رئیس سازمان امور دانشجویان پیرامون نتیجه نهایی تجدید نظر بورسیه‌ها گفت: نتیجه نهایی تجدید نظر بورسیه‌ها جمع بندی شده و به تایید شورای مرکزی بورس رسیده که جزئیات آن در چند روز آینده اعلام می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان در نشست خبری صبح امروز خود اظهار داشت: قصد کناره‌گیری ندارم و تا زمانی که وزیر علوم مایل باشد ، من هم هستم.

صدیقی در رابطه با بررسی بورسیه‌های سال گذشته در کمیته تجدیدنظر گفت: درخواست‌های تجدیدنظر بررسی و رسیدگی شد و جمع‌بندی آن به تأیید شورای مرکزی بورس رسیده است و از آخر فروردین به تدریج به دانشگاه‌ها اعلام شده است که جزئیات این نتایج را وزارتخانه در یک بیانیه در 2 روز آینده اعلام می‌کند.

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: پاسخ وزارت علوم به کمیسیون اصل 90 در رابطه با غیرقانونی بودن بررسی بورسیه‌ها نیز به شکل حقوقی تعیین شده و اعلام می‌شود.

صدیقی در رابطه با تأیید کمیته تجدیدنظر از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این کمیته اصلاً استقلال تصمیم‌گیری نداشته و فقط به شورای مرکزی بورس کمک کرده است.

صدیقی در رابطه با دانشجویان غیرایرانی گفت: سیاست وزارتخانه در سال‌های اخیر توسعه پذیرش دانشجویان غیرایرانی است به طوری که در سال 93 تعداد یک هزار و 133 بورسیه جدید غیرایرانی وارد دانشگاه‌ها شدند و حدود 3 هزار دانشجوی غیربورسیه داشتیم که در این حوزه 50 درصد نسبت به سال 92 رشد داشتیم.

وی افزود: از این تعداد 50 درصد در گروه علوم انسانی، 30 درصد در گروه فنی مهندسی، 17 درصد در گروه علوم پزشکی  پایه و 3 درصد در گروه هنر هستند.

صدیقی اضافه کرد: همچنین از این تعداد 509 نفر در مقطع کارشناسی، 358 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 127 نفر در دوره دکترا پذیرفته شدند و در حوزه وزارت بهداشت نیز 34 نفر در مقطع کارشناسی، 3 نفر کارشناسی ارشد، 138 نفر دکترای عمومی و 43 نفر دکترای تخصصی هستند.

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: بیش از 21 هزار دانشجوی غیرایرانی از 102 کشور به صورت بورسیه و غیربورسیه در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند که جشن فارغ‌التحصیلی این دانشجویان نیز در روز مبعث در دانشگاه شیراز برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: بنا داریم در سال 94 تعداد بورسیه‌های این حوزه را به 1500 نفر برسانیم و دانشجویان غیربورسیه خارجی نیز امیدواریم حداقل به 5 هزار نفر برسند.

صدیقی افزود: به دانشگاه‌ها اعلام کردیم که آماده‌‌ایم به ازای پذیرش دانشجویان خارجی تعدادی از آنها را ما به شکل بورسیه بپذیریم.

رئیس سازمان  امور دانشجویان ادامه داد: در حوزه دانشجویان داخل نیز بحث انتقال دانشجویان از کشورهای خارجی به داخل را داشتیم که در سال گذشته 112 نفر از طریق شورای پذیرش منتقل شدند و تعدادی هم به طور مستقیم برای انتقال به دانشگاه‌ها مراجعه کردند.

وی اظهار داشت: همچنین در سال 93 حدود 20 هزار درخواست نقل و انتقال در سایت‌ ثبت شد که در نهایت 7800 نفر یعنی 38 درصد موفق به انتقال شدند.

صدیقی با بیان اینکه درخواست نقل و انتقالات برای سال 94 از اردیبهشت ماه انجام می‌شود، گفت: بررسی دانشگاه‌های مبدأ از اول خرداد تا 15 تیر است و دانشگاه‌های مقصد نیز از 15 تیر تا پایان مرداد برای پاسخگویی فرصت دارند و اول شهریور ماه نتایج اعلام می‌شود.

وی در رابطه با نقل و انتقال دانشجویان شاهد و ایثارگر هم گفت: در این حوزه 845 مورد میهمانی و نقل و انتقال داشتیم.

صدیقی افزود: تعداد کانون‌های علمی و فرهنگی ایثار هم به 61 کانون رسید که این کانون‌ها وظیفه تربیت علمی فرزندان شاهد و ایثارگر و امور فرهنگی حفظ یاد و خاطره شهدا را بر عهده دارند.

رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه در مجموع 63 هزار و 830 دانشجوی شاهد و ایثارگر داریم، عنوان کرد: 28 هزار نفر در دوره‌های روزانه و شبانه و بقیه دانشجویان در دانشگاه‌های پیام نور، علمی کاربردی و فنی حرفه‌ای تحصیل می‌کنند.

وی با اشاره به برگزاری دوازدهمین المپیاد دانشجویان دختر و پسر در سال گذشته با حضور 4800 ورزشکار و مربی گفت: در سال 93 سرانه ورزشی دانشگاه‌ها به 98 صدم مترمربع فضای سرپوشیده رسید که با احتساب فضای باز، این سرانه 1.24 مترمربع است.

صدیقی گفت: در برنامه ششم توسعه باید به حداقل سرانه 1.5 مترمربع فضای سرپوشیده برای دانشجویان برسیم.

وی افزود: امیدواریم سند چشم‌انداز توسعه ورزش دانشگاهی را نیز با تأکید بر ورزش همگانی به تصویب برسانیم.

صدیقی در رابطه با صندوق رفاه دانشجویان هم گفت: در سال 93 شاهد نظم و انضباط خوب اداری در این صندوق بودیم و بعضی از نارسایی‌ها نیز شناسایی و پیگیری شد.

رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: همچنین 340 میلیارد تومان انواع تسهیلات دانشجویی به دانشگاه‌ها ابلاغ شد و پرداخت وام دانشجویان دکترا را هم در نیمه دوم سال 93 آغاز کردیم که تا پایان سال 900 نفر از این تسهیلات استفاده کردند و مطالبات بعدی را امسال پیگیری می‌کنیم زیرا در سال گذشته به دلیل جدید بودن طرح، لیست دانشجویان با تأخیر از دانشگاه‌ها ارسال شد.

وی با بیان اینکه دستورالعمل خوابگاه‌های غیردولتی و شیوه‌نامه‌های انضباطی و اجرایی آن تهیه و برای تصویب وزیر به وزارتخانه ارسال شده است گفت: تدوین این دستورالعمل مورد درخواست شورای اسلامی شدن دانشگاهها بوده است.

صدیقی گفت: در سال 94 وام دانشجویان دکترا را ادامه می‌دهیم و با توجه به اینکه اعتبارات دولتی صندوق رفاه دانشجویان رشد قابل توجهی نداشته است درآمد صندوق از محل بازگشت وام‌ها صد در صد محقق شد و امیدواریم معوقه‌ها بازگردد که دوباره وام‌ها را پرداخت کنیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: در سال 94 برای تبدیل یارانه تغذیه به تسهیلات نیز اقدام می‌کنیم که مقدمات آن انجام شده و طرح از سال 95 اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اولویت‌های مرکز مشاوره امور دانشجویان در سال 94، گفت: اولویت کاری در این بخش ارتقای مهارت‌های مشاوره‌ای و درمانگری شاغلان در مراکز مشاوره و اجرای کشوری مقیاس سیمای زندگی روانی و اجتماعی دانشجویان است و طرح انطباق‌پذیری نیز به عنوان مقدمه‌ای برای بحث کارآفرینی در دانشگاه اجرا می‌شود.

صدیقی افزود: تفاهم‌نامه‌ای هم با وزارت بهداشت در مورد بحث پیشگیری از بیماری ایدز امضا کرده‌ایم.

رئیس سازمان امور دانشجویان اظهار داشت: در سال 93، 3807 مدرک فارغ‌التحصیلی خارج را نیز ارزشیابی کردیم که 31 درصد در مقطع دکتری، 47 درصد ارشد و 22 درصد کاردانی و کارشناسی بوده است که بیشترین این فارغ‌التحصیلان مربوط به کشورهای مالزی، هندوستان، انگلستان، آمریکا و کانادا بودند.

وی گفت: ارزشیابی دانشگاه‌های داخل که مجاز به صدور مدرک تحصیلی نیستند و مؤسسات غیرانتفاعی و وابسته به دستگاه‌ها را هم داریم که در سال 93 بیش از 15 هزار دانشنامه دانشگاه‌های داخل هم در این حوزه صادر کردیم.

صدیقی افزود: در حوزه بورس داخل در سال 93 حدود 600 حکم جدید صادر شد که برخی از آنها تعهدات دوره قبل بود، البته کنترل‌های علمی و مصاحبه‌ها صورت گرفت.

رئیس سازمان امور دانشجویان عنوان کرد: در حوزه بورس خارج روند نزولی سال 92 در سال 93 هم ادامه یافت و تنها 28 حکم بورس خارج داشتیم که البته در سال 93 اولین گروه 115 نفر بودند که برای کارهای قبل از اعزام مشغول هستند و فرصت آنها تا امسال هم باقی است ولی این افراد مشکلاتی در مسیر اعزام دارند که با کمک‌های سازمان حل می‌شود.

وی افزود: متوسط معدل کارشناسی این افراد 16.7 و متوسط کارشناسی ارشد آنها 17.7 بوده و تمام آنها رتبه‌های اول تا چهارم کنکور دکتری بودند.

صدیقی گفت: برای کنکور دکتری هم که پایان سال گذشته برگزار شد 100 ظرفیت جدید پیش‌بینی کردیم که در رشته‌ها و گرایش‌هایی نقشه توسعه علمی لحاظ می‌شود.

به گفته وی به موازات کاهش بورس خارج فرصت‌های مطالعاتی دکترا افزایش یافت به طوری که در سال 93 تعداد 709 دانشجوی دکتری، بورس داخل از فرصت مطالعاتی استفاده کردند که 716 نفر به خارج رفتند و 93 نفر نیز در دانشگاه داخل هستند.

رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: تسهیلات ارزی برای دانشجویان خارج نیز در نظر گرفتیم که سال گذشته 26 هزار نفر از این تسهیلات استفاده کردند و 8 نفر هم از تسهیلات شهریه استفاده کردند.

وی افزود: در زمینه بورس داخل سیاست ما حداقلی است یعنی تعداد رو به کاهش می‌رود زیرا دانشگاه‌های ما کمتر به بورس داخل نیاز دارند و بنا به آمار مرکز جذب بیش از 100 هزار فارغ‌التحصیل دکترا در انتظار تحصیل هستند و بورس باید حداقلی باشد که به همین منظور ظرفیت جدید برای بورس داخل در سال 94 کمتر از 200 نفر است که مرکز ارزیابی و نظارت وزارت علوم اعلام می‌کند.

انتهای پیام/

[کد خبر:AJ1123]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب