آینه جم: سهل انگاری برخی مطب های پزشکان یا مراکز درمانی درباره شیوه نامه های بهداشتی جای شگفتی دارد و مصداق این ضرب المثل است که "متولی، حرمت امام‌زاده را نگه نمی‎دارد".

به گزارش آینه جم؛ عدم رعایت فاصله اجتماعی و اصرار برخی پزشکان به نوبت دهی حضوری، باعث ازدحام بیماران و همراهان آنها در برخی مطب ها و مراکز درمانی شده و نگرانی مردم را درپی داشته است.

جالب اینکه رعایت پروتکل های بهداشتی در اتاق برخی پزشکان و محل انتظار بیماران، زمین تا آسمان با هم تفاوت دارد.

در این مطب ها، در اتاق پزشک همه موارد بهداشتی با جدیت رعایت شده و از بیماران خواسته می شود روی صندلی که از میز پزشک فاصله دارد نشسته و بیماری خود را شرح دهند، اما در اتاق انتظار، به دلیل کمبود فضا، بیماران در فاصله نزدیک به هم نشسته تا نوبت شان شود.

اصرار به نوبت های حضوری

در این بین، اصرار برخی مطب های پزشکی برای ویزیت حضوری بیماران هم قوز بالاقوز شده است.

یکی از کاربران کانال تلگرامی  از این مشکل در مطب پزشکی در کنگان نوشته و می گوید: وقتی در تلفن به منشی می گویم شرایط با قبل از کرونا فرق کرده و تلفنی ساعتی اعلام کنید تا بیمار را بیاورم، زیر بار نمی رود و می گوید: اغلب افرادی که نوبت تلفنی می گیرند، منصرف می شوند یا سر ساعت اعلامی نمی آیند و برنامه ویزیت سایر بیماران هم دچار مشکل می شود، اما اگر حضوری بیایند هزینه ویزیت را پرداخت می کنند و مجبور می شوند برای ویزیت حاضر شوند!

به گفته وی، الان وضعیت مانند سال های گذشته نیست که با خیال راحت روی صندلی انتظار مطب بنشینیم تا نوبت مان شود بلکه با شیوع کرونا اصل «در خانه ماندن» است و افرادی که بیمار می شوند و ناچارند به پزشک مراجعه کنند نباید در مطب معطل شوند.

دهان های باز در دندانپزشکی

یکی از خوانندگان «خلیج فارس» هم درخصوص عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی در یکی از مطب های دندانپزشکی گلایه دارد و می گوید: به یکی از مطب های دندانپزشکی مراجعه کردم، سالن انتظار حدود 8 تا 10 نفر منتظر بودند، اما نکته قابل تامل اینجاست که دو نفر همزمان توسط پزشک و دستیار پزشک با دهان باز در اتاق منتظر بودند که این وضعیت بهداشتی نیست و از پزشکان که خودشان باید پیشگام مسائل بهداشتی باشند، جای تعجب دارد.

یک خواننده دیگر هم با ارسال پیامی از طریق سایت نوشت: چرا نظارتي بر مطب هاي پزشكان نيست، جايي كه مخصوص افراد بیمار است و احتمال سرایت کرونا بالاست. مثلاً دیروز در مطب يكي از پزشكان آلرژي، بيش از ٣٠ مريض در سالن انتظار کنار هم نشسته یا ایستاده بودند، درحالی که می توانند براساس نوبت دهی قبلی پذیرش کنند تا این ازدحام رخ ندهد.

خواننده دیگری هم از ادامه اصرار یک متخصص چشم به دریافت پول نفد از مراجعان به بهانه خرابی دستگاه پوز بانکی گلایه دارد و می گوید: طی دو هفته اخیر که به مطب این پزشک مراجعه کرده، به این بهانه ناچار به پرداخت ویزیت با پول نقد شده است.

نظارت ما بر مطب های پزشکان جدی است

مدیر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با تاکید بر الزام پزشکان به رعایت شیوه نامه های بهداشتی خصوصا فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از وسایل حفاظتی می گوید: طی نیمه اول سال 139 مورد تذکر به همکاران پزشک در مطب های استان داده شده که در مراجعه دوم رفع مشکل شده و نیاز به برخورد نبوده است.

محمد ازمل در گفتگو با «خلیج فارس» پیرامون اینکه مهمترین تذکرات به مطب ها چه بوده؟ می گوید: مهمترین موارد رعایت فاصله اجتماعی، ممنوعیت گرفتن پول نقد، برداشتن آبسردکن ها به عنوان وسیله مشترک که احتمال شیوع بیماری میان سایر بیماران را دارد بوده است.

وی درباره اینکه یکی از مشکلات بیماران درباره ازدحام و تجمع در برخی مطب ها می باشد، اظهار داشت: در بازرسی ها تاکید شده که ساعت نوبت دهی به بیماران مشخص تا از ازدحام آنها جلوگیری شود، اما این مهم همکاری بیماران و همراهان آنها را هم می طلبد، چون با وجود نوبت دهی قبلی، برخی افراد به این موضوع توجه نمی کنند.

ازمل درباره اصرار برخی مطب ها به ادامه شیوه سنتی نوبت دهی به شکل حضوری هم گفت: اغلب پزشکان به صورت تلفنی یا اینترنتی نوبت دهی دارند، اما هرچند ممنوعیتی برای نوبت دهی حضوری نداریم، ولی قطعا اگر این شیوه منجر به تجمع و رعایت نشدن فاصله اجتماعی شود، درصورت مشاهده بازرسان ما یا گزارش مردمی به سامانه 190، تذکر و سپس برخوردهای لازم از طریق کمیسیون های مربوطه صورت می گیرد.

[کد خبر:AJ34310]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب