نتایج طرح برگزیده در جشنواره رازی: خشکی دهان، هشداری برای شدت پوکی استخوان زنان یائسه

 محققان کشور با مطالعه‌ای بر روی زنان یائسه که خشکی دهان دارند، دریافتند که این افراد مستعد پوکی استخوان هستند و سنجش تراکم استخوان در آنها توصیه می‌شود.

 

دکتر فرزانه آقا حسینی، متخصص بیماری‌های دهان و فک و صورت و پژوهشگر این طرح درباره نتایج پژوهشی خود اظهار کرد: بیشترین افرادی که به متخصصان این حوزه مراجعه می‌کنند، به غیر از مبتلایان به پوسیدگی دندان و بیماری های لثه، زنانی هستند که از خشکی دهان رنج می‌برند.

 

وی افزود: با انجام تحقیقات به این نتیجه رسیدیم که در زنان یائسه‌ای که احساس خشکی دهان دارند، سرعت از دست دادن تراکم استخوانی نسبت به بقیه افراد بیشتر است و به نوعی با سرعت بیشتری به سمت پوکی استخوان می‌روند؛ چراکه این بیماری خاموش است و علامتی ندارد.

 

این محقق خاطرنشان کرد: در این تحقیق سنجش تراکم استخوان در افرادی که دچار خشکی ممتد دهان بودند انجام شد. مطالعات ما به صورت سریالی در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفت که تا کنون منجر به چاپ 15 مقاله در مجلات معتبر با ضریب تاثیر و تعداد ارجاعات بالا شد.

 

محقق گروه علوم دندانپزشکی هجدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی اضافه کرد: از آن جا که تحقیق حاضر برای اولین بار در سطح جهان انجام شده است، مقاله منتج از آن در عرض دو هفته در مجله منوپوز که از مجلات معتبر بیماری‌های زنان با ضریب تاثیر بالا در آمریکاست به چاپ رسید.

 

محقق برگزیده گروه «علوم دندانپزشکی» هجدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی، با بیان این که بر اساس این تحقیقات، خشکی دهان در زنان یائسه می‌تواند هشداری برای شدت پوکی استخوان باشد، خاطرنشان کرد: از این پس باید با شرکت در همایش‌ها نسبت به این موضوع پزشکان را آگاه کرد تا هر زن یائسه‌ای که احساس خشکی دهان دارد و به پزشک مراجعه می‌کند، از نظر تراکم استخوان نیز بررسی شود.

 

[کد خبر:AJ3385]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب