0000000000000777777777777.jpg

آینه جم، مردم  جم در قبال تاثيرات صنعتي مثبت و منفي شركت پالايش گازفجرجم در شهرستان خود، همواره خواستار توجه اين شركت به محيط پيرامون بودند و از اينكه در اين سالها قطره چكاني كمك هايي مي شد گله مند بودند. مردم شهرستان بحق انتظار داشتند كه بزرگترين پالايشگاه گازي كشور اقدامات اساسي در راستاي توسعه محيط پيرامون و كاستن از مشكلاتي كه به باور عده اي خود نيز در بروز آن نقش داشته است بردارد.

به نظر مي رسد پس از گذشت 25 سال از عمر اين شركت، انتظارات در بخش هاي مهمي در حال برآورده شدن است و اقدامات مهمي در دستور كار قرار گرفته است.

اخيرا در نشست شوراي اداري شهرستان جم كه با حضور تمامي مسولين سياسي و امنيتي شهرستان به میزبانی شركت فجر جم برگزار شد مدیرعامل شرکت پالایش گاز فجر جم از ورود پالایشگاه به حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و توجه بيشتر به محيط پيرامون خبر داد تا دست پر اين نشست را ميزباني کند.

در سه حوزه اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي تحولات مهمي با راهبري شركت پالايش گاز فجرجم درحال اجراست كه نشانه هايي از توجه به محيط پيرامون دارد. تمامي اين تحولات تامين اعتبار شده و به مناقصه رفته است و در دو مورد نيز پيمانكاران كار اجرايي آن را آغاز كرده اند.

0000000000000000000000000000000666.jpg

نشانه اقتصادي؛ اگر راه را شريان اقتصادي يك منطقه بدانيم و يادمان باشد قبل از به بهره برداري رسيدن راه جم- شيراز، چگونه شهرستان ما در بن بسيت قرار داشت، اكنون پروژه ترميم راه مهم درون منطقه اي جم به پالايشگاه نيز بعد از سالها انتظار در بخش اول خود آغاز به كار كرده است. برآورد معامله در بخش اول اين پروژه 200 ميليارد ريال مي باشد كه توسط پيمانكار بومي منطقه در حال تجهیز کارگاه است. به نظر مي رسد به دليل تراكم منازل مسكوني روستايي در مسير اين پروژه، ادامه اين كار در مراحل بعدي مهم و حياتي است و به همكاري مستقيم مردم منطقه بستگي خواهد داشت.

نشانه زيست محيطي؛ راه شريان اقتصادي و آب مايه حيات زندگي آدمي است. بحران آب منطقه، جدي ترين مشكل زيست محيطي است كه مورد دغدغه جدي مردم و مسولين شهرستان قرار گرفته است. شركت پالايش گازفجرجم با اعتباری بالغ بر 650 میلیارد ریال در زمینه تامین اعتبار سد باغان با شرکت آب منطقه‌ای استان همکاری می‌کند.

بعد از بهره برداري از اين سد 15 میلیون متر مکعب آب از سد باغان به شهرستان جم انتقال داده مي شود که سهم پالایشگاه و شهرک های مربوطه 3 میلیون متر مکعب و مابقي براي مصرف شهرستان جم است. انتظار مي رود با انتقال آب از سد باغان به منطقه جم، برداشت آب توسط شركت پالايش گازفجرجم از دشت ریز متوقف گردد و زمینه احیای مجدد سفره های آن فراهم شود.

به نظر مي رسد چنانچه پروژه هاي آبخوان داري و سدهاي كوچك منطقه اي و طرح انتقال آب شيرين از درياي خليج فارس به منطقه جم سرانجام مطلوبي نرسد، تا بهره برداري از سد باغان مشكل بحران آب در اين حوزه جدي خواهد بود.

نشانه اجتماعي؛ ظرفيت هاي مهم اجتماعي و فرهنگي منطقه جم در لابه لاي صنعت و دغدغه توليد گاز سالها به فراموشي سپرده شده بود. در اقدامي قابل توجه در سطح شركت هاي زير مجموعه وزارت نفت و با دور انديشي مديرعامل كنوني شركت پالایش قجر جم، طرح مطالعات اجتماعي محيط پيرامون در تعامل با این شرکت نيز كليد خورد. اين طرح با اعتبار اوليه 3 ميليارد و500 ميليون ريال در مرحله انتخاب مشاور است وعلاقمندان وافكار عمومي مي توانند جزييات بيشترآن را بر روي وب سايت شركت گاز فجر جم ببينند.

بدون شك چشم انداز بلوغ مسئولیت اجتماعی شرکت پالایشگاه گاز فجر جم با محيط پيرامون، با اجراي اين پروژه مثبت و قابل توجه تر در معرض افكار عمومي قرار خواهد گرفت. به نظر مي رسد درك واقعي از مطالبات اجتماعي منطقه و شناخت صحيح و بومي گرايانه از ظرفيت ها و آسيب هاي اجتماعي موجود براي تحقق بخشيدن به اين پروژه بسيار ضروري است.

اين سه طرح و پروژه مهم با توضيحات گفته شده اكنون توسط شركت پالايش گاز فجرجم درحال اجراست. طبيعي است كه اين شركت نفع و مصلحت خود را نيز در مطالعه واجراي اين پروژه ها ديده است اما مشخص تر آنكه شهرستان جم نيز در سود اين طرح ها به صورت مستقيم شريك خواهند بود.

به عبارتی هيچ كدام از اين طرح ها در پشت ديوارها وشهرك های نفتی جم اجرا نخواهد شد بلكه در دل كوهها، روستاها و شهرهاي ما گذر خواهد كرد. پروژه هايي كه بدون شك از خواسته ها و مطالبات واقعي افکار عمومی شهرستان جم و حتي استان بوشهر بوده است.

اين آغاز راه و نه پايان مشكلات است. رصد نمودن واقعي و علمي اين طرح ها توسط مسولين و رسانه هاي شهرستان و استان امري طبيعي و ضروري است اما ناديده انگاشتن و بي توجهي به خدمات انجام شده نيز شايد به نوعي كم لطفي و دلسردی در متولیان امر را به دنبال داشته و مانع جدي بر سر تحقق بخشيدن كامل اين پروژه ها باشد./ نویسنده:سجاد بهزادی

 

منبع: خلیج فارس

[کد خبر:AJ10097]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+8 # جمی 1394-09-01 16:02
پالایشگاه ، ذره ای هم به مشکلات این منطقه فکر نمیکنه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-7 # منصور 1394-09-01 16:10
درودبرجناب مهندس فرهنگ ومسولین محترم شهرستان جم اگه این پروژه ها به اتمام برسه ان شاء الله عالیه.خدا خیرتون بده.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+7 # جوهری جمی 1394-09-01 19:32
مهم ترین بخش این نوشتار در سه سطر آخر است انجا که سخن از رصدنمودن واقعی و علمی این طرح ها توسط رسانه ها و مسئولین است. واقعا باید دقیق رصد بنمایند و بعد از گذشت مدت زمان لازم به ارزیابی بپردازند. اگر این وعده ها و طرح ها در زمان مناسب و با کیفیت فنی مطلوب اجرا و به بهره برداری رسید آنوقت میتوان قضاوت بهتر و کاملتری انجام داد. اما متاسفانه از بس خلف وعده دیده ایم کمی نگران هستیم. الته امیدوارم اینبار این نگرانیها بی پایه و اساس باشد. انشاء.... .منتظر می مانیم و آینده را نظاره گر میشویم. ضمنا بسیار به جاست اگر مسئولین محترم مدت زمان اجرای پروژه هارا نیز اعلام و برنامه زمانبندی نیز ارائه دهند آنگاه بازهم بهتر و دقیق تر میشود قضاوت نمود. به هرحال امیدوارم کسانی که از ته دل و به طور واقعی هدف خدمت به مردم دارند سربلند و موفق باشند
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+5 # طالب مؤذنی 1394-09-02 02:39
درود. این مطلب را باید برای سال ها نگه داشت بعد نگاه کنیم به آنچه در آن آمده که آیا چبزی عملی شده یا نه. متاسفانه همانطور که در کامنت جوهری عزیز اشاره شده از اینها خلف وعده بسیار دیده ایم.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+6 # مسافر شهر خودمون 1394-09-02 07:17
سلام
این روزا بحثبر سر جایگزینی مهندس فرهنگ در محافل شنیده می شود مهندس فرهنگ برای جلب توجه ادارات و حمایت ارگان های دولتی این بازی ها در آورده که اینم امروز یا فردا هست و تمام می شود...
مهندس فرهنگ با خند های خود راحت ............... ..گذاشته متاسفانه ....
***********
درج این کامنت به معنای تایید آینه جم نمی باشد
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+5 # جوهری جمی 1394-09-02 07:46
مدیر بزرگوار سایت وزین آینه جم- ضمن تشکر از حضرتعالی خواهش می کنم این مطلب را که در تاریخ 94/9/1 نگاشته شده هر 6 ماه یکبار مجددا در سایت قرار دهید تا ببینیم از اینهمه پروژه و تامین اعتبار و تعامل با محیط پیرامونی و... چقدر به ثمر خواهد نشست. لطفا به جهت ازیاد نبردن و مشمول مرور زمان نشدن حتما به قول استاد موذنی این مطلب را سالها نگه دارید.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # طالب مؤذنی 1394-09-02 08:49
با تشکر از جوهری عزیز. پیشنهاد بسیار ارزنده ای است. باز نشر مطلبی مهم در فاصله های زمانی مشخص، اقدامی حرفه ای در انجام رسالت نظاره گری رسانه است.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+4 # علی احمدی 1394-09-02 09:08
متاسفانه این وعده های پالایشگاه هیچ گاه به مرحله عملیاتی نرسیده که مردم آن را لمس کنن
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+4 # جوهری جمی 1394-09-02 09:50
با تشکر از راهنمایی و اظهار لطف استاد موذنی عزیز. اینجانب در بیش از 3 سال قبل در سایت آوای جم بارها از مدیر محترمش تقاضا نمودم که مطالب را بازنشر کنند و اتفاقا دقیقا هم موضوعات همیها بودند یعنی جاده جم به پالایشگاه،آبخیز داری و آبخوانداری،انتق ال آب از بندر طاهری به جم و سد باغان و تامین اعتبار مشارکت در این پروژه ها از سوی پالایشگاه. اما متاسفانه سایت مذکور بنا به هر دلیلی اینکار را انجام نداد. امیدوارم آینه جم انجام دهد. جالب است در همان زمان هم همین حرفها زده میشد :تامین اعتبار شد،کلنگ زده شد،عملیات اجرایی آغاز شد و غیره اما حالا بعد از گذشت 3 سال مجددا برای چندمین بار همین جملات تکرار میشود و اینجاست که انسان قدری بدبین میشود.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب