مسئولین محترم در این راستا اهمیت زیادی خواهد داشت.

*اشعاری که برای خطاطی انتخاب می‌کنید بر چه اساسی است؟

بسته به میزان ادیب بودن خوشنویس و آشنایی و قرابت آن با شعر و حکمت و ادب؛ انتخاب شعر یا مطلب مورد نظر خوشنویسی متفاوت است؛ برای شخص خودم اشعار عمیق و دارای معانی باریک و حکمت آمیز که از لحاظ صنایع ادبی قدرت و ظرافت لازم را داشته باشند اولویت اول است.

**اشاره کردید خوشنویسی رمز و رموزی دارد. راجع به این رمز و رموز یا بهتر بگویم سیر و سلوک بیشتر سخن بگویید؟

سیر و سلوک در هنر از مقوله گفتار خارج است؛ بقول حضرت بیدل: درگداز خویش جای خویش خالی می کنم...یا گفته اند که:پرسید یکی که عاشقی چیست گفتا که چو ما شوی بدانی

http://s6.picofile.com/file/8251237000/IMG_20160510_WA0015.jpg!

*با توجه به اهمیت و قدمت این هنر ایرانی اسلامی برای توسعه خوشنویسی چه باید کرد ؟

برای توسعه هنر خوشنویسی علاوه بر همت و توان فردی خوشنویسان نیاز به حمایت دولت و برنامه ریزی ملی است که در حال حاضر به کلی مغفول واقع شده و تنها سنت و پشتوانه بسیار قوی این فرهنگ همت قردی خوشنویسان است که آن را برازنده نگه داشته؛ در بستر تاریخی این هنر دوران اوج آن زمانی بوده که حکومت از آن حمایت کرده و «چراغ»به دست گرفته تا خوشنویس« بنویسد.«

**آیا خوشنویسی یک هنرمند را از نظر مادی تامین می کند و آیا از زندگی هنریتان راضی هستید ؟

شغل عاشقی با محاسبه و چرتکه اندازی سرکار ندارد. اگر عاشق از معشوق «چیزی» بخواهد دیگر عاشق نیست کاسب است؛اهل معامله است؛ تنگ چشمان نظر به میوه کنند ما تماشا کنان بستانیم ...

اما در کل اگر کسی برای تامین معارش دنبال خوشنویسی برود ترسم نرسد به کعبه آن اعرابی...!

**دیدگاه شما درباره نرم افزارهای رایج خوشنویسی چیست ؟

خوشنویسی با نرم افزار تولید گل پلاستیکی است بی بو، بی روح و بی «همه چیز»؛ فقط به درد تولید انبوه در کارهای بازاری و عام پسند می خورد.جسم بی جانی هست و بس.

http://s7.picofile.com/file/8251253976/IMG_20160513_WA0008.jpg.

**دیدگاه خود در رابطه با اسطوره خوشنویسی ایران استاد غلامحسین امیرخانی بیان کنید؟

صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را تا دگر مادر گیتی چو «او» فرزند بزاید؛ جمع شدن چنین تجربه و توانمندی عظیمی در وجود یک فرد که مستلزم عوامل ژنتیکی و ارث؛ عوامل جغرافیایی، خانوادگی، جوهر و خمیرمایه درونی؛ طی طریق درست؛ و با چشمان باز و ذهن «آگاه» و عوامل متعدد دیگر است؛ یک اتفاق تاریخی است؛ تکرار بعضی افراد بسیار نامحتمل است.

**هنرخوشنویسی را چگونه می‌توان با زندگی ماشینی امروزی و مشغله‌های زندگی متنوع‌تر کرد و در هم آمیخت؟

پتانسیل بالای خوشنویسی در جنبه زیبایی شناختی این امکان را به وجود می آورد در همه زوایای زندگی روزمره ظهور و بروز داشته باشد؛ از اماکن تاریخی و مذهبی و عمومی گرفته تا منازل شخصی و در البسه و ظروف و حتی ابزارهای جنگی و ...جا برای زیبایی در هیچ جا تنگ نیست!

**اگر بخواهید از بهترین خوشنویس کشور مثال بزنید نام چه کسی را می برید ؟

نمی شود از نام استاد امیرخانی گذشت؛ اما خوشنویسان دیگری هم هستند که در خوشنویسی تجارب و جایگاه بلند و ارجمندی دارند. خوب است یادآوری کنم که؛ هنرمندان واقعی «آگاهان» هستند نه نقاشان و خوشنویسان و موسیقی دانان و...بزرگترین هنرمندان آنانند که «زندگی می کنند.«

زندگی آبتنی کردن در حوضچه «اکنون» است.

**استاد، چه توصيه اي براي علاقمندان به هنر خوشنويسي به ويژه جوانان و نوجوانان داريد ؟

با پرداختن به هنر انسان از خودش براي خودش رفيقي مي سازد كه همراه هميشگي اوست و از بودن با او مسرت و آرامش مي يابد، بويژه در دنياي امروز كه مظاهر تمدن جديد عمدتاٌ بر آشوب و اضطراب دروني ما دامن مي زنند هنر راهي امن و طريقي مطمئن براي دستيابي به آرامش است .

**چه توصیه ای به هنرمندان استان بوشهر دارید؟

طی کردن درست و اصولی این مسیر طولانی و پرسنگلاخ نیازمند پشتوانه فرهنگی قوی و معرفت کامل نست به این هنر شریف است که متاسفانه علیرغم وجود استعداد های بی نظیر در شهرستان ما و استان بوشهر؛ به دلیل همین پشتوانه ضعیف؛ استعدا ها به هرز می روند.

**آيا صحبتي با مسئولين و مديران در زمینه کارهای هنری داشته اید؟

هنرمندان در تلطيف محيط زندگی خود تأثير زيادي دارند، بايد آنها را ديد، آنها قادر به فرياد زدن خود نيستند، كمك كردن به هنرمند در طي كردن مسيري كه به پيمودن آن محكوم است بزرگترين هديه براي اوست .

**سخن آخر؟

دروجود هركس رازي بزرگ نهان است

داستاني،راهي،بيراهه اي

طرح افكندن اين راز

راز من ، راز تو ، راز زندگي

پاداش بزرگ ، تلاشی پر حاصل است.

 

***سردبیر آینه جم: جناب استاد علی بابایی، از اینکه وقت شریف تان در اختیار کاربران سایت خبری تحلیلی آینه جم قرار دادید متشکریم.

http://s7.picofile.com/file/8251238526/3_4.jpg

http://s6.picofile.com/file/8251236900/IMG_20160510_WA0012.jpg

http://s7.picofile.com/file/8251237050/IMG_20160510_WA0017.jpg

http://s7.picofile.com/file/8251236984/IMG_20160510_WA0014.jpg

http://s6.picofile.com/file/8251236942/IMG_20160510_WA0013.jpg

http://s6.picofile.com/file/8251237100/IMG_20160510_WA0019.jpg

[کد خبر:AJ15501]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+4 # جمی 1395-02-24 23:35
درود بر استاد بابایی
من فقط یک دعا می کنم
خدایا این سرمایه ارزشمند را برایمان نگه دار.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+5 # هنر جو 1395-02-24 23:51
استاد تو را همیشه در قلبم حفظ می کنم .
تبریک عرض می کنم .
امیدوارم همیشه موفق باشید.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+4 # حسین احمدی 1395-02-25 00:02
با سلام برای جناب آقای دکتر علی بابایی ارزوی موفقیت میکنم .اناششالله موفق باشین
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+4 # محمود 1395-02-25 00:03
احسن...مصاحبه عالیه...عکاساش هم زیباهه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+5 # دشتى و ئيلانى 1395-02-25 00:44
با سلام و عرض أدب و افتخار از اينكه همكارى
همچون استاد على بابايي دارم
كه علاوه بر هنر بسيار با ذوق و زيبايشان مرد
اخلاق و راهنماى زندگى همه ى ما هستند
اميدوارم هميشه شاد و سلامت باشند
با ارزوى موفقيت روز افزون
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # دیاریار 1395-02-25 05:55
تبریک ویژه خدمت استاد دکتر علی بابایی
ای نسیم سحر ارامگه یار کجاست؟
جم به تو افتخار وی کند‌‌.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # رضا حیدری 1395-02-25 08:22
سلام و درود خدا بر خانواده هنری جم.وقتی مصاحبه را خوندم خیلی به زیبایی های هنرخوشنویسی پی بردم .من هم دوس دارم که خط خوشنویسی را به صورت حرفه ای ادامه بدم ولی انطور که پیداس هیچ درامدی این هنر نداره.ولی هنریه که ادم در زندگی میتونه به کار بگیره.زیبایی هنر هم به بی پولیشه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+6 # جوهری جمی 1395-02-25 09:06
تنها چیزی که می توانم عرض کنم احساس فخر و مباهات به عنوان یک جمی است. بی نهایت خوشحالم و این موفقیت عظیم را خدمت استاد علی یایایی از صمیم قلب تبریک و تهنیت عرض می کنم. امیدوارم هنرآموزان از چشمه سار زلال هنر این استاد بزرگ بهره ها ببرند و ایشان نسبت به تربیت شاگردانی خلف اهتمام بورزند که قطعا اینگونه خواهد بود. پاینده باشید استاد گرانقدر. گر در سرت هوای وصال است حافظا/باید که خاک درگه اهل هنر شوی
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+5 # هنرجو 1395-02-25 09:13
ضمن عرض تبریک خدمت استاد خوب و بزرگوارم جناب،آقای علی بابایی و آرزوی سلامتی و کامیابی همیشگی برایتان دارم، از اینکه با آمدنم به این شهر با فرهیخته ای چون شما آشنا شدم یکی از موهبتی الهی برای خودم میدانم و از اینکه شاگرد بزرگواری چون شما هستم افتخار میکنم، به جرات میتوان بگویم که ساعات کلاس خوشنویسی، از بهترین ساعات زندگی من محسوب میشود در کنار مرد هنر و علم و ادب واخلاق وخدای را همواره شاکرم
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+6 # طالب مؤذنی 1395-02-25 12:31
درود و تبریک بسیار نثار استاد هنر و ادب و معرفت، آقای علی بابایی بزرگوار.
استاد شدن هنر بزرگی است اما در هنر استاد شدن هیبت است و تنها از بزرگانی چون ایشان برمی آید که با هنر بزرگ شده اند.
سپاس از سایت آینه جم به خاطر تهیه و انتشار این مصاحبه بسیار آموزنده.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+4 # عباس رجایی 1395-02-25 13:18
بله ...جناب استادعلی بابایی مرد خستگی ناپذیر عرصه هنر جمه که از مفتخرین و چهره های همیشه ماندگار جم محسوب میشه.ایشالله هر جا که هستن سرزنده و شاد باشن
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+4 # یونس احمدی نژاد 1395-02-25 20:23
استاد بزرگ جناب علی بابایی عزیز ، صمیمانه تبریک عرض می کنم. خبر مسرت بخشی برای اهالی شهرستان بود.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # حسین گرامی 1395-02-28 08:13
درود بر استاد بابایی هنرمند خوش ذوق واخلاق مدار
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب