IMG_20220401_094543_247.jpg

 

آینه جم /ابراهیم قیصری- هفته گذشته توسط جواد اوجی وزير نفت نظام نامه مسئولیت های اجتماعی صنعت نفت برای دو سال آینده ابلاغ شد.
 براساس این شیوه نامه که‌ قانونی الزام آور نیست و بیشتر به توصیه نامه می ماند و براساس اختیارات و وظایف وزارت‌ نفت‌ تدوین شده است  اقداماتی پیرامون مسئولیت های اجتماعی در مناطقی که متاثر از صنايع نفت‌، گاز و پتروشيمي است انجام می‌گیرد. 
این نظام نامه که برای دومین بار ابلاغ می شود و در سال‌ ۹۸ برای بار اول توسط بيژن زنگنه ابلاغ شد حاوي نکاتي است که توجه‌ به آنها فرصتي برای چانه زنی مدیران مناطق میزبان صنايع است .
 برخي از بندهای مهم این دستورالعمل در یادداشت درج شده است:
۱- تعريف مسئولیت های اجتماعی در اين نظام نامه‌ بدین صورت است: رفتار پیشگیرانه و اصلاحی‌ صنايع با هدف مدیریت تاثیرات و پیامدهای ناشی از فعالیت های خود در قبال‌ ذی‌نفعان است .
۲- منطقه پارس جنوبی به عنوان موضوع اولویت دار در نظام نامه ذکر گردیده است و حتی در نظام نامه پارس جنوبی اولویتش از دیگر مناطق عملیاتی وزارت نفت‌ نیز بیشتر است.
۳- در نظام نامه ذکر گردیده وزارت‌ نفت و صنایع زیر مجموعه آن در توسعه‌ زیرساخت‌ها و امکانات روبنایی و زيربنايي مشارکت‌ کنند به گونه‌ای که این مشارکت منجر به شانه خالی کردن دستگاه‌های دیگر از وظایف ذاتي شان نگردد. 
۴- طبق ماده ۴ و ۵ نظام نامه ارسالي وزارت‌ نفت؛ شرکت های نفت، گاز  و پتروشیمی در زمينه هاي مختلف مي توانند براي مناطق پیرامونی کمک کنند و  يا مشارکت داشته‌ باشند و از این حيث هيچ منعی وجود ندارد.
۵-  طبق ماده ۵ نظام نامه ؛ صنايع موظف اند در زمينه اشتغال در مشاغل عمومي از حداکثر بومی ها و در مشاغل فنی و نیازمند صلاحیت حرفه‌ای ، با اولویت بومی به کارگرفته شوند.
۶- تقویت و استفاده از ظرفیت های تولیدی و خدماتی جامعه پیرامونی و پیمانکاران بومي باید در اولویت شرکت‌های زير مجموعه وزارت‌ نفت باشد.
۷- طبق ماده ۶ نظام نامه ؛ شرکت‌ ها موظف اند برای تحقق مسئولیت های اجتماعی از ظرفیت‌های سازمان‌ها؛ تشکل‌ها و نخبگان محلی بهره بگیرند.
 ۸- طبق ماده ۸ همه‌ پیمانکاران موظف هستند در شهرستان محل اجرای پروژه افتتاح حساب کنند همه‌ پرداختی ها  بايد از طریق همان حساب بانکی باشد.
جمع بندی: مسؤولان محلی‌ استان بوشهر برای چانه‌ زنی پیرامون مسئولیت های اجتماعی صنعت نفت بايد اولا این نظام نامه را دقیق مطالعه کنند علاوه بر آن؛ باید شناخت کافی از صنايع داشته باشند و در کنارش مدارک‌ و مستندات کافی از تاثیرات منفی صنعت در منطقه ارائه دهند؛  نماینده مجلسي که این اطلاعات ندارد نمی تواند در کمیسیون ها و فراکسیون های مجلس مدافع حقوق مردم باشد مسؤولان محلی‌ استان نیز درصورتیکه شناختي از صنايع و تاثیرات آن در منطقه نداشته باشند نمي توانند در نشست با مدیران نفتی امتیازی یا اعتباري بگیرند. 
 در استان بوشهر بیشتر سازمان ها و ادارات‌ کل  توجهي به عسلویه، کنگان و جم ندارند و بودجه‌ ای تخصیص  نمی دهند و تا مدیر شهرستاني پیگیر پروژه ای می شود به ایشان گفته می شود از طريق مسئولیت های اجتماعی نفت‌ پیگیر باشيد درحالی‌که این نگاه بايد حذف شود ؛  ناگفته نماند نفتی ها هم جدیدا در پروژه ها به صورت مشارکتی عمل می‌کنند.
در یادداشت های بعدی موضوعات دیگر نظام نامه مسئولیت های اجتماعی صنعت نفت بررسی می شود.
 
 

نظام نامه مسئولیت اجتماعی صنعت نفت ابلاغ شد

    آینه جم ، وزیر نفت نظام نامه مسئولیت های اجتماعی صنعت نفت در خصوص مسائل

[کد خبر:AJ41865]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب