آینه جم- شرکت لاکهید مارتین به تازگی اعلام کرد که برای نخستین بار پرواز آزمایشی گروهی چهار موشک ضد کشتی دوربرد (Long-Range Anti-Ship Missile) یا به اختصار ال آر ای اس ام (LRASM) را با موفقیت انجام داده است. این پرواز گروهی لحظه ای تاریخی برای لاکهید مارتین و نیروی دریایی آمریکا محسوب می شود.

موشک کروز ضد کشتی

به گفته لاکهید مارتین، تمام اهداف ماموریت در این آزمایش محقق شد که افزایش اعتماد به قابلیت های سلاح و قدرت آتش برتر آن را به همراه داشته است.

به گفته لیزبت ووگلپول، مدیر برنامه ال آر ای اس ام در شرکت لاکهید مارتین، ما به سرمایه گذاری در طراحی و توسعه قابلیت های جنگی ضد سطحی ال آر ای اس ام ادامه داده ایم تا اطمینان حاصل شود که سربازان گزینه های مدرن و به روز مورد نیاز برای تکمیل ماموریت های خود و بازگشت امن به خانه را در اختیار داشته باشند.

ووگلپول افزود: آزمایش اخیر گواهی بر تعهد ما به ارائه محصولات قابل اعتماد است که در هر بار وظیفه خود را به درستی انجام می دهد.

آشنایی موشک های ال آر ای اس ام

ال آر ای اس ام یک موشک کروز ضد کشتی هوا پرتاب است که توسط آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی (دارپا) برای نیروی هوایی و نیروی دریایی آمریکا طراحی شده است. موشک ضد کشتی دوربرد بر اساس موشک ای جی ام-158بی جی ای اس اس ام-ئی آر (AGM-158B JASSM-ER) توسعه یافته است. این موشک ارائه قابلیت های هدف گیری خودکار پیشرفته تر نسبت به موشک ضد کشتی هارپون که از سال 1977 در حال خدمت است، دنبال می کند.

همچنین، ال آر ای اس ام یک موشک رادارگریز است که قابلیت بقا و مرگباری ارتقا یافته در برابر تهدیدات پیچیده دشمن را ارائه می کند. برد این موشک 370 کیلومتر است و می توان آن را از طیف وسیعی از هواپیماهای آمریکایی پرتاب کرد. از آن جمله می توان به بی-1 لنسر، اف-18 هورنت، و اف-35 لایتنینگ 2 اشاره کرد. افزون بر این، لاکهید مارتین کار برای فراهم کردن امکان شلیک موشک های ال آر ای اس ام از سامانه های موشکی هایمارز را دنبال می کند.

موشک ال آر ای اس ام حدود 1250 کیلوگرم وزن و 4.26 متر طول دارد. پهنای آن برابر با 635 میلیمتر و ارتفاع آن 450 میلیمتر است. طول بال موشک نیز 2.7 متر است. سر جنگی 454 کیلوگرمی دبلیو دی یو-42/بی با یک فیوز اف ام یو-156/بی منفجر می شود.

موشک کروز ضد کشتی

گامی بزرگ در توسعه موشک ال آر ای اس ام

موشک ضد کشتی دوربرد دارای مجموعه ای از لوازم الکترونیکی است تا پس از پرتاب به صورت مستقل امکان فعالیت داشته باشد.

به گفته لاکهید مارتین، فناوری ال آر ای اس ام وابستگی به پلتفرم های آی اس آر، پیوندهای شبکه و ناوبری جی پی اس را در محیط های جنگ الکترونیک کاهش می دهد. این عملیات هدایت پیشرفته به این معنی است که سلاح می تواند از داده های نشانه گیری ناخالص هدف برای یافتن و از بین بردن هدف از پیش تعیین شده در محیط های خصمانه به شدت زیر نظر استفاده کند.

لاکهید مارتین توضیح می دهد که عملکرد و نابودکنندگی دقیق در برابر اهداف سطحی و زمینی تضمین می کند که ال آر ای اس ام یک افزودنی مهم به زرادخانه نیروی دریایی آمریکا باشد. به عنوان عضوی از خانواده موشک های کروز ای جی ام-158، ال آر ای اس ام برد طولانی، قابلیت بقای بالا و مرگبار بودن را فراهم می کند که با هیچ سامانه دیگر حال حاضر قابل مقایسه نیست.

موشک کروز ضد کشتی

موشک کروز ضد کشتی

موشک کروز ضد کشتی

[کد خبر:AJ45270]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب