آینه جم: نتایجی که اخیرا توسط سامانه معیشتی پیرامون درآمد خانوار معترض به عدم مشمولیت این طرح منتشر شده، اعتراض و گلایه مندی بسیاری از این افراد را در پی داشته است.

به گزارش «اینه جم»؛ بعد از اعلام نتايج اعتراض برخي خانوار نسبت به عدم دريافت کمک معيشتي، پاسخي که برخي معترضان دريافت کردند آنها را قانع نکرده و از سویی با آنچه در مصوبه دولت براي تعيين معيارهاي مشموليت اين يارانه ذکر شده، مغاير بوده و موجب انتقاد و گلایه آنها شده است.

برخی از پیام های معترضان در این خصوص در ادامه می خوانید:

  • من یه مغازه دار خرد صنف آرایشی و بهداشتی هستم با درآمد زیر ۳ تومن در شهر برازجان، امشب با پیگیری در سایت حمایت بسته معیشتی متوجه شدم که این بسته شامل من نمیشه، در حالی که نه ماشینی دارم نه خانه ای، متوجه شدم تنها دلیلی که منو حذف کردن که واقعا هم خنده داره شاید هم گریه داشته باشه اینه که واریز به دستگاه کارت خوان مغازه ماهی بالای ۱۵ میلیون تومن هست درحالیکه نه به سود اجناس و نه حساب کتاب ساده یه مغازه توجه کردن، خب من این پول رو دوباره باهاش میرم جنس میخرم و جایگزین میکنم تازه علاوه بر هزینه های آب وبرق و مالیات هست، چطور اخه اینجور حق کشی میکنن، بخدا زیر ده درصد سود میکنم از این درآمد. برای اعتراض هم نوشتن که تعهد بدین که اگه اعتراض نتیجه ای نداشت یارانتون هم قطع میکنیم خب معلومه که با همین منطق نتیجه ای نداره. به کی باید شکایت کنیم از این منطق آقایون؟
  • من یک‌زن سرپرست خانوار با بچه مریص هست و بسته معیشتی شامل من نشده. وقتی اعتراض گذاشتم، آخرش گزینه ای بود که تهدید به قطع یارانه کرده بودن!!! نهایتا طبق اعلام سایت، دلبل ندادن کمک معیشتی و همچنین قطع یارانه یک ماه اخیر من اینه که زمان جدایی از همسرم مقداری پول جهت رهن خونه برای خودم و فرزند مریضم گرفته بودم که توی حسابم بوده و الان هم نیست و صرف رهن شده. لطفا جایی برای پیگیری حضوری به اعتراض ما تعیین شود، وگرنه سایت که سرش نمیشه روزگار ما اینه و آمارهایش از درآمد برخی افراد واقعیت ندارد.
  •  من مغازه پنج متری دارم که روزانه مشتریان سیصد تومن از کارت خوان استفاده می کنند ولی الان به گفته دولت ماهیانه ده میلیون تومان درامد برای من منظور شده ولی در واقعیت اغلب این ترراکنش مالی صرف خرید جنس یا اجاره مغازه می شود و سود واقعی من نیست. یک پسر دارم سرباز، دخترم محصل، دولت باید چیزی بگویید که واقعیت داشته باشد نه اینکه بگویید تمام پول درامد تو هست.
  • در سامانه معیشتی اعلام شده که شاخص های مالی من طی سه سال گذشته بالاتر از 85 درصد خانوار کشور است. من که کارمند ساده هستم و فقط خانه و ماشین پراید دارم و وضعیتم از 85 درصد افراد دیگر بهتر است، باید پرسید پس مابقی جامعه در چه شرایطی زندگی می کنند؟
  •  من چهارساله مستقل شدم ولی یارانه ام را برای اینکه کمک به خانواده ام جدا نکردم، حالا بخاطر همین اومدن یارانه خانواده ام را قطع کردن چون درآمد من را پای درآمد کل خانواده ام حساب کردن. اومدیم ثواب کنیم کباب شدیم. البته درآمد من هم آنچنانی نیست فقط به خاطر یک دستگاه کارتخوان که به حسابم وصله و شغلم آزاده و در هیچ جا ثبت نشده مرا مرفه تشخیص دادن. این پولی که از طریق دستگاه کارتخوان به حسابم واریز میشه فقط ۱۵درصد اون سود منه که اینم زیر دو میلیون درآمد خالص من.

متأسفانه در بین انبوه اعتراضات به عدم دریافت یارانه معیشتی، چنین مواردی بسیار زیاد است. اما مسئولان وزارت رفاه مدعی هستند که محاسبات آنها بر اساس بررسی وضعیت اقتصادی و حساب بانکی معترضان بوده است.

این در حالی است که بسیاری از خانوار غیر مشمول که نسبت به نتیجه ارزیابی اعتراض دارند به دلیل تهدید به حذف و قطع یارانه از اعتراض و درخواست بازبینی مجدد منصرف شدند.

اعتراضاتی که کم نیست

از آبان‌ ماه و همزمان با گران شدن ناگهانی قیمت بنزين، دولت از طرحی با نام کمک معيشتي رونمایی کرد که طبق پيش‌ بيني مسئولان، به حدود 60 ميليون نفر (19 ميليون خانوار) ماهیانه مبالغی پرداخت شود.

اما بعد از پرداخت مرحله اول، عده‌ اي که تعدادشان کم هم نبود، نسبت به عدم دريافت اعتراض کردند و دولت فرصتي را فراهم کرد که افراد اعتراض خود را رسما اعلام کنند.

اما نتايج اعتراضات و پاسخي که اخیرا توسط سامانه معیشتی به خانوار معترض اعلام شده، به عقیده اغلب افراد دقیق نبوده و نمودار ترسیم شده که مثلا عنوان کرده از 80 یا 90 درصد افراد جامعه وضعیت بهتری دارند و براین اساس مشمول نمی شوند، شگفتی ساز بوده است.

حتی گفته می شود نتایج اعلام شده در برخي موارد با آئين‌ نامه ای که اخیرا در هیات دولت مصوب شده مطابق ندارد و گردش مالي و درآمدي خانوار از ارقام مصوب پايين‌ تر است.

يکي از اين موارد به يک خانواده سه نفره برمي‌ گرد که طي نتيجه اعتراض، به آنها اعلام شده «ميانگين شاخص‌هاي مالي آنها در سه سال متوالي 1395 تا 1397 بالاتر از 80 درصد خانوارهاي کشور است.»

از سوي ديگر آنچه براي حقوق ماهانه آنها اعلام شده، اين بود که «مجموعه احکام حقوقي اين خانوارها پنج ميليون و 511 هزار تومان است.»

اما طبق مصوبه دولت براي خانوار سه نفره مجموع درآمد سالانه 72 ميليون تومان در نظر گرفته شده که در ماه به درآمد شش ميليون توماني مي‌رسد؛ در حالي که براي اين خانوار مجموع درآمد سالانه به حدود 66 ميليون تومان مي‌رسد.

از سوي ديگر اين خانوار اعلام کردند که «صاحب‌خانه نيستند و حتي خودروي آنها يک پرايد است» که اين شرايط هم با شرايطي که در خودرو و ملک تعيين شده مطابقت ندارد. بنابراین به نظر می رسد اين خانواده سه نفره بايد مشمول دريافت کمک معيشتي مي‌شدند که اينگونه نشده است.

مراجعات مکرر معترضان به ادارات کار شهرستان ها یا تماس به رسانه ها مبنی بر اینکه افرادی با درآمد و دارایی های بیشتر از آنها مشمول یارانه معیشتی شده ولی خودشان محروم شده اند، نشان می دهد خطاها درباره مشمولیت خانوار کم نبوده و دولتی ها در این خصوص شیوه پر ایرادی را در پیش گرفتند.

44 درصد یارانه بگیران بوشهر محروم از یارانه معیشتی

طب آمار رسمی وزارت رفاه، 44 درصد خانوار استان بوشهر که از یارانه نقدی برخوردار بوده اند، از دریافت یارانه معیشتی محروم شدند.

«پروانه» معاون اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوشهر در گفتگو با «خلیج فارس» بیان کرد: طبق گزارش آبان ماه که توسط وزارت رفاه اعلام شده، 173 هزار و 617 خانوار استان بوشهر بسته معیشتی دریافت می کنند که معادل 66 درصد خانوار برخوردار از یارانه می باشد.

وی درباره اینکه اغلب معترضان نتایج اعلام شده در سایت پیرامون درآمد و دارایی های شان را دقیق نمی دانند، خاطرنشان کرد: وزارت رفاه نقش مستقیمی در خصوص تولید این آمار نداشته و طبق اطلاعات دریافتی از مراجع ذیصلاح بوده، مثلا محاسبه درآمد و تراکنش های مالی خانوار براساس گزارش بانک مرکزی است.

وی با بیان اینکه استان ها اختیار عملی برای اصلاح درآمد خانوار یا گزارش مغایرت ها ندارند، اظهار داشت: مراجعه معترضان به ادارات کار و رفاه شهرستان ها نمی تواند منجر به نتیجه شود، چرا که ملاک عمل همان سامانه معیشتی است که در رسانه ها معرفی شده است.

پروانه درباره سوالی درباره اینکه آیا یارانه معیشتی دریافت می کند یا خیر گفت: خیر، مشمول نشده ام.

آئین نامه دولت درباره شناسایی خانوار مشمول کمک معیشتی

در همین حال، معاون اول رئیس جمهور آیین‌ نامه اجرایی نحوه شناسایی خانوار مشمول دریافت کمک معیشتی را برای اجرا به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد.

طبق این آئین نامه، "خانواری که دارای واحد مسکونی، شغل و خودرو به طور «همزمان» یا دارای دو واحد ملکی هستند، خانوار دارای ملک به ارزش ۱۲ میلیارد ریال در تهران و کلان‌شهرها و ۹ میلیارد ریال در سایر شهرستان‌ها، دارای خودروی سواری به ارزش بیش از 3 میلیارد ریال یا خودروی عمومی با ارزش بیش از 4 میلیارد ریال، خانوار دارای بیش از 3 سفر خارجی غیرزیارتی، کارفرمایان دارای بیش از 3 بیمه‌پرداز و گیرندگان تسهیلات بانکی جمعاً به مبلغ بیش از 3 میلیارد ریال که در حال بازپرداخت اقساط هستند، مشمول دریافت بسته معیشتی نمی‌شوند."

تعیین چنین شرایطی، با آنچه در پاسخ به اعتراضات آمده، تفاوت های زیادی دارد، زیرا اغلب خانواری که از دریافت یارانه معیشتی محروم شده‌ اند، چنین شرایطی را در خود نمی‌ بینند و معتقدند که حق آنها تضییع شده است.

همچنین مطابق آئین‌نامه دولت، "بسته حمایت معیشتی به خانوار یک نفره با حداقل درآمد ماهانه ۴۰ میلیون ریال، دو نفره با حداقل درآمد ماهانه ۵۰ میلیون ریال، سه نفره با حداقل درآمد ماهانه ۶۰ میلیون ریال، چهار نفره با حداقل درآمد ماهانه ۷۰ میلیون ریال و پنج نفر و بیشتر با حداقل درآمد ماهانه ۸۰ میلیون ریال تعلق نمی‌گیرد."

این در حالی است که خیلی از خانوار مدعی هستند چنین درآمدی را بصورت ماهیانه یا مجموعا در طول سال ندارند، ولی از دریافت یارانه معیشتی محروم مانده اند.

یکی از گلایه‌های این قبیل خانوار، به نحوه محاسبه درآمد آنها است که باعث شده از دریافت یارانه معیشتی محروم شوند.

در شرایطی که قرار است سومین مرحله کمک معیشتی دولت پنجشنبه این هفته به حساب سرپرست خانوار مشمول واریز شود، تناقض ها و ابهامات زیادی پیش روی افراد محروم از این کمک به وجود آمده که نشان می دهد دولت بانک اطلاعاتی درستی در اختیار ندارد و بازنگری در بسیاری از آمارهای منتشر شده پیرامون درآمد و دارایی خانوار معترض ضروری است.

[کد خبر:AJ31246]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب