آینه جم؛ گنبد نمکی دشتی در استان بوشهر و در نزدیکی روستای گنخک در فاصله 64 کیلومتری جنوب شهر خورموج مرکز شهرستان دشتی و درکیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر و  در 144 کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان قرار دارد، از جاذبه های اکو توریستی بسیار جذاب استان بوشهر و یکی از بزرگترین و زیباترین گنبد نمکی ایران و خاورمیانه به شمار می آید.

بنا بر این گزارش، گنبد نمکی جاشک یا کوه نمک ناحیه‌ای وسیع و مرتفع از شمال غرب کوه جاشک منتهی‌الیه جنوبی رشته کوه زاگرس، حدفاصل شهرستان دیر و دشتی در استان بوشهر، یکی از بزرگ‌ترین و فعالترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران و خاورمیانه و از جاذبه‌های طبیعی استان بوشهر است.
 
مهمترین جاذبه گردشگری گنبد نمکی دشتی ساختار گنبد بوده به طوری که هر رهگذری که در حال عبور از جاده خورموج به سمت کنگان و عسلویه بوشهر باشد از فاصله دور سفیدی گنبد پوشیده از نمک را می بیند و در نظر اول به این فکر می‌کند که کوهی پوشیده ازبرف را مشاهده می‌کند.

وجود نمک‌های طعام و صنعتی با رنگ‌های بسیار زیبا که شامل قرمز، سبز، سفید، سیاه، نارنجی، قهوه‌ای و ترکیب این رنگ‌ها در دیواره‌ها و سنگ فرش‌ها و وجود کانی‌های زیاد در منطقه که از جمله آنها می‌توان به وجود مقدار زیاد گوگرد که با رنگ زرد طلایی یا وجود پتاسیم با رنگ نارنجی و آهن با رنگ قرمز و قهوه‌ای و ترکیب این مواد معدنی با هم که می‌توان از پیریت یا همان طلای کاذب (طلای احمق‌ها) که در سطح گنبد به وفور یافت می‌شود که از ترکیب گوگرد با آهن تشکیل می‌شود و دارای جلای فلزی براقی است.

ذکر این مهم لازم است که بالا رفتن از کوه و رسیدن به قله به کفش مناسب، دستکش ضخیم (به خاطر تیز بودن قندیل های کف و دیواره های کوه)، خوراکی (که حمل آن راحت باشد) و چراغ قوه نیاز دارد. در ضمن، برای دیدن از این جاذبه، باید یک روز کامل (از صبح زود) وقت گذاشت، چون اولا دیدن همه غارهای کوه نیاز به وقت کافی داشته و دیگر آنکه در تاریکی شب، بالا رفتن از کوه خطرناک بوده و دید کافی می خواهد.


عکس از: مژگان معلمی

[کد خبر:AJ11850]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب