آینه جم- وبگاه آمریکایی "بیزنس اینسایدر" با انتشار گزارشی از یک موشک پرسه زن (مهمات سرگردان) ایرانی به عنوان یک شکارچی خطرناک برای پهپادها و پرنده های در ارتفاع پایین در منطقه نام برده است.

به گزارش آینه جم ، بیزنس اینسایدر این موشک پرسه زن ایرانی را یک "پهپاد شکارچی پهپاد" نام گذاشته، که توانسته بر درگیری های خاورمیانه تاثیر بگذارد.

 

بر اساس این گزارش: شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران سلاح‌های جدیدی برای سرکوب پهپادهای پیشرفته‌ای دارند که توسط دشمنانشان به پرواز در می‌آیند.

موشک پرسه زن" 358" ایران برای رهگیری هواپیماهای بدون سرنشین در ارتفاع پایین طراحی شده است.

چندین گروه شبه‌نظامی تحت حمایت ایران در سال‌های اخیر به این موشک‌های زمین به هوای پرسه‌زن دست یافته‌اند - که اساسا پهپادهای انفجاری هستند که در جستجوی اهداف هوایی به پرواز درمی آیند و ابزاری جدی در دست این گروه هاست تا پهپادهای پیشرفته‌تری را که توسط دشمنانشان به پرواز در می‌آیند، نابود کنند.

358 ساخت ایران بدون شک در همه مناطق درگیری در خاورمیانه حضور دارد. از زمانی که نیروی دریایی ایالات متحده محموله ای از این موشک های پرسه زن را در محموله ای در مسیر حوثی ها در یمن در سال 2019 توقیف کرد، آنها در زرادخانه شبه نظامیان عراقی مورد حمایت ایران و حزب الله لبنان ظاهر شدند.

بیزنس اینسایدر: شکارچی ایرانی پهپاد؛ سلاحی خطرناک در خاورمیانه (+عکس)

بیزنس اینسایدر در ادامه نوشت: 358 شبیه موشک هوا به هوا است. بر اساس گزارشی که در رسانه دولتی ایران منتشر شده است، 358 یک استوانه تقریبا 9 فوتی با باله هایی در بدنه و دم و کلاهک انفجاری 22 پوندی است. این گزارش ادعا می‌کند که این موشک پرسه زن می‌تواند به ارتفاع 28 هزارپا برسد، اما در واقع این موشکی است که برای رهگیری و انهدام  پهپادها و پرنده های در ارتفاع پایین طراحی شده است.

"جیمز پاتون راجرز" مدیر اجرایی موسسه سیاست گذاری فناوری "کرنل بروکس" در دانشگاه کرنل درباره این موشک به بیزنس اینسایدر گفت:" سیستم ایرانی 358، سیستمی زمین به هواست که به یکی از عناصر اصلی در زرادخانه گروه های متحد با ایران تبدیل شده است."

راجرز گفت: " این مهمات سرگردان که توسط حوثی‌ها به‌عنوان ساقر/هاوک استفاده می‌شود، در برابر سامانه‌های پهپادی سعودی موثر بود و حتی از سوی پنتاگون تهدیدی علیه هواپیماهای آمریکایی در حال عملیات در منطقه تلقی شد. گزارش‌هایی مبنی بر استفاده از پهپاد 358 علیه پهپادهای اسرائیلی توسط حزب‌الله نیز منتشر شده است که این سامانه را به یکی از پرکاربردترین و موثرترین سامانه‌ها در سراسر خاورمیانه تبدیل کرده است.

بیزنس اینسایدر: شکارچی ایرانی پهپاد؛ سلاحی خطرناک در خاورمیانه (+عکس)

358 یک سلاح غیر معمول است. می توان آن را از پرتابگرهای ساده ای مانند آنچه که شبه نظامیان اغلب استفاده می کنند شلیک کرد، و پس از صعود اولیه آن بر روی موتور موشک، به احتمال زیاد توسط نوعی موتور جت مانند موتورهای جت موجود در موشک های کروز رانده می شود. محموله موشک 358 توقیف شده توسط نیروی دریایی آمریکا با موتورهای توربین گازی کوچک ساخته شده توسط یک شرکت هلندی، کار می کرد.

سپس موشک در یک منطقه مشخص شده "به شکل عدد هشت انگلیسی پرواز می کند" و منتظر است تا بر روی دشمنان خود با استفاده از حسگر نوری در سر جستجوگر خود، قفل کند. 

همچنین این موشک دارای فیوزهای مجاورتی مادون قرمز است که می تواند کلاهک انفجاری آن را پس از نزدیک شدن موشک به هدف خود منفجر کند. این موشک ایرانی ظاهرا برای پرسه زدن در یک منطقه خاص طراحی شده است تا زمانی که چیزی برای حمله پیدا کند یا سوخت آن تمام شود.

این موشک‌ها بسیار کندتر از موشک‌های زمین به هوای سنتی هستند و بنابراین، احتمالا جت‌های جنگنده در ارتفاع بالا را به خطر نمی‌اندازند. با این حال، تکثیر مداوم این سیستم‌ها در میان شبه‌نظامیان ممکن است قابلیت کاملا جدیدی را برای گروه‌هایی که مدت‌ها توسط پهپادهای پیشرفته مانند "بیرقدار تی بی 2" ترکیه شکار می‌شوند، فراهم کند.

بیزنس اینسایدر: شکارچی ایرانی پهپاد؛ سلاحی خطرناک در خاورمیانه (+عکس)

راجرز گفت: "در برابر این موشک ایرانی، پهپادهای با استقامت طولانی در ارتفاع متوسط، مانند پهپادهای ترکیه ای، به‌ویژه آسیب‌پذیر هستند، زیرا این پهپادهای ترکیه برای استفاده در مناطقی طراحی شده‌اند که برتری هوایی وجود دارد. علاوه بر این، هر گونه پرنده ای که در ارتفاع پایین پرواز می کند، مانند بالگردها یا هواپیماهایی که برای فرود از پایگاه های دوردست وارد می شوند، ممکن است در معرض تهدید بیشتری قرار گیرند."

راجرز افزود: "با این حال، این تازه شروع یک چرخه تهاجمی-تدافعی است، با دولت‌هایی که پهپادهای خود را با سیستم‌های دفاعی تطبیق می‌دهند و گروه‌هایی که به دنبال رسیدن به بُرد عملیاتی بیشتر و اقدامات دفاع هوایی قدرتمندتر هستند."

رایان بول، تحلیلگر ارشد خاورمیانه و شمال آفریقا در شرکت اطلاعات ریسک "رِین" نیز درباره این موشک خاطرنشان کرد که موشک 358 تاکنون "موفقیت های قابل توجهی" در میدان های رزمی داشته است.

[کد خبر:AJ45338]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب