آینه جم-  خبرنگاران  این رسانه  در جریان پیگیری های خبری خود به زمزمه هایی برمی خورند که میهمان کردن خوانندگان به این شنیده ها خالی از لطف نیست:


???? نخست اینکه؛ طراحان یارانه فجرانه یا کالابرگ الکترونیکی هنوز به انتقادات مردمی درباره برخورداری از آن به شرط هزینه مازاد خانوار پاسخی نداده اند. با وجود آغاز مرحله سوم و نهایی این طرح از روزهای اخیر، مشکلی از کسانی که توان خرید ندارند، حل نخواهد کرد.

???? دهقان ناصرآبادی، منتخب شهرستان های کازرون و کوهچنار در مجلس آینده با بیان اینکه ساخت سد چروم از اولویت های وی است، گفته: هفته گذشته در جلسه ای به وزیر نیرو گفتم اگر با ساخت سد چروم به هر دلیلی مخالفت شد باید آب نخیلات خشت از سد دالکی دشتستان تامین شود که وزیر هم قبول کرد. این اظهارنظر در شرایطی می باشد که سد دالکی اگر امسال به آبگیری برسد، بازهم تکافوی نخلستان های دشتستان را نمی دهد.

???? طبق اعلام وزارت نیرو، تبلیغ کولرهای گازی در صداوسیما و رسانه ها به جز جنوب کشور ممنوع شده است. مصرف بالای این کولرها و ناترازی تولید برق به عنوان دلیل این تصمیم عنوان شده، هرچند همچنان شاهد چنین تبلیغاتی در صداوسیما و فضاهای محیطی هستیم.

???? پس از حذف سهمیه بنزین تاکسی های اینترنتی، احتمال دارد سهمیه برخی خودروها نظیر باری ها نیز تا ماههای آینده کاهش یابد. برخی معتقدند این تصمیم برای جبران ناترازی بنزین و پیشگیری از واردات است و برخی نیز مدعی هستند احتمال مطرح شدن نرخ سومی برای بنزین آزاد در کارت جایگاهها وجود دارد.

???? ساختمان زندان گناوه تا تیرماه و هفته قوه قضائیه تکمیل می شود. مهرانگیز، رییس کل دادگستری گفته: با افتتاح این زندان، مردم این شهرستان دسترسی آسان به زندانی خود دارند و مجبور نیستند به شهرستان‌های دشتستان و بوشهر بروند.

???? مستمری پرداختی مددجویان کمیته امداد برای سال جاری مشخص شد. براین اساس، خانوارهای یک نفره ماهیانه یک میلیون تومان، ۲ نفره یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومان، ۳ نفره ۲ میلیون تومان، چهار نفره ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و خانواده پنج نفره و بالاتر سه میلیون و ۱۵۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد.

???? خبر می رسد اعتبار پروژه تکمیل شبکه فاضلاب بوشهر در محلات جنوبی شهر بوشهر نصف و نیمه ابلاغ شده و تنها شامل تنگک ها گردیده، اما محلات سبزآباد، ریشهر، سرتل، امامزاده و رایانی فعلا اعتباری ندارند و منوط به پیگیری های نماینده مجلس گردیده است.

???? انتقادات نماینده‌ دشتستان از عملکرد مدیریت اجرایی استان ادامه دارد. رضایی اخیرا گفته: از وضعیت اداره استان بوشهر راضی نیستیم و برخی از مدیران با تفکرات “ما نمی‌توانیم” مشغول کار هستند و منفعلانه عمل می‌کنند و نتوانسته‌اند انتظارات مردم را برآورده کنند.

???? امام جمعه خشت از توابع کازرون از تخلف 3 میلیاردی در آموزش و پرورش این بخش خبر داد. وی گفته: مسئولان آموزش و پرورش استان هم این موضوع را تایید کرده اند ولی نمی دانم چرا تغییری در مدیریت آموزش و پرورش صورت نمی گیرد.

???? بخشنامه اخیر مبنی بر ممنوعیت اقامت کارکنان شرکت های پارس جنوبی در شهرهای عسلویه و نخل تقی با نگرانی برخی اهالی مواجه شده است. در این بین، گروهی که اجاره املاک به عنوان درآمدشان محسوب می شود، نگران پیامدهای چنین تصمیمی هستند. نماینده جنوب استان وعده داده پیگیر اصلاح این تصمیم است.

???? ایمان عطارزاده به عنوان رئیس حوزه معاونت اجرایی ریاست جمهوری منصوب شد. عطارزاده پس از خروج از بوشهر، در دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب فعالیت داشت.

???? نخستین شعبه صرافی بانک ملی در استان بوشهر یک ماه پس از افتتاح تعطیل شد. این شعبه اوایل اسفندماه به جای شعبه موسسه نور که در بانک ملی ادغام شده، با حضور معاون اقتصادی استانداری افتتاح شد، اما از هفته گذشته تعطیل شد. درباره دلیل این تعطیلی توضیحی ارائه نشده است.

???? عدم تغییر مدیریتی در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر طی 18 سال گذشته برای برخی سوال برانگیز شده است. یحیی رضایی درحالی طی دوران تصدی چندین رییس دانشگاه این سمت را داشته که چندی پیش، بخشنامه ای از سوی وزارت بهداشت پیرامون ممنوعیت داشتن سهمیه داروهای منتخب توسط معاون و روسای سازمان های غذا و داروی استان ها ابلاغ شده است.

???? نیروی انسانی برخی ادارات استان طی سالجاری جوان می ‌شود. گویا این جوانگرایی به اجبار بازنشستگی نیروهای برخی دستگاه‌ها رخ خواهد داد. انتظار می رود برخی مدیران استانی نیز در جرگه بازنشسته ها قرار بگیرند.

???? گفته می شود برآوردها از زندگی حدود 110 هزار تبعه افغان در استان بوشهر حکایت دارد. گویا 30 هزار نفر از این تعداد فاقد برگ سبز و مجوزهای اقامت هستند.

???? در ادامه گزارش های مثبت مرکز آمار از استان بوشهر، خانوار بوشهر دارای پایین ترین سهم مسکن در هزینه های سالانه معرفی شده اند. در گزارش اخیر مرکز آمار، اعلام شده که در استان بوشهر 20 درصد هزینه سالانه خانوار به مسکن اختصاص می یابد که پایین ترین سهم را در کشور به خود اختصاص داده است. میانگین این شاخص در کشور 38.1 درصد عنوان گردیده است. این گزارش مربوط به سال 1401 است و به نظر می رسد از واقعیت های هزینه های خانوار دست کم در مرکز استان دور است.

???? ترمز بریدن دلار موجب نقد عملکرد دولت و مقایسه آن با دولت قبل شده خصوصا تاثیرگذاری تحریم ها بر اقتصاد کشور شده است.

???? شنیده ها از برنامه دولت برای تغییر برخی استانداران در سال منتهی به انتخابات حکایت دارد. گویا برخی استانداران که قبل از وزارت کشور با احمد وحیدی ارتباط کاری داشته اند، چندان نگران قرارگیری در لیست تغییرات نمی باشند.

???? گروهی از کارمندان در حال فعالیت حقوقی برای ارائه درخواست حذف فوق‌العاده خاص کارمندان برخوردار از این امتیاز هستند. گویا درخواست این گروه به دیوان عدالت اداری برای رفع این تبعیض ارائه خواهد شد. پرداخت فوق‌العاده خاص به کارکنان برخی دستگاه‌ها و عام نبودن آن از عوامل تبعیض و نا‌عدالتی در پرداخت حقوق کارمندان است.

???? در حالی که حدود دو ماه به مجلس کنونی باقی مانده، جمیری و کرمی از حضور در جمع های عمومی و جلسات غایب شده اند. در این بین منتخبان این حوزه ها در مجلس آینده حضور پررنگ تری در بین عمومی دارند.

???? ادعا شده بیشترین قاچاق از مرزها در قالب کالای همراه ملوانی یا ته لنجی می باشد. مرکز پژوهش های مجلس اخیرا در گزارشی، حجم سالانه قاچاق کالا را بین ۱۲ تا ۲۵ میلیارد دلار برآورد کرده و گفته: برآورد حجم قاچاق به تفکیک مبادی ورودی نشان می دهد بیشترین سوء استفاده از رویه ملوانی اتفاق افتاده است. در گزارش این مرکز، ۴۳ درصد از کل حجم قاچاق ورودی با سوء استفاده از معافیت ملوانی، ۲۸ درصد از طریق مناطق آزاد و ویژه و غیره، ۲۰ درصد با سوءاستفاده از رویه مسافری و ۹ درصد به دلیل خلأ های مرزی عنوان گردیده است. همچنین گفته شده از طریق کوله بری هیچ سوءاستفاده ای نشده است. به نظر می رسد چنین گزارشی برای محدودیت های جدی و بیشتر در حوزه ته لنجی مورد توجه برخی دستگاهها قرار بگیرد.

???? براساس آمار ثبت احوال استان، آمار وقایع چهارگانه در بوشهر طی سال گذشته مثبت نبوده است. براین اساس طلاق و فوتی افزایشی و ولادت و ازدواج کاهشی می باشد.

???? پیش بینی های هواشناسی حکایت از آن دارد که بارش نرمال در بهار و تابستان رمتر از گذشته حکایت دارد. استان بوشهر در سال آبی جاری که از مهر گذشته آغاز شده، جزو سه استانی است که کمترین میزان بارش را تجربه کرده است.

???? نان فانتزی های بوشهر منتظر نرخ جدید هستند. آنها با بیان اینکه قیمت کنونی مربوط به دوسال قبل است، می گویند: مسئولان قول موافقت با نرخ های جدید نان های حجیم و صنعتی پس از ماه رمضان را داده اند.

???? بازار طلای آب شده یا طلای دسته دوم داغ شده است. این موضوع ناشی از نقدینگی پایین برخی از مردم که توان خرید طلای نو را گرفته و نوسانات زیاد نرخ دلار است که راهی پیش روی سرمایه های خرد برای حفظ ارزش ریالی شان گذاشته است.

???? دست آخر اینکه؛ نشست اخیر روسای برخی اتحادیه های صنفی دشتستان با رییس اداره صمت شهرستان به درگیری لفظی کشیده شده است. این افراد درخصوص پیگیری آنچه تخلف در انتخابات اتحادیه عنوان کرده اند به اداره صمت شهرستان مراجعه کرده بودند، اما زمانی که بحث ها بالا می گیرد، رئیس صمت دشتستان خطاب به یکی از مدیران اتحادیه های صنفی می گوید: «گمشو بیرون». پای نیروی انتظامی نیز به اداره صمت باز شده و موارد طرفین را صورتجلسه کرده است. این خبر از قول سایت دشتستان بزرگ است./ خلیج فارس

[کد خبر:AJ45340]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب