آینه جم: مهاجم ایرانی «پورتو» که رکورددار بیشترین گل و پاس‌گل در این فصل رقابت‌های اروپایی است، مسیر درس‌آموزی را تا موفقیت طی کرد.

این پسر ایرانی مقیم اروپا، الگوی موفقیت است

موقعیت عالی که «مهدی طارمی» در دقایق پایانی بازی‌ مرحله گروهی جام‌جهانی 2018 برابر پرتغال از دست داد و بعد بازی هم به‌خاطر آن گریه کرد، از ذهن فوتبال‌دوستان کشورمان پاک نخواهد شد. بعد از آن ماجرا، انتقادهای زیادی به او وارد شد. طارمی در پرسپولیس هم با این‌که گل‌های فراموش‌نشدنی و حساسی را به ثمر رساند و همیشه خودش را طوری در موقعیت قرار می‌داد که بوی گل بر مشام پرسپولیسی‌ها می‌رسید، اما از تیغ تند انتقادهای طرفداران این تیم هم در امان نبود، بعدها هم که سوژه شوخی کاربران به خطار سوتی هایش شده بود.

اما حالا مهدی طارمی بالاتر از کیلیان امباپه و دومنیکو براردی، در رده سوم رکوردداران بیشترین گل و پاس گل در این فصل رقابت‌های اروپایی قرار گرفته است. او در آخرین بازی تیم‌اش هم توفانی به پا کرد و روی هر چهار گل تیم‌اش نقش داشت، یک گل، دو پاس گل و یک تاثیر مستقیم بر گل، نتیجه حضور طارمی در ترکیب تیم‌اش بود. مسیری که او برای موفقیت طی کرد، ویژگی‌هایی دارد که در این مطلب از منظر روان شناسی، آن را بررسی خواهیم کرد.

راه‌گریزی از مورد انتقاد واقع‌شدن نیست اما ...

این پسر ایرانی مقیم اروپا، الگوی موفقیت است

چطور با انتقادهای تند دیگران برخورد کنیم؟ شما به انتقاد چه عکس‌العملی نشان می‌دهید؟ چطور می‌توانیم حرف و رفتار دیگران را به خودمان نگیریم تا بتوانیم با انگیزه به تلاش‌مان برای موفق‌شدن ادامه دهیم؟ اولین عکس‌العمل خیلی از ما به این مسائل، خشم است. هیچ‌فردی از این که به او گفته شود کارش را خوب انجام نداده، لذت نمی‌برد و خیلی از ما همه‌ تلاش‌مان را می‌کنیم تا از هرگونه بازخورد منفی اجتناب کنیم اما گاهی، راه‌گریزی از مورد انتقاد واقع‌شدن نیست. این‌گونه رفتارها با خیلی از افراد به ویژه افراد موفق و سرشناس انجام می‌شود. از جمله این افراد، مهدی طارمی، بازیکن فوق‌العاده فعلی پورتو و تیم ملی کشورمان است.

بعضی انتقادها به طارمی غیرمنصفانه بود اما ناامید نشد

این پسر ایرانی مقیم اروپا، الگوی موفقیت است

انتقاد منصفانه، محترمانه منتقل می‌شود و روی اقداماتی که باید صورت گیرد، تمرکز می‌کند و قصدش سرزنش کردن و مقصر دانستن فرد مقابل نیست. این چیزی است که در فوتبال کشور ما حتی در بین کارشناسان هم کمتر دیده می‌شود، اما از آن طرف، انتقاد غیرمنصفانه ممکن است به روشی بی‌رحمانه انتقال داده شود. در این نوع انتقاد معمولا از جملات کُلی استفاده می شود و اغلب در مکانی عمومی و در مقابل دیگران بیان می‌شود. این از همان نوع انتقاداتی است که طارمی در پرسپولیس و تیم ملی، بیشتر با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، اما انتقاد از هر نوعی باشد، نباید مانع پیشرفت و تلاش ما شود و ما را ناامید و مایوس کند. مهارتی که طارمی، به خوبی بلد است چون بعضی انتقادها به او غیرمنصفانه و بی‌رحمانه بود.

اشتباه‌نکردن یعنی تلاشی در کار نبوده است

این پسر ایرانی مقیم اروپا، الگوی موفقیت است

وقتی از ما انتقاد می‌شود، در لاک دفاعی فرو می‌رویم. به هر حال، انتقاد یعنی ممکن است یک جای کارمان اشتباه بوده است یا سطح عملکردمان در حد انتظار نبوده یا این که بعضی از عمد و برای تخریب شخصیت و جایگاه ما و حسادت دست به این رفتار زده‌اند. نکته مهم این است که بدانیم هیچ‌فردی کامل نیست و همه‌ ما در جایی از زندگی‌مان اشتباه می‌کنیم. اگر هیچ‌وقت مرتکب اشتباه نشوید، احتمالا بدین معنی است که هیچ‌وقت تلاش نکردید و این راه درستی برای بهبود مهارت‌ها و دستیابی به پیشرفت شغلی نیست. این‌که طارمی مهاجم فیکس بود و گاهی اشتباه می‌کرد، نشان می داد که متوجه این موضوع شده که نباید از انتقادها ناراحت شد.

طارمی به‌خودش ایمان داشت

این پسر ایرانی مقیم اروپا، الگوی موفقیت است

اگر خودتان را می‌شناسید و به ارزش وجودی‌تان واقف شوید، دیگر رفتار بقیه و انتقادهایشان شما را آزرده خاطر نخواهد کرد. طارمی به خودش ایمان داشت و پذیرفته بود از هر اشتباه و خطایی که از او سر می‌زند، تجربه‌ای جدید به‌دست خواهد آورد. بنابراین به جای واکنش تند به انتقادها، انگار به خودش اجازه‌ اشتباه کردن داده بود و می‌دانست که آن اشتباهات هرچند انتقادها را برمی‌انگیخت، اما بخشی از روندی بود که در راه رسیدن به موفقیت و شخصیت ایده‌آل باید طی می‌کرد.

رمز موفقیت طارمی، تلاش و پشتکار است

این پسر ایرانی مقیم اروپا، الگوی موفقیت است

پشتکار یعنی ایستادگی در برابر موانع برای رسیدن به هدف. می‌توان پشتکار را تلاش برای دستیابی به هدف یا رویا دانست با وجود آن‌که دیر به نتیجه برسد. اغلب افراد زود از تلاش برای کاری منصرف می‌شوند چراکه پشتکار ندارند و با شنیدن چند انتقاد، انگیزه‌شان را از دست می دهند. اگر قرار است مانند «طارمی» از انتقادها به تاریخ‌سازی پل بزنیم، باید سخت‌کوش باشیم تا بالاخره به اهداف خود برسیم. اگر ارزش و اهمیت تلاش و پشتکار را بدانید، تسلیم نمی‌شوید، دقیقا مثل طارمی که جنگید تا حالا هم محبوب باشد و هم موفق.

منبع: خراسان

[کد خبر:AJ38318]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب