0000000000000000000000000000000000000000000000000000000315418519726984.jpg

 

آینه جم- ایرج گلشنی

نخستین نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی در بوشهر 12 تا 15 دی ماه در محل نمایشگاههای بوشهر برپاشد. نمایشگاهی که در آن ۶۸ شرکت از استان های مختلف مشارکت کرده بودند.

برگزاری نمایشگاه دریایی در بوشهر سابقه دارد اما این سابقه به سال ها پیش می‌رسد و تقریبا از یادها رفته اند. این است که پسوند نخستین برای این نمایشگاه از دو جهت قابل تحلیل و درک است.

اول این که گذشته چنان مشمول زمان شده که دیگر به حساب نمی‌آید و لازم است کار را از اول آغاز کرد. دیگر این که پس از ابلاغ سیاست‌های کلی نظام در حوزه توسعه دریایی کشور، گویی یک خط شروع تازه در حرکت متولیان این حوزه کشیده شده که لازم است گذشته را به فراموشی سپرده و آغازی نو شروع شود. این است که واژه نخستین برای نمایشگاه صنایع دریایی دربوشهر معنایی تازه و جلوه ای نو دارد.

مثل همیشه، دولتی ها در مراسم افتتاحیه حرف زدند و خصوصی ها عمل کردند. شرکت هایی که به نمایشگاه آمده بودند، از استان‌های مختلف بودند و داشته های قابل توجهی داشتند.

اما نکته اینجاست که از بخش خصوصی کسی در افتتاحیه حرف نزد. مردان عمل، سراغ کار خود گرفته بودند و سخنرانی را به دولتی ها سپرده بودند.

سخنرانی و شعار

در مراسم افتتاحیه حرفی از جنس نو نبود. کسی یک سخن تازه نگفت. استاندار بوشهر در جمع افتتاح کنندگان حاضر نبود و گویا به دلیل جلسه ای به تهران رفته بود. اگر بود جمعیت بزرگ تری از مسئولان شهری حاضر می شدند. گرچه صندلی ها پر بود و جمعی هم ایستاده مراسم را دنبال می کردند؛ با این همه، هر چه اشتیاق جمعی مسئولان یک استان به عنوان همگرایی و حمایت از همدیگر قوی تر باشد، نتیجه هم بهتر خواهد بود.

اسمی از شهردار بوشهر در مراسم برده نشد. نبود واین نبود جای سوال بزرگی است. به هر روی، همت جمعی بوشهری ها می تواند خیلی به از این باشد.

اما مدیران عامل و مسئولان در بخش خصوصی، سرگرم کار خود بودند و از همان ابتدا، معرفی محصول و مذاکره با مشتری را در دستور کار قرار دادند و سطح رضایت از نمایشگاه در تلاش آن ها هویدا بود.

دومین نمایشگاه بوشهر

وقتی از نخستین سخن گفته می شود، معنایش این است که دومی و سومی و… وجود دارد. عنوان نخستین نمایشگاه به معنای آن است که دومی هم در راه خواهد بود. باستین، معاون استانداری بوشهر که به نمایندگی استاندار سخن گفت به این نکته اشاره داشت. گویا عزم مسئولان عالی بوشهری بر این است که از این نمایشگاه پلی به آینده بزنند و بوشهر را تبدیل به قطب نمایشگاه های دریایی کشور کنند. این راهبرد بسیار جالب و امیدبخشی است البته اگر در در چم و خم اداری گم نشود و شعارش بر باد نرود.

نمایشگاه فرصتی برای بوشهر

«شهر بندر بوشهر» در قد و قواره یک شهر بندری نیست. بسیار نحیف‌تر و ضعیف‌تر از یک شهر بندری است. فرصت سوزی‌هایی که در طی دهه‌ها شده باعث شده که این شهر در قد و قواره یک شهر بندری آباد و ثروتمند ظاهر نشود.

نمایشگاه صنایع دریایی برای بهبود شرایط این بندر یک فرصت است. چیزی که معاون اقتصادی استاندار به آن اشاره داشت. شرط آن است که پای حرف شان بایستند و از این فرصت برای بوشهر استفاده کنند. توسعه بدهند و آن را تبدیل به یک نمایشگاه بزرگ ملی و بین المللی کنند. برنامه های جانبی آن را گسترش دهند و از منافعش، شهر را بهره مند سازند.

کوچک سربلند

نمایشگاه صنایع دریایی بوشهر در یک سالن برگزار شد. به طور کلی ۶۸ شرکت در ۴۷ غرفه به نمایش گذاشته بودند. اما این کوچکی در مقابل ارزش هایی که نمایشگاه برای صنایع دریایی از یک سو و برای شهر بوشهر از دیگر سو ارزش و اعتبار دارد. این است که با اعتراف و اذعان به ایرادهایی که از مراسم افتتاحیه تا سایر موارد وارد است که امیدواریم در دومین نمایشگاه بهبود یابد، درکل ارزیابی از برگزاری این فعالیت فرهنگی – صنعتی مثبت است و این کوچک را سربلند و موفق می دانند.

دومین نمایشگاه صنایع دریایی بوشهر

از همین امروز مسئولان مربوطه بخصوص شرکت شتاب دهنده ایده بان باید به فکر نمایشگاه دوم باشند و در گام اول، نواقص کنونی و پیش رو را رفع و در گام دوم به فکر توسعه دل خواه نمایشگاه باشند. این نمایشگاه ثابت کرد که بوشهر ظرفیت و شایستگی لازم را دارد و به معنای واقعی کلمه می توان به «قطب نمایشگاهی صنایع دریایی کشور» اندیشید و آن را محقق کرد.

 

* خلیج فارس

[کد خبر:AJ44193]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب