آینه جم؛ شهرستان جم در سال‌های اخیر با مشکلات زیادی در زمینه تامین آب مورد نیاز روبرو شده و این کمبودها نارسایی‌هایی را در زمینه آب شرب و کشاورزی در این شهرستان به وجود آورده است.

 

به گزارش آینه جم: شهرستان جم به علت برخورداری از طبیعت سرسبز و وسعت بالای مزارع و باغات به عنوان یکی از خوش آب و هواترین نقاط استان شناخته می‌شود و گاها با عنوان نگین سبز استان بوشهر از آن یاد می‌شود.

زراعت فصلی، صیفی‌جات، محصولات جالیزی، خرما و باغات مرکبات از مهمترین محصولات کشاورزی شهرستان جم است که بخش قابل توجهی از مرکبات استان بوشهر در این شهرستان تولید می‌شود که دارای کیفیت بالایی است.

در سال‌های اخیر به دلایل مختلفی از جمله خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها و افزایش برداشت از منابع زیرزمینی و سطحی، شاهد بروز مشکلاتی در زمینه تامین آب بخش کشاورزی در این شهرستان هستیم.

کمبود آب بخش کشاورزی سبب شده تا کشاورزان این منطقه با کمبود محصول و همچنین کاهش کیفیت محصولات خود روبرو شوند و نیاز است که با اجرای طرح‌های مناسب از جمله طرح‌های آبخیزداری و سد سازی مشکلات این شهرستان رفع شود.

در سال‌های اخیر شهرستان جم با مشکلات زیادی در زمینه تامین آب شرب نیز روبرو بوده است و مردم همواره با مشکلات کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کنند که باید این مشکلات مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

http://media.mehrnews.com/old/Original/1393/07/09/IMG23011901.png

کمبود جدی آب در شهرستان جم

نماینده مردم شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار مهر گفت: شهرستان جم هم اکنون هم در زمینه آب شرب و هم در بخش آب کشاورزی با کمبودهایی روبرو است و ما تلاش‌ها و پیگیری‌های زیادی را در این راستا داشته‌ایم.

حجت‌الاسلام موسی احمدی اضافه کرد: بحران بی آبی در شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر یک مشکل اساسی است و باید با مدیریت مناسب و استفاده مطلوب از نزولات جوی این مشکلات رفع شود و زیرساخت‌های مناسب ایجاد شود.

وی ادامه داد: شهرستان جم دارای ظرفیت بالایی در بخش کشاورزی است و تعداد زیادی از مردم این شهرستان در زمینه کشاورزی مشغول به فعالیت هستند و نیاز است که به مشکلات آنها رسیدگی شود.

نماینده مردم شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی به افت سفره‌های آب زیر زمینی و شور شدن آب این سفره‌ها اشاره کرد و افزود: احداث سد باغان می‌تواند بسیاری از این مشکلات را رفع کند.

وی یکی از اهداف مهم اجرای سد باغان را مهار سیلاب‌های فصلی منطقه دانست و اضافه کرد: سد باغان می‌تواند با مهار سیلاب‌های فصلی نقش مهمی در تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی در این منطقه داشته باشد.

زیرساخت‌های آبخیزداری در جم اخداث می‌شود

فرماندار شهرستان جم نیز به خبرنگار مهر گفت: تلاش‌ها و پیگیری‌های بسیار زیادی را به منظور رفع مشکلات آب در شهرستان جم داشته‌ایم و امیدواریم در آینده شاهد رفع این مشکلات و تامین آب مورد نیاز شهرستان در بخش شرب و صنعتی و کشاورزی باشیم.

عبدالله نداری با اشاره به توسعه صنایع در شهرستان جم، خاطرنشان ساخت: یکی از پالایشگاه‌های بزرگ کشور و چندین شهرک مسکونی صنعت نفت در این شهرستان قرار دارد و شاهد مصرف بسیار زیاد آب در این شهرستان هستیم که این میزان مصرف باعث مشکلاتی در زمینه تامین آب شده است.

وی از توسعه زیرساخت‌های آبخیزداری در شهرستان جم خبر داد و اضافه کرد: تلاش داریم که با همکاری شرکت آب منطقه‌ای و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شاهد اجرای عملیات گسترده آبخیزداری در سطح حوزه بالادست سد باغان در بخش‌های جم و ریز باشیم.

فرماندار شهرستان جم اضافه کرد: اجرای سد باغان در شهرستان جم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و امیدواریم شاهد اجرای سریع این پروژه حیاتی باشیم.

http://media.mehrnews.com/old/Original/1393/07/05/IMG22424480.jpg

سد باغان احداث می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر از احداث سد باغان به منظور تامین آب مورد نیاز در شهرستان خبر داد و اظهار داشت: احداث سد باغان تحول بسیار خوبی را در زمینه کشاورزی و اقتصادی و صنعتی جم ایجاد خواهد کرد.

شاهپور رجائی به نقش بسیار مهم رودخانه آب شیرین باغان در تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت منطقه اشاره کرد و ادامه داد: سد باغان با ارتفاع ۵۴ متر از بستر رودخانه ساخته می‌شود که دارای حجم مخزن ۳۲ میلیون متر مکعب در تراز نرمال است.

وی به مساحت ۷۵۰ کیلومتری و سیلاب سالانه ۲۴ میلیون مترمکعبی حوزه آبریز سد باغان اشاره کرد و افزود: دریاچه سد باغان دارای ۹ کیلومتر طول و مساحت۶۰۰ هکتار است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با بیان اینکه جنس بدنه سد باغان بتن غلطکی است، تاکید کرد: سد باغان سالانه ۱۹،۲میلیون متر مکعب جریان تنظیمی دارد.

 

 
 
[کد خبر:AJ2597]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب