به گزارش آینه جم: امیدوار رضایی، هیئت رئیسه را برای حاضرین معرفی کرد: عبدالرضا هاشم زایی متولد سال 23، مصطفی ذوالقدر سال 1325 از میناب، فاطمه حسینی متولد سال 64 بعنوان دبیر اول، و سمیه محمودی متولد سال 63 دبیر دوم.

مراسم افتتاحیه مجلس دهم با حضور منتخبان مردم آغاز شد.
به گزارش اتحادخبر به نقل از انتخاب؛ امروز عبدالرضا هاشم زایی منتخب مردم تهران رئیس سنی مجلس است.
تاکنون بسیار از مقامات کشوری و لشکری در مجلس حضور یافته اند. رحمانی فضلی، باهنر، اکبری، اژه ای ، رحیم صفوی، فیروزآبادی، قالیباف، جعفری دولت آبادی، مصطفی پورمحمدی، مجید انصاری، سیف ،طیب نیا از این جمله اند.
نمایندگان مجلس دهم متن سوگندنامه قانون اساسی را قرائت کردند/ روحانی: مردم ایران مجلسی را می‌خواهند که خودسری ها را مهار کند+فیلم
هاشمی، روحانی، سیدحسن خمینی، ناطق نوری، ظریف، آملی لاریجانی، علی لاریجانی، جهانگیری و حدادعادل نیز لحظاتی پیش وارد مجلس شدند.
همچنین، تعدادی از سفرا، بازیگران و ورزشکاران نیز در میان دعوت شدگان نیز وجود دارند.
امیدوار رضایی، هیئت رئیسه را برای حاضرین معرفی کرد: عبدالرضا هاشم زایی متولد سال 23، مصطفی ذوالقدر سال 1325 از میناب، فاطمه حسینی متولد سال 64 بعنوان دبیر اول، و سمیه محمودی متولد سال 63 دبیر دوم.
نمایندگان منتخب سوگند خود را ادا کردند.
حواشی این مراسم در زیر آمده است؛
علی لاریجانی در این مراسم در کنار ناطق نوری نشسته است و با او گپ و گفت کوتاهي داشت. 
گفت و گوی آیت الله هاشمی رفسنجانی  و آیت الله موحدی کرمانی در ابتدای جلسه امروز مجلس جلب توجه می کرد.                                               
سیدحسن خمینی، حدادعادل و اسحاق جهانگیری که در کنار یکدیگر نشسته اند، در حال گپ و گفت بایکدیگرند.
هاشم زایی به اشتباه حجت الاسلام محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری را حجت الاسلام محمدی گیلانی خواند. اشتباهی که باعث خنده بسیاری از حضار شد.
حجت الاسلام گلپایگانی به شوخی گفت: نمی دانم آقای گلپایگانی چگونه از عالم دیگر می خواهند بازگردند.

هاشم زایی پیش از دعوت از وزیر کشور از تعدادی از حضار از جمله ناطق نوری تشکر کرد و گفت: سی سال پیش، حاج آقای ناطق رئیس مستقیم ما بودند.

آینه جم: تمهیدات نظامی و امنیتی برای افتتاحیه مجلس دهم از مترو تا صحن بهارستان فراهم شد. ‌

تکاپو برای افتتاحیه مجلس دهم، از مترو تا صحن بهارستان/ فرش قرمز براي صندلي‌‌هاي سبزبه گزارش آینه جم: دهمین دوره مجلس شورای اسلامی امروز (شنبه هشتم خرداد ماه) با حضور جمعی از شخصیت‌های لشکری و کشوری  و سران قوا برگزار شد، مراسمي كه از ساعت 7 صبح مترو تا صحن بهارستان را در تكاپو قرار داده بود.

تكاپو براي افتتاحيه مجلس دهم از مترو تا صحن بهارستان

امروز صبح تمامی مسافران مترو بهارستان یا باید پیش از این ایستگاه و یا بعد از این ایستگاه مترو را ترک می‌کردند چرا که دور تا دور ایستگاه بهارستان مملو از نیروهای انتظامی براي تامين امنيت بود.

اما خبرنگاران و عکاسان داخلی و خارجی با مبادرت به درب اصلی ورودی مجلس پس از دریافت کارت‌های ویژه خود به داخل صحن مجلس راهنمایی می‌َشدند این در حالی بود که تمامی راهروهای مجلس مزین به فرش قرمز بوده و خبرنگاران با پیمودن راه خود بر روی فرش قرمز وارد صحن علنی مجلس مي شدند.

اما با ورود به صحن علنی مجلس همه چیز به آنی رنگ و بوی مجلسی تازه داشت، گروه نوازندگان سرود ملی در جایگاه هیئت رئیسه مجلس مستقر بودند و بخشی از موسیقی که قرار است دقایقی قبل بنوازند را تمرین می‌کردند. اما هنگام تمرین این گروه، چند تن از منتخبان جدید مجلس در صندلی‌های خود نشسته بودند به هنگام صدای نوای سرود ملی بدون توجه به اینکه گروه در حال تمرین است به احترام پخش سرود ملی از جا برخاستند.

اين درحالي است كه رهبر ارکستر سمفونیک صدا و سیما هم برای اجرای سرود ملی کشورمان توسط 55 نفر از اعضای این گروه برای افتتاحیه مجلس دهم دعوت شده است که هم‌اکنون در حال تمرین در صحن علنی پارلمان هستند.

روی میز هر یک از منتخبان ملت یک جلد قرآن کریم گذاشته شده و به تعداد صندلی‌های داخل پارلمان نیز برای حضور مدعوین افزوده شده است.

تریبون اصلی پارلمان با گل‌های زیبایی تزیین شده و عکس نمایندگان شهید مجلس نیز در جایگاه هیأت رئیسه قرار داده شده است.

ميهمانان وقت‌شناس

اما پس از دقايقي انتظار خبرنگاران و عكاسان اولين ميهمان وقت شناس دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي را در قابهاي خود شكار كردند؛ ميهماني كه سكانداري توافق هسته اي ايران و 5+1 را در كارنامه خود دارد؛ محمد جواد ظريف با ورود به صحن علني مجلس با جمعي از منتخبان مجلس دهم ديده بوسي كرده و پس از دقايقي برروي صندلي خود مي نشيند. اما وقت شناسي براي حضور در مراسم دهمين دوره مجلس رحماني فضلي را هم به موقع به صحن مجلس مي كشاند، وزيري كه قرار است يكي از سخنرانان نخستين جلسه مجلس دهم باشد.

اين در حالي است كه شخصيت‌هايي از جمله حجت‌الاسلام غلامحسين محسنی‌اژه‌ای معاون اول و سخنگوی قوه قضاییه،  حجت الاسلام و المسلمين محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور،سردار حسین اشتری فرمانده نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران، سردار سرلشکر رحیم صفوی دستیار و مشاور ارشد فرمانده معظم کل‌قوا، سردار سرلشکر فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی، بیژن زنگنه وزیر نفت، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، امیرسرتیپ عبدالرحیم موسوی جانشین فرمانده کل ارتش، سردار حسين دهقان وزير دفاع، مصطفي پورمحمدي وزير دادگستري،حجت الاسلام و المسين سيدمحمود علوي وزير اطلاعات، علي طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی، رضا صالحی‌امیری رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملي، پرويز فتاح رئيس كميته امداد حضور دارند.

همچنين حسام الدين آشنا مشاور رئيس جمهور، محمدرضا نعمت زاده وزير صنعت و معدن، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس نهم، غلامعلي حداد عادل نماينده مجلس نهم، محمدحسين مقيمي معاون سياسي وزير كشور، حسن قشقاوي معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه ایران، مجيد انصاري معاون پارلماني رئيس جمهور، محمد نهاونديان رئيس دفتر رئيس جمهور،  علي اصغر فاني وزير آموزش و پرورش، محمود حجتي وزير كشاورزي، محمود واعظي وزير ارتباطات، مهدي چمران رئيس شوراي شهر، حسين رضازاده عضو شوراي شهر، محسن اسماعيلي حقوقدان شوراي نگهبان، سيدمحمد علي شهيدي رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران، علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، برخي سفرا و معاونانشان، رهبر زرتشتيان و مسيحيان يكي پس از ديگري وارد صحن علني مجلس شدند

با اين حال در دقايق ابتدايي اين مراسم هر لحظه به منتخبان "مراسم صندلي‌هاي سبز" افزوده مي‌شد و يكي به سمت چپ ورودي صحن و ديگري به سمت راست صحن هدايت مي شد، در اين بين نت هاي تمريني اركسترسنفونيك صداو سيما خبراز رويدادي بزرگ مي داد.

ميهمانان وي‍ژه/ هاشمي و روحاني دوشادوش هم وارد شدند

همه چيز مهياي نخستين جلسه مجلس دهم است، ساعت به 8:38 دقيقه صبح مي رسد، در همين حين شخصيت هايي از جمله "احمد جنتي"  رئيس تازه مجلس خبرگان ،محمد محمدي گلپايگاني، رئيس دفتر مقام معظم رهبري و حداد عادل رئيس فراكسيون اصولگرايان مجلس نهم وارد صحن مي شوند و پس از چند ثانيه آيت الله اكبر هاشمي رفسنجاني، حجت السلام حسن روحاني، حجت السالام ناطق نوري، آيت الله آملي لاريجاني، حجت السلام سيد حسن خميني و علي لاريجاني رئيس اسبق مجلس نهم دوشا دوش هم به صحن مي‌آيند شخصيت‌هايي كه با ورودشان صداي فلش دوربين عكاسان را بلند كردند.

اما بالاخره با نواي اركستر سمفونيك صداوسيما كه سرود جمهوري اسلامي ايران را نواخت همه چيز رسمي شد و شخصيتها و نمايندگان مجلس از جاي خود برخواستند تا بدين نحوه جلسه رسيمت پيدا كند.

اما پس از نواختن سرود جمهوري اسلامي ايران اميدوار رضايي معاون قوانين مجلس شوراي اسلامي اعضاي هئيت رئيسه سني مجلس را از بزرگ تا كوچك  بدين شرح قرائت كرد:

"عبدالرضا هاشم‌زایی" منتخب تهران به عنوان رئیس، "مصطفی ذوالقدر" منتخب میناب به عنوان نایب رئیس، "سیده فاطمه حسینی" منتخب تهران و "سمیه محمودی" منتخب شهرضا به عنوان دبیران هیأت رئیسه سنی مجلس؛ كه در ادامه اين نمايندگان در جايگاه هيئت رئيسه قرار گرفتند.

زنگ اول/ ريش سفيد در جايگاه

اما در ادامه رئيس سني مجلس پس از قرا گرفتن در جايگاه رئيس مجلس زنگ جلسه علني مجلس را به صدا درآورد و در ادامه دستور داد تا دبيرهئيت رئيسه مجلس نخستين دستور جلسه علني مجلس دهم را قرائت كند كه در ادامه سيد فاطمه حسيني دستور جلسه امروز مجلس را قرائت كرد.


از تپق تا تذكر رئيس سني مجلس

در ادامه طي دستور اول جلسه علني، علی افراشته معاون اجرایی مجلس نهم در مراسم افتتاحیه دهمین دوره مجلس گفت: سپاس فراوان به آستان خداوند متعال به دلیل آنکه ملت ایران را به دوستی و ولایت خاندان عصمت و طهارت مکرم داشت.

معاون اجرایی مجلس با اشاره به اقدامات ناظر در پذیرش و آشنایی سازی منتخبین با فرایندهای ستادی و عملیاتی مجلس اظهار داشت: 1- تشکیل ستاد استقبال مجلس دهم برای تسهیل و روان‌سازی پذیرش امنای ملت توأم با فرهیختگی، سرعت و دقت لازم به گونه‌ای که با بکارگیری دانش انباشته ناشی از مستندسازی فعالیت‌های صورت گرفته در سنوات اخیر در کمترین زمان ممکن، آمادگی انجام وظایف خطیر نمایندگی برای ایشان فراهم گردد.

وی با اشاره به مورد دوم مبنی بر همکاری با مرکز پژوهش‌های مجلس برای برگزاری "همایش فرایند قانونگذاری، اقدامات و راهکارها" که زمینه آشنایی بیش از پیش نمایندگان منتخب با محیط عمومی و فرایندهای مجلس حاصل گردد.

اما در پايان دقايق گزارش افراشته معاون اجرایی مجلس نهم رئيس سني مجلس اولين تذكر خود را مطرح كرد.

وي در حين سخنان افراشته كه چند دقيقه اي بيشتر از زمان خود در مجلس سخنراني كرده بود به وي گفت: آقاي افراشته شما دو دقيقه بيشتر وقت نداريد.

اما درادامه تپق رئيس سني مجلس باعث خنده حضار شد، وي كه پس از سخنان افراشته قصد داشت محمد محمدي گلپايگاني را به جايگاه ناطقان مجلس براي قرائت پيام رهبري  دعوت كند به اشتباه نام محمد محمدي گلپايگاني را آقاي گيلاني خواند كه دراين لحظه همه حضار غافگير شده و متوجه خطاي رئيس مجلس شدند.

اما پس از چند ثانيه رئيس سني مجلس به سرعت اشتباه خود را اصلاح و  در ادامه محمد محمدي گلپايگاني را به جايگاه سخنرانان جلسه دعوت كرد.

اما اشتباه رئيس سني مجلس منجر به شوخي رئيس دفتر مقام معظم رهبري با هاشم زائي شد. وي كه پشت جايگاه سخنرانان مجلس رفته بود پس از استقرار به شوخي روبه حضار گفت: خداوند آقاي گيلاني را رحمت كند؛ چگونه وي را از آن عالم مي خواهند به جلسه تشريف بياورند خدا مي داند. كه اين اظهارت براي لحظاتي باعث خنده حضار شد.

http://media.isna.ir/content/1464417260581_Amir+Kholousi-18.jpg/4

قرائت پيام مقام معظم رهبري

اما در ادامه محمد محمدي گلپايگاني متن پيام رهبري به مجلس دهم را قرائت كرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

آغاز دهمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی در ماه مبارک شعبان را که ماه معنویت و خشوع و ماه اعیاد بزرگ مذهبی است، به ملت عظیم‌الشأن ایران اسلامی و به شما برگزیدگان و پذیرندگان مسئولیتهای بزرگ تبریک می‌گویم و از آحاد مردم عزیز که با حماسه‌ی انتخابات، چرخه‌ی بی‌وقفه‌ی قانون‌گذاری را تداوم بخشیده و حلقه دیگری بر این زنجیره حیاتی افزوده‌اند، سپاسگزاری می‌کنم.

این همه، برآمده از توفیق الهی و نشانه‌ی لطف و رحمت ذات اقدس اوست که دست قدرت بی‌همتا را مددکار ملت و کشور و نظام اسلامی ساخته است. دل و زبان از سپاس‌گویی این نعمت ناتوانند.

ملت ایران با حضور حداکثری در انتخابات پُر اهمیت مجلس قانون‌گذاری، بیعت دیرین خود با نظام جمهوری اسلامی را بار دیگر تکرار کردند و با این زبانِ رسا به بدخواهان پاسخ گفتند. وفاداری ارزشمند ملت، مسئولان نظام را در بخشهای گوناگون به احساس مسئولیت و شکر نعمت فرا می‌خواند. ذمّه‌ی ما مسئولان، اکنون سنگین‌بارتر از گذشته است.

سوگند نمایندگان –که در نخستین روزِ کاریِ خود ادا خواهند کرد و سوگندی شرعی و الزام‌آور است- سرفصلهای اساسیِ وظایف نمایندگی در مجلس را بیان کرده است؛ شما برادران و خواهران محترم می‌توانید با حکمت و خردمندی و اخلاص و پارسایی، این وظایف را در خلال عمل قانونی خود –که عمدتاً قانون‌گذاری و نظارت است- تحقق بخشیده، نزد خدا و خلق سرافراز گردید.

در این‌صورت است که مجلس شورای اسلامی را در جایگاه ویژه خویش یعنی «در رأس امور کشور» نگاه خواهید داشت.

شرایط طوفانی منطقه و جهان و ماجراجویی‌های بین‌المللی سلطه‌گران و اتباعشان، ایران اسلامی را با اوضاع پیچیده‌تری از گذشته روبرو ساخته است. اقتدار کشور برای مواجهه با این شرایط، به هوشمندی و عزم راسخ و در دست داشتن ابتکار عمل از سوی همه مسئولان نیاز دارد. وظیفه‌ی انقلابی و قانونی شما نمایندگان محترم آن است که مجلس را سنگری استوار در برابر ترفند و فسون و افزون‌خواهی گستاخانه‌ی استکبار و نقطه‌ی اتکای درخشانِ مردم مؤمن و انقلابی بسازید.

تحقق بخشیدن به اقتصاد مقاوم با همه الزامات قطعی آن و نیز تلاش مجدّانه برای گسترش و ژرف‌سازی فرهنگ اسلامی، دو اولویت فوری کنونی است. اولویتهای مهمّ دیگری در بخشهای گوناگون مربوط به اقتدار ملی و استحکام امنیت و مصونیت کشور، وجود دارد که تضمین‌کننده‌ی استقرار عدالت اجتماعی و استقلال و پیشرفت کشور است. شناخت این اولویتها از جمله‌ی وظایف نمایندگان و در دسترس ذهن هوشمند آنان است.

نمایندگان محترم را به توکل و حُسن ظن به وعده‌های خداوند قادر و استقامت در صراط مستقیم الهی توصیه می‌کنم و از سرگرم شدن به زایده‌های جناحی و غالب‌ساختن انگیزه‌های شخصی بر مصالح عمومی بر حذر می‌دارم.

لازم می‌دانم از نمایندگان محترم مجلس نهم و رئیس پر تلاش و خدوم آن و همه‌ی هیئت رئیسه، و نیز از همه دست‌اندرکاران انتخابات مجلس دهم، در همه بخشهای آن صمیمانه تشکر و قدردانی کنم.

یاد امام راحل عظیم‌الشأن و شهدا و ایثارگران این راه را گرامی می‌دارم، و با سلام و تعظیم به حضرت ولی‌الله الاعظم ارواحنا فداه توفیقات همه‌ی شما را از خدای متعال مسألت می‌کنم.


نطق برجامي رئيس

اما در ادامه اين جلسه رئيس سني مجلس هم به ايراد نطق پرداخت. نطقي كه موضوعات مربوط به برجام در آن برجسته شد.

وي گفت: برجام نشانی از اقتدار حاکمیت ملی ایران است و مجلس دهم از حداکثر توان خود برای اجرای درست برجام استفاده خواهد کرد.

عبدالرضا هاشم‌زائی در ادامه به موضوعات مربوط به انتخابات پرداخت تصریح کرد: رای دهندگان با رای دادن به لیست‌های انتخاباتی به جای افراد به افکار رای دادند گرچه به علت‌های تاریخی و ساختاری هنوز حزب در کشور ما جایگاه ارجمندی ندارد اما رای ملت در انتخابات گذشته بهترین بستر برای تقویت نظام حزبی برنامه‌محور را فراهم کرد.

وی در خصوص هماهنگی نمایندگان در فراکسیون‌ها قبل از تشکیل مجلس دهم گفت: این هماهنگی می‌تواند شروع خوبی برای هر چه محکمتر بستر فعالیت‌های حزبی باشد.

نماینده مردم تهران افزود: رای دهندگان با انتخاب بانوان و همچنین جوانان نشان دادند که فقط به یک برنامه سیاسی رای ندادند رای آنان دارای مفهوم‌های سیاسی و اجتماعی است که خواستار خروج از دایره‌های بسته سیاسی و مدیریتی هستند. من به نوبه خود حضور این نسل جوان خیرمقدم عرض می‌کنم.

هاشم‌زائی با اشاره به اهمیت موضوع برجام گفت: یکی از مسائل با اهمیت در مجلس نهم و دهم مسئله برجام بوده است. برجام به خودی خود دارای عناصر مهم و قابل بحث است اما فراتر از خود برجام باید به اقتدار ایران در اجرای برجام اندیشید. ایران پس از گذر سال‌های سخت و با تاکید بر حق ملت خود در استفاده از انرژی هسته‌ای به این نتیجه رسید که برجام را امضا کند. با احترام به تمام منتقدین باید بگویم برجام نشانی از اقتدار حاکمیت ملی ایران است و مجلس از حداکثر توان خود برای اجرای درست برجام استفاده خواهد کرد.

نماينده‌اي كه نيامده كفشش را درآورد

اما با پايان سخنراني‌هاي پي در پي شخصيت‌ها برخي از واكنش‌هاي نمايندگان هم جالب توجه بود واكنش‌هايي كه بدون شك بر اثر مداوت برروي صندلي‌هاي مجلس ايجاد مي‌شد، اما از جمله واكنش هايي كه دوراز چشم خبرنگاران نماند، درآوردن كفش يكي از نمايندگان بود كه مي شد جورابهاي سفيدش را از زير ميزش مشاهده كرد.

 تذكر دوم رئيس / به ياد مينو  

در ادامه اما نوبت به سخنراني وزير كشور رسيد، سخنراني كه اگرچه مينو خالقي را به مجلس نكشاند ولي وزير از او ياد كرد.

وي كه قصد داشت سخنراني خود را با استقرار در جايگاه سخنرانان مجلس آغاز كند برخي از نمايندگان با فرايادهاي خود وي را متوجه اين كردند كه بايد پيش از سخنراني وزير كشور مراسم تحليف نمايندگان انجام شود كه در ادامه رئيس سني مجلس طي تذكر دوم خود گفت: ابتدا بايد وزير كشور طبق دستور جلسه گزارش خود را ارائه داده و پس از آن مراسم تحليف انجام شود.

اما وزير كشور در ادامه گفت: مضافاً آنکه درخصوص منتخبِ سوم مردم اصفهان نیز، مطابق آنچه که شورای نگهبان اعلام کرده است، ابطال انتخابات نسبت به یک فرد اعمال شده و با توجه به تفاوتِ برداشتِ وزارت کشور از قانون، در این خصوص اقدامات قانونی لازم، از جمله ارجاع موضوع به مراجع ذیصلاح و مجلس شورای اسلامی جهت ارائه استفساریه دنبال شده است که کماکان منتظرحل وفصل قانونی موضوع هستیم.

نمایندگان مجلس دهم متن سوگندنامه قانون اساسی را قرائت کردند/ روحانی: مردم ایران مجلسی را می‌خواهند که خودسری ها را مهار کند+فیلم

تحليف با كتابهاي آسماني

اما درادامه نخستين مراسم مجلس دهم، مراسم تحليف نمايندگان برگزار شد. رئيس سني مجلس پيش از برگزاري اين مراسم گفت: يك نسخه سوگندنامه در كنار تمام منتخبين وجود دارد كه اقليت هاي مذهبي با كتاب آسماني خود و مابقي افراد هم با كتاب قران اين مراسم را بجا بياورند.

اما در ادامه اين مراسم نمايندگان از جاي خود برخواسته و سوگندنامه هاي خود را در دست گرفتند و در ادامه مشغول به خواند سوگند نامه خود شدند  كه در پايان مراسم قرائت سوگندنامه رئيس سني مجلس از نمايندگان خواست تا سئگندنامه خود را امضا كنند.

سخنراني روحاني

اما در ادامه نوبت به سخنراني رئيس جمهور در ساعت 9:49 دقيقه رسيد

به نوشته باشگاه خبرنگاران حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در نطق خود در اولین جلسه علنی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با درود بر ارواح شهدای مجلس شورای اسلامی از جمله شهید مدرس اظهار داشت: شهید مدرس در راه اسلام جان خود را فدا کرد تا اسلام زنده بماند در این رهگذر به روح بلند امام راحل درود می فرستم که راه مردم سالاری را به ما آموختند و به ما یاد دادند میزان رأی ملت است.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی در جایگاه رفیعی تحت عنوان رأس امور قرار دارد تصریح کرد: مردم ایران از صد سال گذشته همواره در پی مجلسی قوی، کارآمد و قدرتمند بودند تا در چارچوب منافع ملی و مواضع اسلامی قانونگذاری کرده و خودسری‌ها را مهار کند.

وی افزود: قوه مجریه و قضاییه از گذشته به صورتی وجود داشت اما با انقلاب مشروطه قوه سومی تحت عنوان مقننه به وجود آمد که مظهر حاکمیت مردم، نظارت عمومی و جایگاهی برای اتصال بخش‌های مختلف کشور با تنوع سلایق و آراء در یک مرکزیت به نام مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

نمایندگان مجلس دهم متن سوگندنامه قانون اساسی را قرائت کردند/ روحانی: مردم ایران مجلسی را می‌خواهند که خودسری ها را مهار کند+فیلم

آنتراك نداريم! / 282 نفر مراسم تحليف را به جا آوردند

اما پس از پايان سخنراني نيم ساعته حسن روحاني رئيس سني مجلس ضمن تشكر لشكري و كشوري بوي‍ژه سفراي كشورهاي خارجي خطاب به منتخبان مجلس دهم گفت: نمايندگان در صندلي هاي خود به منظور انجام قرعه كشي شعبات باقي بمانند.

وي در ادامه خطاب به ميهمانان جلسه اعلام كرد: شما براي پذيرايي آماده باشيد چراكه آنتراك نداريم، كه در نهايت ميهمانان جلسه ساعت 10:40 دقيقه جهت پذيرايي صحن علني مجلس را ترك كردند.

اما در ادامه سميه محمودي دبير دوم هيئت رئيسه طي تذكر آئين نامه داخلي مجلس گفت: طبق ماده27 آئين نامه داخلي مجلس منتخبان به حكم قرعه و به صورت مساوي در 15 شعبه به منظور ارزيابي اعتبارنامه هاي خود تقسيم مي شوند.

وي ادامه داد: امروز282  نفر از منتخبان مراسم تحليف را به جا آوردند لذا پس از تقسيم در هر شعبه 18 نفر حضور خواهند داشت كه البته 14 نفر باقي مي مانند كه از شعبه1 به تريتيب يك نفر يك نفر اضافه مي شوند.

سرانجام پس ازاقتراع شعب، هاشم زائي رئيس سني مجلس دهم زنگ پايان جلسه علني مجلس را به صدا درآورد و در ادامه اعلام كرد نمايندگان با حضور در شعب به كار بررسي اعتبارنامه ها مي پردازند و فردا جلسه علني خواهيم داشت.

در پايان وي اعلام كرد كه نمايندگان براي تجديد ميثاق با امام و آرمان‌هاي شهدا راهي حرم مطهر بنيان گذار انقلاب اسلامي ايران خواهند شد و در ادامه نخستين جلسه مجلس دهم در ساعت 10:40 دقيقه به پايان رسيد.

 

[کد خبر:AJ15857]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب