0000001270.jpg

 

آینه جم  ؛ سجاد بهزادی - مقام معظم رهبری مدتی پیش طی سخنانی با اشاره به  اهمیت رسانه برای کشور گفته بود " امروز بیش از آنچه که موشک و پهپاد و هواپیما و ابزارهای جنگی و اینها تأثیر بگذارند در عقب‌راندن دشمن، رسانه‌ها هستند که تأثیر می گذارند و دل ها را تحت تأثیر قرار میدهند، ذهن ها را تحت تأثیر قرار میدهند. جنگ، جنگ رسانه‌ای است."

این نخستین بار نیست که مقام معظم رهبری به نقش و اهمیت رسانه برای کشور اشاره دارد. بر این اساس ارائه چند پیشنهاد و یادآوری به مسئولان مرتبط خالی از لطف نیست.
یک: وقتی به سامانه جامع رسانه های کشور که زیر نظر معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی است، مراجعه می کنیم آمارهایی نظر مخاطب را جلب می کند. در نگاه نخست، اینکه اطلاعات وضعیت کمی رسانه های کشور به صورت دقیق، بروز و به تفکیک استان ها در اختیار مخاطب قرار دارد کار بسیار ارزشمندی است و این آمارها می تواند به خوبی مبنای تحلیلی از وضعیت باشد. 
آمارهای موجود در این سامانه نشان می دهد، تعداد درخواست هایی که برای ثبت رسانه در نوبت "هیات نظارت" قرار دارد دو هزار و ۶۳۸ درخواست است. از طرفی به طور متوسط برای اینکه هیات نظارت مجوز نهایی ثبت رسانه را صادر کند، بیش از یک سال وحتی در مواردی نزدیک به دو سال به طول می انجامد. پیشنهاد می شود مطابق تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت رسانه برای کشور، زمان رسیدگی به صدور مجوزها کوتاه تر شود.
 وضعیت توزیع رسانه ای
سامانه رسانه ای ارشاد
دو: رهبری در ابتدای سال با تاکید بر اینکه جهش در تولید بدون حضور مردم در اقتصاد و عرصه تولید امکان‌پذیر نیست، سال ۱۴۰۳ را بنام "جهش تولید با مشارکت مردم" نام گذاری کردند.
آمارهای ثبت شده در سامانه جامع رسانه های کشور نشان می دهد، بخشی از مردم و به خصوص الیت های جامعه با همه دشواری های اقتصادی و سیاسی  حوزه رسانه پای کار هستند و هم برای اشتغال وسرمایه گذاری( هر چند ناچیز) در حوزه رسانه می خواهند مشارکت داشته باشند و هم در جنگ رسانه ای که مورد تاکید رهبری است در میدان باشند.
بر اساس امارهای همین سامانه یک هزار و ۸۱۰ نفر در کشور ، به دنبال رسانه داری و مشارکت در حوزه های اقتصادی واجتماعی بیمه فعال دارند. پیشنهاد می شود زمان رسیدگی به صدور مجوزها کوتاه تر شود تا افراد بیش تری بیمه شوند و در حوزه اقتصادی مشارکت داشته باشند.
سه: حالا که مطابق تاکید رهبری، رسانه ها موثرتر از موشک هستند، پیشنهاد می شود مسئله فیلترینگ نیز مورد بازنگری جدی تری قرار گیرد. به گفته یکی از کارشناسان فناوری اطلاعات در حال حاضر "فیلترینگ در ایران نقش آزار مردم را دارد و هیچ نقش ممانعتی ندارد." نباید سیاست گذاری به گونه ای باشد که فیلترینگ در رسانه هم مانند دوران ممنوعیت استفاده از ویدئو باشد.
به باور بسیاری از کارشناسان، به زودی شما با موبایل‌های عادی می‌توانید اینترنت را از ماهواره دریافت کنید. تحولات حوزه دیجیتال و فناوری آنقدر زیاد است که قطعاً این اتفاق رخ می‌دهد.
رسانه ها در وضعیت فیلترینگ کنونی، نمی توانند نقش موثری در مواجهه با غول های رسانه ای جهان داشته باشند. همین طور که ما در موشک سازی، تلاش می کنیم از بسیاری از کشورها جلوتر باشیم واز طرفی مطابق تاکید مقام معظم رهبری "رسانه از موشک در عقب راندن دشمن موثرتر است"؛ شایسته است نقش بازدارندگی فیلترینگ برای رسانه ها را نیز جدی بگیریم و در سیاست گذاری کنونی تجدید نظر شود./ عصر ایران
[کد خبر:AJ45306]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب