آینه جم- با وجود کاهش ترددهای نوروزی در استان بوشهر تا دوم فروردین، ولی آمارها از افزایش تصادفات جاده ای حکایت دارد.
به گزارش آینه جم؛ متاسفانه در کشور ما، یک روی سکه سفرهای جاده ای، آماری است که از تعداد تصادف ها، واژگونی‌ها و مرگ و میرها منتشر می شود.
به دلایل مختلف ما در این زمینه، وضعیت خوبی نداریم و تعداد فوتی های حوادث رانندگی در نوع خود فاجعه اجتماعی است.
آمار نوروز 1402 و البته گزارش های سال قبل نشان می دهد، حوادث جاده‌ای نه تنها نسبت به مدت مشابه وضعیت بهتری نیافته بلکه وخیم تر نیز شده است.
فرمانده انتظامی استان بوشهر در روزهای پایانی اسفند گفت: طی سال 1402 تلفات سوانح رانندگی در استان بوشهر 3 درصد معادل 10 نفر افزایش داشته است. آمار مجروحان سوانح رانندگی نیز رشد 10 درصدی را تجربه کرده است.
در طرح نوروزی 1402 و برابر آمارهای رسمی، 23 نفر در پی تصادفات رانندگی در استان بوشهر جان خود را از دست دادند که نسبت به سال گذشته افزایش 6 درصدی را داشته است.
64 درصد خستگی و خواب آلودگی
اگر بخواهیم به مهم ترین عوامل حوادث اشاره کنیم، براساس اعلام پلیس راه استان، 64 درصد از علت تصادفات در ایام نوروز مربوط به خستگی و خواب‌آلودگی و همچنین سرعت بالا بوده است.
مشکل خواب آلودگی خصوصا در استان بوشهر که اغلب مسیرهای جاده ای به صورت دشت و یک دست می باشد، به سوانح رانندگی بیشتر دامن می زند.هر دو ساعت رانندگی، یک ربع استراحت
یک کارشناس ایمنی جاده ای با توصیه به رانندگان برای اینکه بعد دو ساعت رانندگی، 15 دقیقه استراحت کنند افزود: با توجه به اینکه بیشترین فراوانی تصادفات نوروزی استان در سنوات گذشته بین ساعات 14 تا 16 بوده است.
بابک کاوه ئیان توضیح می دهد: بررسی ها نشان می دهد مسافران در برگشت از بازارهای مهم استان نظیر گناوه، دلوار، دچار خستگی بوده و از طرفی کفی بودن جاده های استان، خواب احتمال خواب آلودگی رانندگان بیشتر می شود، از این رو استراحت کوتاه در سفرهای طولانی ضروری است.
کاوه ئیان ادامه داد: واژگونی خودرو عمدتا ناشی از حواس پرتی به دلیل استفاده از تلفن همراه، صدای سرنشینان یا سرعت زیاد و خواب آلودگی است.
 
تصادف در بزرگراههای بوشهر بیشتر از جاده های دیگر!
کاوه ئیان به نکته قابل توجه دیگری درباره تصادفات در استان اشاره می کند و یادآور می شود: به خاطر اینکه رانندگان در مسیرهای بزرگراهی احساس امنیت بیشتری می کنند، بعضا احتیاط را کنار می گذارند و با سرعت بالاتری رانندگی می کنند؛ از این رو تصادفات نوروزی در بزرگراههای استان با 52 درصد بیشترین فراوانی را دارد.
امیدواریم رانندگان با توجه به قوانین، سفر ایمنی را برای خود و دیگران در نوروز و تمامی ایام سال رقم بزنند.
[کد خبر:AJ45114]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب