-آینه جم-  شرکت معماری چینی مد آرکیتکتس (MAD Architects) یک ایستگاه قطار تاریخی را در مرکز جیشانگ، چین نوسازی کرده و آن را با یک پایانه زیرزمینی و پارک عمومی گسترش داده است.

ساخت این ایستگاه 354 هزار متر مربعی که به نام "ایستگاه قطار در جنگل" شناخته می شود، نخستین نمونه در سابقه کاری مد آرکیتکتس محسوب می شود.

 

ایستگاه قطار چین

ایستگاه قطار جیشانگ؛ نوسازی ایستگاه اصلی

این پروژه شامل ساخت یک پایانه زیرزمینی، یک پارک عمومی در سطح زمین، همراه با یک ساختمان مشابه اندازه کامل از ایستگاه قطار اصلی بوده است. ساختمان اصلی ایستگاه قطار جیشانگ در سال 1907 ساخته شد و نسخه مشابه ساخته شده از آن اکنون به عنوان ورودی شمالی عمل می کند.

ساخت دوباره ساختمان ایستگاه قطار قدیمی با استفاده از مقدار زیادی داده های تاریخی و حدود 210 هزار آجر قرمز و سبز انجام شده است.

ایستگاه قطار چین

همانطور که چین از نظر شهرنشینی به طور قابل توجهی توسعه یافته است، ایستگاه های قطار در این کشور نیز به زیرساخت های بزرگتر، گسترده و پیچیده تری تبدیل شده اند. مد آرکیتکتس در پروژه ایستگاه قطار جیشانگ تلاش کرده است مکانی پیشرفته و در عین حال راحت و آسان برای مسیریابی را ایجاد کند.  

اندازه ایستگاه قطار جدید که انتظار می رود تا سال 2025 به 5.28 میلیون نفر خدمات ارائه کند، از پنج مسیر به شش مسیر افزایش یافته است.

ایستگاه قطار چین

استفاده عمودی از فضا

برای افزایش ظرفیت، دو سالن انتظار زیرزمینی در دو طرف سکوهای روی زمین ساخته شده اند. این سالن های انتظار زیرزمینی دارای سقف های فلزی مجهز به پنل های خورشیدی برای تامین انرژی ایستگاه هستند و با نمای آجری ساختمان نوسازی شده تضاد ایجاد می کنند.

نمای شیشه ای و نورگیرها امکان ورود نور طبیعی به داخل ساختمان را فراهم کرده و در عین حال، از داخل دید واضحی به ایستگاه نوسازی شده فراهم می کنند.

مسیرهای تهویه هوا، سامانه های پخش برنامه و ارائه اطلاعات و چراغ های نواری به گونه ای در دیوارها تعبیه شده اند تا یک فضای داخلی مینیمالیستی شکل بگیرد. از پنل های آلومینیومی آنودایز شده با شکل لانه زنبوری برای کمک به جذب صدا استفاده شده است.

ایستگاه قطار چین

استفاده از فضای سبز

در مجموع، 1500 درخت در سراسر محل ایستگاه قطار جیشانگ کاشته شده اند. در بخش شمالی ایستگاه از درختان برای اتصال ساختمان به یک پارک عمومی استفاده شده است. این در شرایطی است که درختان راش که در محور مرکزی میدان شمالی قرار گرفته اند، پس از رشد کامل یک تاج پوشش گیاهی را ایجاد می کنند.

یک میدان در سمت جنوب ایستگاه قطار ساختمان هایی را سازماندهی می کند که به کاربری فرهنگی و تجاری اختصاص داده شده اند. این مناطق کاربردی به صورت حلقه های شناور به نظر می رسند، در شرایطی که انتظار می رود زمین چمن کاری شده به محلی برای برگزاری رویدادهای مختلف فضای باز مانند کنسرت ها و جشنواره ها تبدیل شود.  

به گفته مد آرکیتکتس، از طریق برنامه ریزی دقیق ترافیک و استفاده عمودی از فضا، طرح این شرکت نیازهای فعلی مسافران ایستگاه را برآورده می کند، در شرایطی که فضا برای توسعه و گسترش پایدار در آینده نیز وجود دارد.

ایستگاه قطار چین

ایستگاه قطار چین

ایستگاه قطار چین

ایستگاه قطار چین

ایستگاه قطار چین

ایستگاه قطار چین

ایستگاه قطار چین

ایستگاه قطار چین

ایستگاه قطار چین

ایستگاه قطار چین

ایستگاه قطار چین

[کد خبر:AJ45219]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب