اراک- مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: استان مرکزی در سال ۹۳، براساس سند پنجم توسعه صادرات غیرنفتی، یک میلیارد و ۱۲۸ میلیون دلار صادرات داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا زاوشی در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان مرکزی که پیش از ظهر امروز در اراک برگزار شد، افزود: این میزان کالای صادر شده به وزن یک میلیون و ۳۲۳ هزار تن بوده و به ازای هر تن کالا که صادر شده ۸۵۳ دلار دریافت کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه ایران در جهان رتبه پنجاه و دوم صادرات و در آسیا رتبه بیستم را دارد اظهار داشت: ارزش کالای صادراتی استان مرکزی، حدود دو برابر صادرات متوسط کشور است.

زاوشی اظهار داشت: همچنین واردات در استان مرکزی در سال ۹۳، ۲۲۳ میلیون دلار بوده است که وزن این میزان کالا ۷۹ هزار تن بوده است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی افزود: صادرات استان از نظر ارزش افزوده و تکنولوژی از متوسط کشوری بالاتر است و از طرفی کالاهایی که وارد کرده ایم گران تر از متوسط کشور می باشد، به دلیل اینکه کالای معمولی نبوده و کالاهای وارد شده با تکنولوژی بالا و مواد اولیه خاص بوده است.

زاوشی تاکید کرد: صنعتگران باید به این نکته توجه داشته باشند که در بحث صادرات به سمتی برویم که صادراتمان ارزش بالاتری داشته باشد با تکنولوژی نوین، تا بتوانبم پول بیشتری از حوزه صادرات کسب کنیم.

وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم صادرات غیرنفتی را به سمت و جهتی سوق دهیم که به طور کامل از پتانسیل موجود در استان مرکزی استفاده کنیم.

زاوشی با اشاره به برنامه طرح پنجم توسعه خاطرنشان ساخت: در این برنامه اهداف صادرات استان براساس زیرساخت های صنعتی و تجاری بخش های مختلف استان شامل صنعت، معدن، کشاورزی جمع بندی شده و طبق این جمع بندی، صادرات استان در سال ۹۰ ، ۷۷۰ میلیون دلار، در سال ۹۱، ۸۸۰ میلیون دلار، در سال ۹۲، یک میلیارد دلار، در سال ۹۳، یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون دلار و برای سال ۹۴، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار هدف گذاری شده است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: در مجموع قرار شده که طی برنامه پنجم در استان، پنج میلیارد و ۹۰ میلیون دلار صادرات داشته باشیم.

وی یاد آور شد: تعداد کشورهای طرف قرارداد برای صادرات استان، ۴۸ کشور است که عمده ترین کشورهای وارد کننده محصول از استان مرکزی، ترکیه با ۳۷ درصد، افغانستان با ۲۹ درصد و عراق با ۱۶ درصد از کل صادرات غیرنفتی استان هستند.

زاوشی خاطرنشان ساخت: عمده ترین صادرات غیرنفتی هم به تفکیک گروه کالایی، مربوط به پتروشیمی ۳۸ درصد، صنعت ۵۳ درصد، کشاورزی ۶درصد، معدن ۴درصد و بقیه مربوط به سایر کالاهاست.

در ادامه این جلسه استاندار استان مرکزی با اشاره به پتانسیل های موجود در زمینه های صنعت، معدن و پتروشیمی در استان مرکزی گفت: با توجه به گزارش های ارائه شده و با نگاه به پتانسیل های موجود در استان، کمتر از ۵۰ درصد از این پتانسیل ها در حوزه صادرات استفاده شده است.

محمود زمانی قمی افزود: با وجود امکانات موجود و توانمندی ها، باید شرایطی فراهم شود که در سال جاری، رقم صادرات غیرنفتی استان بیشتر از رقم پیش بینی شده افزایش یابد تا شاهد رونق کسب و کار در این استان باشیم.

در پایان این جلسه اعضای کارگروه، مسائل و مشکلات موجود در مسیر صادرات غیرنفتی استان را مطرح کردند و استاندار تاکید کرد تا جلسات بیشتری تشکیل شده و این مشکلات با کارشناسی، مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

[کد خبر:AJ1722]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب