عکس: علی حامد حقدوست

آینه جم: یکی از مشکلات اجتماعی استان بوشهر آمار زیاد زنان سرپرست خانوار است. طبق آمار ۶۰ درصد جمعیت تحت حمایت کمیته امداد استان بوشهر زنان سرپرست خانوار هستند، که بیشترین تعداد آنها در شهرستان های دشتستان و تنگستان و روستاهای این مناطق زندگی می کنند.

به گزارش «آینه جم» به نقل از مهر؛ از دلایل این امر می توان به  ازدواج های ناآگاهانه در سنین پایین اشاره کرد که پس از گذشت زمان موجب ایجاد بحران های جدی برای زنانی می شود که روزگاری به امید رفاه و آینده ای بهتر تن به ازدواج داده بودند. شاید هم بسیاری از این زنان قربانیان ازدواج اجباری و فرمایشی والدین خود شده اند. 

متاسفانه این قبیل ازدواج ها در بسیاری از مناطق محروم در کشور رایج بوده و هست. بعضی از والدین به دلیل فقر اقتصادی، عدم آگاهی و پرجمعیت بودن خانواده برای کم کردن خرج زندگی خود فرزندان شان را به ازدواج های سنتی در سنین پایین مجبور می کنند. از این رو آنها  زندگی خود را بدون شناخت و حتی بدون علاقه و عشق آغاز می کنند.  بعضی ها نیز بدلیل فقر مالی با کارگران فصلی و مهاجر که از سایر استان ها و حتی کشورهای همسایه برای کار به این استان می آیند ازدواج می کنند. اما بعد از گذشت چندین سال از زندگی مشترک شان و بدنیا آمدن چند فرزند، به طور نا خواسته متارکه کرده و یا توسط همسرانشان ترک می شوند.

متاسفانه زندگی زنان سرپرست خانوار به دلیل مشکلات اقتصادی و نگرش غلط جامعه نسبت به زنان مطلقه و بیوه با مخاطرات بسیاری، روبه رو است. آنها تمامی مسوولیت ها و سختیهای زندگی را به تنهایی به دوش می کشند و با آرزوی فراهم کردن رفاه نسبی فرزندان خود، به سختی در مشاغلی که برای زنان سنگین است کار می کنند. مشاغلی همچون کار در مزارع و کارخانه های خرما و سایر مشاغل. بسیاری تحت پوشش کمیته امداد هستند، عده ای نیز تحت پوشش و حمایت هیچ نهادی نیستند.

همچنین بدون پدر بزرگ شدن فرزندان، به دلیل فقدان بسیاری از عوامل آسایش روانی و اجتماعی باعث شکنندگی روح و روان آنها می شود و مادر سرپرست خانوار تمامی غم و غصه تک تک آنها را به جان می خرد. آنها علاوه بر تحمل رنج زندگی در تنهایی تمامی خواسته ها و نیازهای احساسی خویش را فراموش کرده اند و محکم و استوار همچون کوه های بلند دشتستان و دلی به وسعت امواج آبی خروشان تنگستان، بار سنگین مسوولیت خانواده خویش را در طول عمرشان بر دوش می کشند.

[کد خبر:AJ24382]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب