آینه جم: دانشگاه آزاد همدان با برگزاری جشن فارغ‌التحصیلی، باز هم تناقض‌های همیشگی میان حرف‌های وزیر علوم، معاونین فرهنگی وزارت علوم و دانشگاه آزاد و آنچه در واقعیت دانشگاه‌ها می‌گذرد، را نشان داد.

به گزارش آینه جم:  پنجشنبه هفته گذشته دانشگاه آزاد همدان با برگزاری جشن فارغ التحصیلی و روز دختر، باز هم تناقض‌های همیشگی میان حرف‌های وزیر علوم، معاونین فرهنگی وزارت علوم و دانشگاه آزاد و آنچه در واقعیت دانشگاه‌ها می‌گذرد، را نشان داد.

ماجرا از این قرار است که دانشگاه آزاد همدان در سالروز ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر (درست در ایامی که دانشگاه در تعطیلی به سر می‌برد) سور و سات مراسمی تحت عنوان جشن فارغ التحصیلی را مهیا می کند، اما حواشی پیش آمده در این جشن آن را از ماهیت اصلیش به کل دور می‌سازد.

این جشن که به گفته حاضران یک جشن 1000 نفره مختلط بوده توسط کانون فارغ‌التحصیلان دانشگاه  همراه با برگزاری کنسرت مهدی شکوهی و با حضور رئیس دانشگاه، معاونت فرهنگی برگزار شده است.

محمد فرهادی وزیر علوم یک روز قبل از برگزاری این مراسم در نشست معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها در وزارت علوم، گفته بود: بسیاری از مسئولان و مدیران کشور از جمله مدیران دانشگاهی درک صحیحی از فرهنگ ندارند و ما وظیفه داریم درک و فهمی درست نسبت به فرهنگ و فرهنگ دانشگاهی داشته باشیم و نسبت به مقوله‌های ناصحیح فرهنگی نیز روشنگری کنیم.

به گفته چند تن از دانشجویان این دانشگاه اکثر کسانی که در این کنسرت شرکت کرده بودند از دانشجویانی هستند که در مجموعه های اصلاح طلب دانشگاه فعالیت دارند و گویا فشار معاون فرهنگی دانشگاه آزاد بر این بوده که حتما این کنسرت برگزار شود. همچنین قرار بوده قبل از اجرا، محتوای این برنامه به تایید شورای فرهنگی دانشگاه برسد که این اقدام نیز صورت نمی‌گیرد.

مراسم جشن طبق روال قانونی دانشگاه آزاد برگزار شد

با جامعه بزرگی رئیس دانشگاه همدان تماس می گیریم تا درک صحیح مقوله فرهنگ در مراسمی به اسم فارغ التحصیلی که به شکل یک کنسرت مختلط برگزار شده است، را جویا شویم وی در اظهارات خود به توجیه حواشی پیش آمده در مراسم پرداخت.

او در توضیح اتفاقات و حواشی برنامه آن روز می گوید: روز پنجشنبه ۱۴ خرداد همزمان با روز دختر و ولادت حضرت معصومه (س) و فارغ التحصیلی تعدادی از دانشجویان این دانشگاه، مراسم جشنی طبق روال قانونی دانشگاه آزاد و وزارت علوم با حضور همه مسئولان دانشگاه برگزار شد.

وی افزود: در این مراسم فارغ التحصیلان دختر و پسر با لباس های فرم فارغ التحصیلی به فاصله ۱۵ ردیف جدا از همدیگر نشسته بودند و خانواده های آنان نیز در این مراسم حضور داشتند.

رئیس دانشگاه آزاد همدان گفت: اجرای یک سرود عربی- انگلیسی و یک سرود هم در مورد امام رضا(ع) توسط گروه تواشیح دانش آموزی از دیگر برنامه های این مراسم بود. همچنین در این مراسم یکی از خواننده‌های صدا و سیما برنامه لب خوانی اجرا کرد و چند نفر از فارغ التحصیلان نمونه دانشگاه نیز سخنرانی کردند

جامه بزرگی انتشار خبر جشن ابتذال فارغ‌التحصیلی ۱۰۰۰ نفری مختلط در دانشگاه آزاد همدان توسط برخی رسانهها را بزرگ نمایی دانست و گفت: به زودی کلیپ‌های این مراسم پخش خواهد شد.

جشن فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد همدان در شان محیط دانشگاهی نبود/ حواشی جشن قطعا خلاف اخلاق و شرع بوده

اما مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه چیز دیگزی می گوید. طالقانی، در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در خصوص برگزاری مراسم جشن فارغ التحصیلی در دانشگاه آزاد همدان گفت: این جشن به اصطلاح فارغ التحصیلی با هر نیتی که برگزار شده، تلخ بوده و حواشی بسیار بدی هم به همراه داشته است.

وی افزود: با توجه به فیلم هایی که به دست ما رسیده، حواشی این جشن به هیچ عنوان در شان دانشگاه و دانشجو نبوده و نیست.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد همدان تصریح کرد: متاسفانه من عصر جمعه در جریان برپایی این جشن قرار گرفتم و از آن زمان با مسئولین دانشگاه و تشکل های دانشجویی برای توضیح مسئله صحبت کرده ام ولی هنوز مسئله آن طور که باید مورد بررسی قرار نگرفته است. 

 طالقانی ادامه داد: نظر ما قبل از برپایی جشن بر این بود که این مراسم به صورت تفکیک جنسیتی برگزار شود و یک روز مختص فارغ التحصیلان پسر باشد و یک روز برای دختران و ریز برنامه ها هم طوری باشد که در شان دانشگاه باشد.

وی تصریح کرد: همانطور که مشخص است وقتی ۱۲۰۰ دختر و پسر در یک سالن قرار بگیرند این حرکات حتما قابل پیش بینی خواهد بود و با این حجم بالای جمعیت و اجرای پنج نوبت موسیقی در جمع جوان و مختلط این حواشی را نیز در پی خواهد داشت. 


طبق گزارش خبرگزاری دانشجو: مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد همدان ادامه داد: ما این گلایه را از مسئولین دانشگاه داریم که چرا این جشن را به صورت مختلط برگزار کردند، هر چند صندلی ها مجزا و جدا چیده شده بود؛ ولی در طی برنامه این حجم از جمعیت قابل کنترل نخواهند بود.

طالقانی خاطرنشان کرد: از برگزاری این جشن و حواشی آن بسیار متاسفم و این حواشی قطعا خلاف اخلاق و شرع بوده و در شان دانشگاه و دانشجو نبوده و نیست.

برگزاری کنسرت موسیقی در قالب جشن فارغ‌التحصیلی دهن‌کجی به آرمان‌های انقلاب است

کار به اینجا ختم نشد و تشکل های دانشجویی دانشگاه آزاد همدان در واکنش به برگزاری جشن فارغ‌التحصیلی این دانشگاه طی بیانیه ای اعلام کرد: برگزاری کنسرت موسیقی در قالب جشن فارغ‌التحصیلی که در دانشگاه آزاد همدان صورت گرفت، دهن‌کجی به آرمان‌های انقلاب بود. 

در بیانیه بسیج دانشجویی و جامعه اسلامی دانشجویان آمده است: دانشگاه ها قرار بود مهد تربیت چمران ها و شهریاری ها باشند، قرار بود معبد باشند، قرار بود محل تحصیل علم باشند، قرار بود دوبال علم و تقوت را بر گرده ی ما بنشاند، قرار بود قرآنی باشند، قرار بود اسلامی باشند، قرار نبود فقط آزاد باشند. ( قراردادنامه به پیوست حضورتان ارسال می گردد).

 در ادامه بیانیه، تشکل های دانشجویی دانشگاه آزاد همدان آورده اند: یکی از اهداف پشت پرده اجرای کنسرت ها در دانشگاه‌ها این است که نگذارند از بین این ها، شهریاری ها درست بشوند، از بین این ها دکتر چمران ها درست بشوند. آقایان دکتر! تکرار می کنیم، دانشگاه ما قرار بود مهد تربیت چمران ها و شهریاری ها باشند.

همچنین در این بیانیه ضمن نگارش این مطلب که «امروز انگشت اتهام به سمت مسئولینی است که به این خیانت بزرگ در جوار پنج شهید گمنام مظلوم دست زده اند....» آمده است: حضور هنرپیشگان و خوانندگان در مراسم فارغ التحصیلی دانشجویانی که احتمالا طی چند ترم در دانشگاه رشد علمی و معنوی نموده اند و حالا بعد از اتمام دوره تحصیلی خود، باید دغدغه حفظ آرمان های انقلاب و تمدن سازی اسلامی را داشته باشند، دقیقا چه جایگاهی دارد؟


آیا ضرورت و نیاز اصلی دانشگاه ها برگزاری کنسرت های موسیقی در قالب جشن فارغ التحصیلی است؟ آیا دانشجو فضا را برای شما این چنین رقم زده بود یا برنامه ریزی شما بدین صورت بوده است؟ مگر شما ملزم به اجرای قانون اساسی و قوانین اسلام نیستید؟مگر عواقب این قبیل کارها  را به مسئولین امر گوش زد نکرده بودیم؟ مگر بیانات حضرت امام خامنه ای عزیز را نشنیده اید؟

تشکل های دانشجویی دانشگاه آزاد همدان در پایان این بیانیه چنین آورده اند:‌ بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان به همراه تشکل های دانشجویی این واحد از قبیل جامعه اسلامی و تشکل جامع این مراسم ضد فرهنگی را محکوم کرده و خواستار برکناری مسئولین خاطی و اقدام انقلابی خواهد بود و موضوع را تا اخر پیگیری خواهد کرد.

خبرگزاری دانشجو جهت تنویر افکار عمومی اقدام به انتشار تصاویر و فیلم هایی از این مراسم می نماید:

Flash version 9,0 or greater is required

You have no flash plugin installed

Click here to download latest version

Flash version 9,0 or greater is required

You have no flash plugin installed

Click here to download latest version

به نظر می رسد در کنار بخشنامه‌های برگزاری اردوها و کنسرت‌ها در دانشگاه‌ها باید، تدبیری هم برای جشن های فارغ التحصیلی که حاشیه‌های زیادی نیز به همراه دارد؛ اندیشیده شود. هر چند رسیدگی به وضعیت موجود کار را از چند بخشنامه و ابلاغ آن به مسئولین دانشگاهی گذرانده است یا شاید به زبان شفاف تر برای عده‌ای این بخش نامه‌ها حکم چند کاغذ پاره را داشته باشد!

[کد خبر:AJ17414]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب