00000000000000000000099.jpgبه گزارش " پايگاه خبري تحليلي آینه جم"شهرستان جم  سرشار از جوانانی مستعد و کوشاست که با اعتماد به نفس بالای خود، روز به روز پله های ترقی و پیشرفت را پشت سر گذاشته و شاهد دستيابي آنان  به بالاترين مدارج علمي كشور هستيم.

در اين ميان ، بخش ريز در سالهاي اخير موفقيت هاي ارزشمندي را در مقطع دكتري كسب نموده است  و این بار نيز جوانی برومند از  روستاي دره بان، با قبولی در آزمون دکتری رشته فيزيك ،گرايش  ذرات بنيادي اتم در دانشگاه شيراز ثابت کرد که با تلاش، پشتکار و اعتماد به نفس مي توان  ضمن كم رنگ كردن محروميت ها ،توان رقابت با جوانان سایر استان هاي برخوردار از امکانات را بالا برد.

 در طول مصاحبه یا این نخبه علمی همان طور که در سوابق کاری ایشان هست با یک آموزگار و استاد با حوصله مواجه شديم. سوال و جوابهای زیر حاصل این گفتگو درباره‌ی آزمون دکتری و مسایل پیش روی این عزیز بوده است:

با سلام و تبريك اين موفقيت ،لطفا خودتان  را معرفي كنيد و برايمان بگوئيد دوران تحصيلي را كجا گذرانديد؟

با سلام  جعفر سليمي هستم ،متولد روستاي دره بان . تحصيلات ابتدايي و راهنمايي را در زادگاهم و دبيرستان نيز در مركز استان و در دبيرستان دانشگاه خليج فارس بوشهر با معدل ممتاز سپري نمودم.

در سال 84 از دانشگاه شهيد رجايي تهران در مقطع كارشناسي دبيري فیزيك فارغ التحصيل شدم و از سال 85 تا 87 نيز مقطع كارشناسي ارشد را در دانشگاه شهر كرد و در رشته فیزيك گرايش حالت جامد گذراندم و به لطف خدا امسال در همين رشته ي مورد علاقه ام ،گرايش ذرات بنيادي اتم دانشگاه شيراز در مقطع دكتري پذيرفته شدم.

راز موفقيت شما چه بوده و آيا براي رسيدن به اين مهم، برنامه‌ريزي خاصي انجام داده ايد؟

توكل به خدا و پشتكار را دليل اصلي موفقيتم مي دانم.بنا به گفته آلبرت انيشتين كه 99 درصد مردم دنيا يك ضريب هوشي دارند و يك درصد هستند كه نابغه اند، حالا كسي موفقتر مي شود كه پشتكارش بيشتر است و من در مدت تحصيل و تدريسم اين مهم را با وجود مشغله ، به عينه دريافته ام  كاري كه به واسطه تدريس در دبيرستان و همچنين دانشكده فني مهندسي جم دانشگاه خليج فارس داشتم،براي استفاده بهينه از زمان هاي استراحت برنامه ريزي خوبي انجام دادم و سعي كردم نهايت استفاده از زمان هاي حتي به اصطلاح مرده بين كلاس ها نيز ببرم و خدا هم لطف كرد موفق شدم.

ضمن اينكه مطمئنا دعاي خير پدر و مادر در مراحل مختلف به كمكم آمد.

هدف شما از انتخاب اين گرايش  رشته فزيك (ذرات بنيادي اتم )چه بوده است؟

در مورد گرايش ذرات بنيادي اتم بايد خدمت شما عرض كنم كه اين گرايش در دو ديدگاه نظري و آزمايشگاهي ميخواهد به اساسي ترين سوال دنيا جواب دهد و آن هم اين سوال است كه ، دنيا چگونه به وجود آمده است و اجزاي اصلي آن چيست؟

خب روياي مواجه شدن و تلاش براي حل چنين مسايل مهمي هميشه برايم شيرين بوده و هست.نظريه هاي بسيار هيجان انگيزي در سالهاي اخير در اين مورد داده شده و تلاش هايي در حال انجام است كه درستي و يا نادرستي اين نظريه ها را نشان مي دهد و در اين راه هزينه هاي بسيار هنگفتي در دنيا انجام شده و در حال انجام است.

نمونه اين تلاش ها را مي توان به شتاب دهنده عظيم سِرن يا شتابنده دانشگاه بركلي و...اشاره كرد كه يكي از نتايج اين تلاش ها هم چند سال قبل در آزمايشهاي سِرن به ثمر نشست و ذره ي هيگز يا به اصطلاح عوام، ذره ي خدا كشف شد.

خلاصه اينكه كلا  فيريك و مخصوصا فيزيك ذرات بنيادي بي نهايت زيباست و من ديوانه و عاشق اين زيبايي هستم.

جايگاه و تحليل شما از اين رشته در كشور چگونه است ؟

متاسفانه در كشور ما علوم پايه كلا جايگاه مناسبي ندارند و نه تنها علوم پايه بلكه علوم انساني هم همينطور . و يقينا اين بزرگترين ضربه را به حيات علمي كشور زده و خواهد زد. جاي بحث در اين مورد زياد هست كه در اين مجال نمي گنجد.

به اميد بهتر شدن نگاه ها به تمام رشته هاي علوم ، گرچه كارهايي در سالهاي اخير انجام شده  ولي به نسبت ساير كشورها ما خيلي عقبيم.

براي مثال ببينيد در بحثي از همين فیزيك نظري  مثلا بحث انرژي تاريك و ماده تاريك كه عموما الان نظري هستند، واقعا در دنيا براي آن پولهاي كلان خرج مي كنند ولي هنوز دستاورد خاصي كه به  خلق سرمايه منجر بشود،به نسبت پولي كه خرج مي شود به دست نيامده، خوب سوال اينه كه چرا يك چنين پولي بايد خرج فقط يك نظريه بشود و شايد جواب خوب اين سوال فقط آينده نگري باشد.

چرا كه متوليان امر مي دانند اگر اين بحث ها به مرحله ي آزمايش و عملياتي شدن پيش برود،روند معمول زندگي كاملا عوض خواهد شد.آگاهي از اين موضوع و فوايد احتمالي آن،زمينه ي خرج هاي كلان را در اين رشته ها ايجاد كرده و نمونه اين موضوع را مي توانيم به تئوري ليزر اشاره كنم كه آلبرت اينشتين در اوايل قرن بيستم ميلادي ارائه داد و حدود هفتاد سال بعد اولين ليزر ساخته شد و حالا ببينيد كه چه جايگاهي در دنيا ،چه در بحث نظامي و چه در بحث پزشكي و ...دارد و مثالهاي زياد ديگري كه مي شود در اين مورد به آن اشاره كرد.

برنامه ی شما براي آينده چيست ؟

در مورد برنامه هاي آينده خب فكر مي كنم بايد خيلي قويتر و دقيق تر از قبل  در مدت دوره ي دكتري درس بخوانم تا بشود زمينه را براي برداشتن گام هاي بعدي در پست داك و ..برداشت. در واقع الان ميخواهم مزه ي لذت بخش مفاهيمي كه آشنايي مختصري از آنها داشتم را از نزديك بچشم و خودم را غرق درياي زيباي ذرات كنم(با خنده).

چه پيامي براي جوانان جم و ريزي داريد؟

به دوستان عزيزي كه اين مصاحبه را مي خوانند خصوصا دانشجويان و دانش آموزان عزيز مي خواهم بگويم كه توكل بر خدا و پشتكار كليد تمام موفقيت هاست. ببينيد به چه چيزي علاقه داريد و با تمام عشق به دنبالش برويد .

اين عشق و در پي آن پشتكار يقينا تمام گره ها را باز مي كند.

به خاطر حرف ديگران و علايق سايرين،علايق خودتان ار تعريف نكنيد .اتفاقي كه متاسفانه در سالهاي اخير بين دانشجويان خود زياد ديده ام. دانشجو بنا بر اصرار خانواده يا هر موضوع ديگري رشته اي را انتخاب كرده كه هيچ علاقه اي به آن نداردو الان گرفتار شده است.پس علايق خودتان را با مشورت با افراد ذي صلاح سبك و سنگين كنيد و بعد تمام تلاشتان را براي رسيدن به علاقه هايتان انجام دهيد

منبع: پايگاه خبري تحليلي ريز پاد

[کد خبر:AJ7516]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+6 # طالب مؤذنی 1394-06-12 04:23
کسب موفقیت ارزشمند پذیرش دکترای فیزیک را به آقای سلیمی عزیز و مردم شهرستان تبریک می گویم. با شناختی که از علاقه و پشتکار ایشان دارم، بهترین موفقیت ها را در انتظار ایشان می بینم. امید که ایشان روزی به نظری در فیزیک ذرات دست یابند.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # مهدی 1394-06-18 10:42
درود بر اقای سلیمی و تبریک به ایشان و جامه ی علمی شهرستان جم
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # پیام نوری 1394-07-01 08:06
کسب موفقیت ارزشمند رو به استاد بزرگم اسادجناب آقای جعفر سلمی تبریک عرض می نمایم.خیلی مسرورم که دانشجوی شما بودم .با ارزوی موفقیت روز افزون.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب