رئیس حوزه هنری در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره اظهار امیدواری کرد: ادبیات ایران بتواند به شهدای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی ادای دین کند.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره عصر امروز در تالار سازمان تبلیغات اسلامی شهر قزوین و با حضور جمعی از شاعران و نویسندگان از جمله محمدرضا عبدالملکیان، حمید رضا شکارسری، محمدحسین جعفریان، حسین فتاحی و نیز آیت الله عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین و همچنین محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سعید بیابانکی دبیر هنری این جشنواره با قرائت مطلعی از یکی از غزل های صائب که در توصیف یکی از انجمن های ادبی آن زمان بود، اظهار داشت: قرار بود امسال سرلوحه ما در جشنواره نوعی جایزه معنوی باشد و به همین خاطر برگزیدگان ما امسال جایزه شان به جای هدیه نقدی دریافت امکان انتشار اثر در سوره مهر است.

وی در پایان نیز به قرائت دو بیتی پرداخت که شب گذشته در قزوین سروده بود. این دو بیتی به روایت بیابانکی به این شرح بود:

امشب که به باغ دلگشا آمده‌ایم/ هم قصه مپرس از کجا آمده‌ایم

باید که به پاس واژه از جا برخواست/ امشب که به شهر دهخدا آمده‌ایم

در ادامه این مراسم  امام جمعه مردم قزوین و نماینده ولی فقیه به سخنرانی پرداخت.

آیت الله عابدینی در سخنان خود با اشاره به اینکه آفرینش خداوند چیزی جز هنر و زیبایی نیست اظهار داشت: آفرینش انسان و نزول قرآن یا آفرینش جهان همه و همه چیزی جز هنر و زیبایی نیست. هنر هم یعنی اینکه چیزی زیاد و بیش از اندازه نباشد و همه چیز در جای خود قرار بگیرد.

وی در ادامه سخنان خود به موضوع دعوت انسان به مدرسه هنر از سوی خداوند اشاره کرد و گفت: در آیه های ابتدای سوره علق خداوند خطاب به انسان می گوید که انسان نباید بی هنر باشد. باید در مدرسه هنر به همراه خداوند به هنر خوانی بپردازد. به باور من هنرپردازی انسان کشف هنرهای الهی است. هنر آفرینده شده و هنرمند ما نیز نیار ندارد تا هنر را خلق کند بلکه باید آن را کشف کند. هنر یک هنرمند این است که کاشف هنر خدایی باشد.

امام جمعه شهر قزوین همچنین گفت: از سوی دیگر وادی هنر نیز وادی قدسی و ملکوتی است. هر که می خواهد در آن قدم بگذارد شایستگی هایی نیاز دارد. در کنار این مساله خداوند هنر را جز در عرصه پاک دلهای مستعد به نمایش نمی گذارد. به باور من همان اظهارتی که باعث حضور انسان در وادی مقدس خداوندی می شود چشمه های ادب و هنر را در انسان به جوشش در می آورد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین در ادامه به مساله حریت و آزادگی اشاره و تصریح کرد: همه انسان ها شاعرند اما همه هنر اینکه شعرشان را به قلم بیاورند ندارند. یکی از چیزهایی که باعث تجلی هنر می شود، حریت است. به همین خاطر بیشتر شاعران از آزادگانند و از گفتن چیزی که مد نظر دارند نمی ترسند.

محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری نیز سخنران دیگر این مراسم بود که در سخنان خود با تشکر از دست اندرکاران برگزاری این جشنواره گفت: شهر قزوین افتخارات خوبی در حوزه فرهنگ و ادب و تمدن دارد. ما این شهر را با شهیدانی می شناسیم که در ابتدای ورودی این شهر تصاویرشان هست. شهیدان رجایی و بابایی و لشکری که وقتی کتاب خاطرات این شهید در سوره مهر منتشر شود مردم خواهند فهمید او چگونه ۱۰ سال در زندان عراق مقاومت کرد و نگفت هواپیمایش پیش از آغاز جنگ در خاک عراق سقوط کرده است تا مبادا ایران به اشتباه عامل جنگ معرفی شود.

وی افزود: قزوین همچنین شهر سید آزادگان مرحوم ابوترابی است. امیدوارم ادب و هنر ایران بتواند حق این شهیدان را در این کشور به جا بیاورد.

بخش پایانی این مراسم نیز به تجلیل از سه هنرمند استان قزوین شامل امیر عاملی، محمد علی حضرتی و قاسم انصاری اختصاص یافت که این سه شاعر پس از شعر خوانی هدایایی دریافت کردند.

[کد خبر:AJ1928]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب