000045.jpg

 

آینه جم: ابراهیم قیصری
شرکت متانول کاوه دیر و چندين شرکت‌ پتروشیمی دیگر با تصمیم جديد هیأت وزیران در آستانه تعطیلی قرار گرفتند.
مجتمع پتروشيمي متانول کاوه به عنوان یکی از شرکت های بزرگ متانولی در زمینی به مساحت 220 هکتار در سواحل غربی شهرستان دير واقع در پارس شمالی  است و با ظرفیت تولید روزانه7000  تن متانول گرید AA به عنوان بزرگترین تولید کننده متانول جهان نیز محسوب می شود.
متانول به عنوان محصولي ارزشمند جايگزين مناسبي برايLPG  , گازوئيل و بنزين و بعنوان سوختي پاك  براي خودروها بوده و در صنايع توليدي حلال‌ها، رنگ‌ها، پلاستيك‌ها و ضديخ‌ها بعنوان ماده اوليه كاربرد گسترده اي دارد.
شرکت متانول دیر برای حدود دو هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است.
هیات وزیران هفته‌ گذشته قیمت خوراک گاز متانول سازان را ۵۴ درصد افزایش داد تصمیمی که با واکنش‌ شدید شرکت‌ هاي متانولی و فعالان این حوزه مواجه‌ شد. 
این افزایش قیمت سبب می شود همه‌ درآمد شرکت ها براي خريد خوراک صرف شود تصمیمی اشتباه در سال‌ رشد توليد که‌ قطعا موجب تعطیلی این شرکت‌ها خواهد شد شرکتهایی که در دوران تحريم یاریگر مملکت بوده‌ اند و سبب‌ ارزآوری کشور شده‌ اند. 
اين تصميم اشتباه دولت به زيان همه متانول سازان خواهد بود و حداقل ده شرکت پتروشیمی تعطیل خواهند شد و مقصر آن هم هیأت دولت ابراهیم رئیسی خواهد بود و باید پاسخگو باشند.
در کنار تعطیلی برخي شرکت های پتروشیمی؛ کاهش سوددهی شرکت های پتروشیمی ، عدم انگيزه سرمایه‌گذاری هلدینگ های اقتصادی در این حوزه‌ و همچنین عدم‌ نوسازي صنايع از دیگر پیامدهای افزایش بی رویه نرخ خوراک گاز صنايع پتروشیمی است. 
در نامه های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی هیأت مدیره شرکت متانول کاوه تهدید کرده اند در صورتیکه نرخ خوراک اين شرکت‌ اصلاح نشود شرکت تعطیل می شود.
مسوولانی که‌ تصمیم عجیب افزایش نرخ خوراک گرفتند باید پاسخگوي رهبري باشند که بر رشد تولید در سال جاري تاکید دارند و همچنین پاسخگوي صدها کارمند شرکت‌ باشند که‌ در صورت توقف و تعطيلي شرکت‌ بیکار می شوند.
 
[کد خبر:AJ42160]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب