آینه جم- امریکا 4 نفر را به دلیل حمایت از یک گروه مخالف مسلح بحرینی تحریم کرد.

به گزارش آینه جم  امریکا مدعی است این افراد در ایران هستند و از گروه شیعه "سرایای الاشتر" (تیپ های الاشتر) حمایت می کنند.

امریکا و بحرین می گویند گروه الاشتر، دارای فعالیت مسلحانه و نظامی و به دنبال سرنگونی حکومت پادشاهی بحرین است. آنها ایران را به حمایت از این گروه متهم می کنند.
دولت های بحرین و امریکا قبلا این گروه را "تروریستی" اعلام کرده بودند.

 

بیانیه وزارت خزانه داری امریکا درباره تحریم 4 یحرینی موجود در ایران

بیانیه وزارت خزانه داری امریکا

 وزارت خزانه داری امریکا روز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد تحریم ها / مجازات هایی را علیه 4 فرد در ایران به اتهام کمک به گروه بحرینی "تیپ های الاشتر" اعمال کرد.

خبر این بیانیه در سایت وزارت خزانه داری آمریکا و دیگر رسانه ها از جمله رویترز منتشر شده است.

براساس این بیانیه، تحریم جدید امریکا با هماهنگی دولت بحرین اعمال شده است.

روابط دیپلماتیک میان ایران و بحرین قطع است و تنش بالایی میان دو کشور وجود دارد. بحرین ایران را به حمایت از گروه های مخالف و برانداز خود متهم می کند. در مقابل تهران، ضمن رد این اتهامات، خواهان خودداری دولت بحرین از سرکوب مخالفان و منتقدان داخلی است. در اعتراضات سال 2011 بحرین، ایران از این اعتراضات حمایت کرد. این اعتراضات با پشتیبانی نظامی عربستان سعودی، از سوی نیروهای امنیتی بحرین، سرکوب شد و به پایان رسید.

دولت امریکا مدعی شده این 4 نفر در ایران هستند اما دلیلی برای حضور آنها اعلام نکرده است. دولت ایران هنوز در باره این تحریم و ادعای حضور آنها در خاک ایران اظهارنظری نداشته است.

در این بیانیه ادعا شده این 4 نفر اقدام به کمک مادی، مالی، کالایی و فناوری از الاشتر داشته اند.
برایان نلسون معاون وزیر خزانه داری امریکا در امور تروریسم و اطلاعاتی امنیتی مالی در بیانیه ای گفت: این اقدام دولت امریکا، تاکید بر تعهد جمعی ما برای قطع کردن نیروهای بی ثبات کننده و تهدیدات ایران است؛ به ویژه آنهایی که برای شرکای ما در منطقه و سراسر جهان تهدیدآمیز هستند.

گروه بحرینی تیپ های الاشتر

گروه بحرینی تیپ های الاشتر

رویترز نوشت اقدامات امریکا علیه گروه های مورد حمایت ایران در  خاورمیانه با هدف کاهش نفوذ تهران در منطقه و منزوی کردن گروه های وابسته به آن صورت می گیرد.

امریکا در سال 2018 گروه "تیپ های الاشتر" را به فهرست سازمان های تروریستی اضافه کرد.

سطح تنش میان ایران و امریکا در ماه های اخیر بر سرجنگ اسرائیل در غزه علیه حماس و تبعات آن از جمله حملات گروه های "مقاومت اسلامی در عراق" به اسرائیل و پایگاه های امریکا در عراق و سوریه و حملات گروه حوثی های یمن (انصارالله) به کشتی های مرتبط با اسرائیل، امریکا و انگلیس افزایش یافته است.

غربی ها، حماس، گروه های "مقاومت اسلامی در عراق" و حوثی ها (انصارالله یمن) را مورد حمایت ایران توصیف می کنند.

وزارت خزانه داری امریکا در بیانیه‌ای که در وب‌سایت خود منتشر کرد گفت: امروز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) با هماهنگی پادشاهی بحرین علیه عوامل اصلی مقیم ایران و تسهیل کننده امور مالی گروه گردان های الشتر (که جزو گروه های تروریستی است)  اقداماتی را انجام می‌دهد.

بر اساس این بیانیه، تحریم‌های سه شنبه "نقش تعیین‌کننده ایران در حمایت از تیپ های الاشتر را برجسته می‌کند".

 در سال 2018، دولت بحرین چندین نفر را به اتهام فعالیت های مرتبط با تروریسم متهم کرد. بر اساس این بیانیه تعدادی از این افراد برای فرار از مجازات زندان از بحرین گریختند و در ایران ساکن شدند و سپس این گروه را تشکیل دادند.

تحریم های اعلام شده در بیانیه شامل افراد زیر می شود. در بیانیه وزارت خزانه داری امریکا ادعاهایی درباره این افراد منتشر شده است.

1-  حسین احمد عبدالله احمد حسین الدمامی:
 او در تسهیل ورود کمک های مرگبار به بحرین در حمایت از گردان های الاشتر مشارکت داشت. پیش از این، الدمامی به اتهام اقدام به قتل، تروریسم، نگهداری مواد منفجره و سایر جرایم توسط دولت بحرین مورد بازجویی قرار گرفته بود و پس از صدور حکم و مصادره دارایی هایش به ایران گریخت.

2- علی عبدالنبی احمد ابراهیم الشعفه:
 یکی از اعضای تیپ های الاشتر مقیم ایران و مظنون به تسهیل در عبور کمک های مرگبار به خاورمیانه.

3- حسن احمد راضی حسین سرحان:
 یکی از اعضای تیپ های الاشتر مقیم ایران و در طراحی عملیات تروریستی در بحرین فعالیت داشته است.

4- عیسی صالح عیسی محمد سلمان:
 او حامی مالی تیپ های الشتر ساکن ایران است و در انتقال پول به این گروه مشارکت دارد. سلمان بارها انتقال پول به بحرین را تسهیل کرد.

در این بیانیه همچنین آمده است:"در نتیجه اقدام امریکا، کلیه دارایی های افراد ذکر شده در بالا که در ایالات متحده یا در اختیار یا کنترل افراد آمریکایی است مسدود می شود و باید به OFAC گزارش شود. "

علاوه بر این، هر نهاد و شرکتی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم، به صورت جداگانه یا در مجموع، 50 درصد یا بیشتر متعلق به یک یا چند نفر از این افراد باشد، مسدود خواهد شد.

در سال 2018، وزارت امور خارجه آمریکا گروه الاشتر را در فهرست «سازمان های تروریستی تحت حمایت ایران در بحرین» قرار داد.  
گروه الاشتر مسئولیت خود را در برابر حمله ای که در 15 ژانویه 2017 در منطقه بنی جمره بحرین رخ داد و منجر به زخمی شدن یک مامور امنیتی شد، اعلام کرد و گفت این عملیات برای هشدار به مقامات بحرینی در برابر اجرای احکام اعدام علیه اعضای این گروه بود.

این گروه قبل از این از سوی دستگاه قضایی بحرین به حمله به اعضای پلیس این کشور متهم و محکوم شده بود.

بحرین ، کوچکترین کشور منطقه خلیج فارس، میزبان پایگاه ناوگان پنجم نیروی دریایی ارتش امریکاست. بحرین متحد امریکا در منطقه است.
خانواده پادشاهی آل خلیفه بر کشور بحرین حکمرانی می کند.  

الاشتر از سال 2014 از سوی کشورهای امارات، عربستان سعودی و کویت نیز به عنوان یک سازمان تروریستی  اعلام شد.

[کد خبر:AJ45003]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب