آینه جم-  ساخت آزادراه بوشهر - فارس به عنوان هدیه رئیس جمهور دولت سیزدهم به مردم این ۲ استان، در ۲۰ مهرماه سال گذشته در خلال افتتاح آزادراه اصفهان - فارس اعلام شد که با تخصیص اعتبارات به موقع شاهد شور و نشاطی مناسب برای اجرای این طرح مهم هستیم.

به گزارش آینه جم ؛  نگاهی به تاریخچه شکل گیری مسیر ارتباطی بوشهر- فارس از این حیث قابل اهمیت است که در ازمنه قدیم در کنار مبادلات تجاری، کوتاه ترین مسیر اتصالی بین دریای خزر و خلیج فارس به شمار می رفت.

این جاده از پر رفت و آمد ترین راه های ایران در آن دوران بوده که به نص صریح تاریخ در زمان ناصرالدین شاه رونقی چندان گرفته و بخش قابل توجهی از واردات و صادرات ایران از این مسیر انجام می شد.

بررسی این راه ارتباطی نشان می دهد که یکی از دشوارترین این مسیرها محدوده جاده بوشهر به شیراز با گردنه های صعب العبور بوده و در دوره ای که در ایران چیزی به نام جاده وجود نداشته این راه حکم اتوبان های امروز داشته است.

 

در طی بیش از ۱۵۰ سال گذشته به مروز شاهد تغییراتی در بهتر شدن این مسیر بوده ایم که که عمده این تغییرات پس از انقلاب اسلامی اتفاق افتاده است.

در دولت سیزدهم ایجاد یک مسیر مناسب بین استان های بوشهر و فارس مورد توجه قرار گرفت به گونه ای که در ۲۰ مهرماه سال ۱۴۰۲، رییس جمهور در آئین افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان گفت: آزادراه شیراز - بوشهر هم در دستور کار قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام ابراهیم رییسی در آن مراسم با تأکید بر اینکه حتماً مسیر آزادراه اصفهان- شیراز به سمت بوشهر دنبال شود، از وزارت راه و استاندار بوشهر و تمام دست‌اندرکاران آزادراه خواست تا همت خود را گماشته که این کار ادامه پیدا کند و به بوشهر برسد و مسیر تکمیل شود یعنی مسیر به بزرگراه شیراز ـ بوشهر برسد.

وزیر راه و شهرسازی نیز در آن مراسم عنوان کرد: از امروز با دستور رئیس جمهور این مسیر را ادامه خواهیم داد و عملیات اجرایی قطعه ای از سمت بوشهر به شیراز نیز آغاز خواهد شد که آن را به این شبکه گذرگاه اصلی متصل کنیم.

مهرداد بذرپاش افزود: در صورت اتصال آزادراه بوشهر- شیراز، از دریای خلیج فارس تا خزر مسیر آزادراهی داریم.

 

پس از این اتفاق مبارک، استاندار بوشهر در ۳۰ مهرماه سال ۱۴۰۲در شورای اداری این استان گفت: با ابلاغ رئیس‌جمهور، مصوبه ساخت آزادراه شیراز- بوشهر به عنوان هدیه به مردم این استان اعلام و بزودی فعالیت عمرانی این آزاد راه آغاز می‌شود.

احمد محمدی‌زاده ادامه داد: خط آزادراهی که از شمال کشور آغاز و پس از اتصال به استان‌های تهران، قم، اصفهان به شیراز وصل شده به زودی استان بوشهر نیز شامل می‌شود.

وی افزود: با رایزنی هایی که طی ۲ سال گذشته به شکل مشترک توسط استانداران فارس و بوشهر انجام شد شاهد یک کار کارشناسی مناسبی برای امتداد آزادراه اصفهان - شیراز و شیراز - بوشهر بودیم که با موافقت رئیس جمهور در سفر اخیر به استان فارس و افتتاح آزادراه اصفهان- فارس، ساخت آزادراه فارس - بوشهر توسط ایشان اعلام و ابلاغ شده است.

استاندار بوشهر تصریح کرد: پیش از دولت سیزدهم، هیچگونه سابقه ای از کار مطالعاتی برای احداث آزادراه فارس- بوشهر وجود نداشت و با هماهنگی با استان فارس و پیگیری های انجام شده در سطح وزارت راه و شهرسازی و همکاری و همراهی برخی از کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی و با موافقت رییس جمهور این اتفاق مهم در این دولت شکل گرفته است.

محمدی زاده ادامه داد: پیش‌بینی می شود که عملیات اجرایی احداث قطعه اول به طول ۲۵ کیلومتر از بوشهر و ۱۸ کیلومتر از استان فارس در سال جاری آغاز شود.

نماینده مردم شیراز و زرقان نیز در مجلس شورای اسلامی در ۱۲ دی ماه سال گذشته از انجام توافق اولیه برای احداث آزادراه شیراز ـ بوشهر خبر داد.

ابراهیم عزیزی در آن زمان به خبرنگاران گفت: این آزادراه نقش مهمی در کریدور شمال به جنوب کشور ایفا خواهد کرد.

وی با تأکید بر اینکه قطعه نخست آزادراه شیراز ـ بوشهر، شیراز را از بن‌بست نجات می‌دهد، گفت: در نشستی که با حضور مسئولان وزارت راه و شهرسازی، وزارت دفاع و مسئولان استان‌های بوشهر و فارس برگزار شد، توافق اولیه مذکور حاصل شد.

عزیزی تصریح کرد: آزادراه شیراز ـ بوشهر موجب رونق اقتصادی و گردشگری نه تنها برای استان‌های جنوب کشور بلکه برای کل کریدور شمال به جنوب خواهد شد.

وی همچنین از دیگر تأثیر احداث این آزادراه تأثیر در تولید درآمد صادرات غیرنفتی عنوان کرد و افزود: با احداث این آزادراه اقدامات بزرگ، محرک و اثرگذار استان‌های بوشهر و فارس که نیازمند ارتباط جاده‌ای مناسب است، امکان‌پذیر می‌شود.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: با توجه به اتصال دریای شمال به جنوب کشور از طریق کریدور ایجاد شده در آزادراه مذکور، شاهد یک تحول بزرگ و اساسی در حجم و نوع مبادلات اقتصادی نیز خواهیم بود.

عزیزی همچنین راهیابی به خلیج فارس از قبل احداث این آزادراه را فرصتی برای رونق گردشگری و در نتیجه رونق اقتصادی دانست و گفت: قطعه ۷ آزادراه شیراز ـ اصفهان و قطعه ۸ این آزادراه در واقع قطعه یک آزادراه شیراز ـ بوشهر خواهد بود.

وی اظهار کرد: قطعه یک آزادراه شیراز بوشهر به طول حدود ۶۰ کیلومتر، کلانشهر شیراز را از بن بست فعلی نجات خواهد داد و این نخستین مزیت آزادراه مذکور برای شیراز خواهد بود.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بر اساس توافق اولیه دولت ۵۰ درصد منابع مالی آزادراه شیراز ـ بوشهر را تأمین خواهد کرد و در کنار آن وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز ۲۵ درصد در این پروژه مشارکت می‌کند و بقیه نیز از سایر منابع تأمین می‌شود.

 

با گذشت اندک زمانی از دستور رئیس جمهور، ساخت این آغاز راه از سمت بوشهر و فارس در قطعاتی مختلف آغاز شد و بر روند اجرای آن نیز نظارت به عمل آمد به گونه ای که معاون اجرایی رییس جمهور در سفر ۲۲ بهمن سال گذشته به این استان در بازدید از کارگاه این طرح گفت: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل بزرگراه بوشهر به شیراز تامین می‌شود.

محسن منصوری عنوان کرد: این طرح از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان بوشهر است و برای تزریق به‌موقع اعتبارات این طرح، نهایت توان خود را به کار می‌گیریم.

استاندار بوشهر در بهمن سال گذشته با اشاره به تلاش و پیگیری‌های صورت گرفته برای ساخت آزادراه شیراز به بوشهر عنوان کرد: رئیس جمهور در سفر به استان فارس و افتتاح آزادراه شیراز به اصفهان بر ادامه این طرح تا سواحل خلیج‌فارس در استان بوشهر تاکید کرد.

احمد محمدی زاده با بیان اینکه با تکمیل باند دوم بزرگراه دالکی به کنار تخته عملیات اجرایی قطعه نخست آزاد راه بوشهر آغاز می‌شود افزود: مصوبه ساخت آزاده راه بوشهر از سوی رئیس جمهور اخذ شده و قطعه نخست این پروژه به طول ۲۵ کیلومتر در دستور کار استان بوشهر قرار دارد.

اکنون و پس از ۶ ماه از دستور رئیس جمهور، استاندار بوشهر از پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی استان به کنارتخته فارس خبر می دهد.

وی ادامه می دهد: با تخصیص اعتبار این طرح تا پایان سال تکمیل خواهد شد.

بی گمان این طرح یکی از مهمترین طرح های راهداری ۲ استان بوشهر و فارس است که می تواند ضمن کاهش فاصله زمانی و ایمن بین این دو استان، تبادلات تجاری کشور از بوشهر را رونقی وسیع دهد و به عنوان یک هدیه ای گرانبها از این دولت در اذهان به یادگار بماند که در وهله نخست نیازمند پیگیری مسئولانه و مصرانه مدیران ارشد این دو استان و مدیران کل مرتبط است.

مردم استان های بوشهر و فارس که قرابتی دیرینه دارند مشتاقانه منتظر هستند تا ببیند کی و چه زمان در این دولت زنگ افتتاح این طرح مهم آزادراهی کشور به صدا در می آید.

[کد خبر:AJ45346]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب