برای نخستین بار یک فرماندار زن در سیستان و بلوچستان کار خود را به عنوان نماینده عالی دولت در شهرستان قصرقند روز پنجشنبه آغاز کرد.

 



به گزارش آینه جم:در همین چارچوب استاندار سیستان و بلوچستان با حضور در جمع مسوولان، معتمدان و سران طوایف و عشایر این شهرستان ˈحمیرا ریگیˈ را به عنوان فرماندار قصرقند معرفی کرد.

ریگی پیش از برگزاری این نشست معارفه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی از اعتماد دولت تدبیر و امید به جامعه بانوان به ویژه در استان مرزی سیستان و بلوچستان تقدیر و تشکر کرد.

وی گفت: مزیت نسبی و توانمندی شهرستان قصرقند در حوزه کشاورزی و گردشگری است لذا اولویت کاری فرماندار و مدیران اجرایی منطقه به این دو بخش خواهد بود و امیدواریم تاثیر آن بر سایر بخشها در منطقه تحول ایجاد کند.

ریگی افزود: توسعه متوازن و حل مشکلات شهرستان قصرقند با استفاده از تشکیل گروه ستادی متشکل از نخبگان، فرهیختگان و دانشجویان راهبرد کاری فرماندار در دولت یازدهم خواهد بود.

حمیرا ریگی از جامعه بانوان بلوچ و اهل سنت سیستان و بلوچستان متولد 1354 است و افزون بر 20 سال تجربه در دستگاههای مختلف از جمله به عنوان رییس اداره بهزیستی و بخشدار مرکزی چابهار مجموعا به مدت هفت سال داشته است.

وی همچنین مشاور مدیرکل اداره بهزیستی سیستان و بلوچستان، دبیر کمیسیون امور بانوان فرمانداری چابهار و دبیر کمیسیون شورای شهر چابهار بوده است.

در مراسم معارفه فرماندار جدید قصرقند چهار نفر از نمایندگان مردم سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی، تنی چند از فرمانداران و سران طوایف و سرداران عشایر جنوب استان سیستان و بلوچستان حضور داشتند.

قصرقند در 600 کیلومتری جنوب زاهدان و حدفاصل شهرستانهای چابهار، نیکشهر و سرباز با داشتن آب فراوان و هوای مرطوب قطب کشاورزی به ویژه در محصولاتی همچون انبه، برنج، خرما و پرتقال محسوب می شود.

رود همیشه خروشان ˈکاجوˈ منبع اصلی تغذیه 22 رشته قنات پرآب قصرقند است.

حمیرا ریگی هم مانند سامیه بلوچی یک لقب اولین را با خود دارد؛ اولین بخشدار زن استان سیستان و بلوچستان. او که فیزیوتراپیست است و تجربه مدیریتی در سازمان بهزیستی و بخشداری چابهار را دارد، از سال ۸۰ تا ۸۵ بخشدار چابهار بود و می گویند با لباس محلی زنان بلوچ، با وجود بارداری تمام نقاط مرزی حوزه استحفاظی و مدیریتی خود را سرکشی می کرد و حالا هم باید به عنوان فرماندار شهرستان قصرقند فعالیت کند.

 

اوو می گوید:«حضور یک زن در پست سیاسی آن هم در استانی که تعصبات مذهبی و قومی داشت در ابتدا خیلی سخت به نظر می رسید. تصور عموم هم بر این بود که کار یک زن در این مقام بسیار سخت و دشوار است. اما تجربه من چیز دیگری بود. اوایل کمی تنش و یا اختلاف نظرهایی با بسیاری از مردم و حتی روحانیون مذهبی وجود داشت، اما بعد از مدت کوتاهی، آنها جزو حامیان من شدند و در پیشبرد کارها و برنامه هایم به من خیلی کمک کردند.»

 

آمارها نشان می دهد که تنها ۱۶ درصد از مدیران، مقامات عالی رتبه و قانونگذاران سیستان و بلوچستان را زنان تشکیل می دهند. در رده شغلی «قانونگذاران، مقامات عالی رتبه و مدیران» مرکز آمار ایران گزارش داده است که در این استان ۹ هزار و ۱۳۷ نفر شاغل هستند که از این تعداد یک هزار و ۳۷۹ نفر آنان را زنان تشکیل می دهند و این در حالی است که فقط ۱۳۶ نفر از این تعداد در روستاها مشغولند

 

البته پیش از این زنانی چون «حلیمه عالی» هم بودند که به عنوان نخستین زن اهل سیستان و بلوچستان وارد مجلس شد اما به نظر می رسد قرار است این روند و آمار تغییر کرده و زن ها مشاغل بیشتری را در اختیار بگیرند تا شاید سیستان و بلوچستان با وجود همه مشکلات و محرومیت هایش راه تازه ای را آغاز کند.

[کد خبر:AJ4191]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب