00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000010416619051440.jpg

آینه جم ؛ خلیل شیخیانی:

مدیر ورزشی درمدیریت کلان ورزش ایران دارای شاخص های مشخصی نیست. بعضی ها داشتن تحصیلات عالیه ورزشی یک شاخص می دانند، بعضی ها قهرمان بودن و تجربه داشتن در میادین ورزشی را یک شاخص مهم و واجب. اما طرفداران مدیران بدون تحصیلات ورزشی و نداشتن تجربه عملی ورزش که دارای تحصیلات عالیه در رشته های دیگر با  شم مدیریتی بالا و دیسیپلین عالی هستند هم کم نیستند . مدیریت کردن بر منابع انسانی ومالی تخصص خاصی می طلبد که در گذر زمان می تواند اثرات خود را بر مجموعه نشان دهد.

در مسیر موفقیت رابطه بین مدیریت ارشد و مدیران میانی، تعیین کننده است. داشتن مقبولیت و اعتماد و رصد کردن امورات مجموعه، مدیر ارشد را برای تصمیمات جدید توانمندتر می سازد.

یکی از مدیران بی نام و نشان در ورزش کشور که بیشتر او را در امر نفت و گاز و صنعت می شناسیم مهندس مهدی یوسفی مدیر عامل منطقه ویژه  اقتصادی انرژی پارس جنوبی است. یوسفی، جوان جویای نام که در تمام کشور و مجموعه استان بوشهر و وزارت نفت، بیشتر بنام مدیری صنعتی می شناسند. اما وی در مدیریت ورزش توان بالایی دارد و عملکردش می تواند بهترین پاسخ به این ادعا باشد.  باشگاه پارس جنوبی با مدیریت ایشان توانست به لیگ برتر فوتبال ایران صعود نماید.

آیا به چگونگی این صعود توجه شده است؟ آیا کسی چگونگی عبور از بحران های موجود در لیگ یک را مورد بررسی قرار داده است. صعود به لیگ برتر کارسختی است که جدای از امکانات و نیروی انسانی، مدیریت نقش بسزایی در آن بازی می کند و در بررسی های گذشته در ورزش کشور از ضعف مدیریت در به هدر رفتن منابع انسانی و مالی بسیار شنیده و دیده ایم. 

متاسفانه یا خوشبختانه در استان بوشهر تیم های ریشه داری چون شاهین و ایرانجوان بوشهر هم حضور داشتند که شاهین با حمایت شهرداری بوشهر مشکل چندانی نداشت اما ایرانجوان دچار بحران بود.

در این بحران های ممکن و فشار بر مدیریت منطقه ویژه پارس جهت کمک به ایرانجوان و توقعات منطقی مردم بوشهر نسبت به توجه به ایرانجوان که رقیب تیم پارس جنوبی در لیگ آزادگان بود هم ذهن مدیریت را مشغول می کرد.

یوسفی هم در روزهای سخت به کمک ایرانجوان آمد. در هفته های پایانی که خطر سقوط، این تیم را طور جدی تهدید می کرد یوسفی ایرانجوان را کمک کرد و با تزریق اعتبار، انگیزه کافی برای ماندگاری در لیگ فراهم شد.

وقتی در تماس تلفنی از ایشان تشکر کردم و گفتم این چهل میلیون الان به اندازه یک میلیارد پس از افتادن ایرانجوان ارزش داشت خدا را شاکر بود که ایرانجوان در لیگ ماندگار شده است.

یوسفی باید جدای از تامین هزینه های تیم خود به فکر روزهای سخت ایرانجوان هم می بود. مدیر یعنی رهبری یک مجموعه، بدون توچه ب دغدغه رقیب، اما یوسفی می دانست ایرانجوان به استانی تعلق دارد که او یکی از مدیران آن است و برهمین اساس آن قدم موثر را برداشت. من در عجبم چگونه مدیر عامل ایرانجوان کمک ها به این باشگاه را سیاسی می خواند، در حالی که همین کمک ها باعث ماندگاری ایرانجوان در لیگ یک شد.

یوسفی نامی ماندگار در اکثر رشته های ورزشی استان بوشهر است زیرا در بیشتر مواقع به کمک هیات های ورزشی، اداره کل ورزش و جوانان، تیم های باشگاهی در لیگ های مختلف  آمده است. خیلی کم لطفی است که پروازهای اکثر تیم های ورزشی را که به کمک و دستور ایشان از عسلویه انجام می شد را ذکر ننماییم.

 مدیریت و اعتماد مهندس یوسفی به جناب رضاییان و جناب فرید و مجموعه تیم فوتبال پارس جنوبی  توانست بعد از سالها استان بوشهر را در لیگ برتر فوتبال و صدر خبرهای ورزشی کشور قرار دهد. دوباره برنامه نود و تیتر روزنامه ها نام بوشهر فریاد می شود و اینکه  این سرتیتر شدن با تلاش های چه کسی اتفاق افتاده است خیلی مهم است.  یکی از شاخص های مدیریت در ورزش آرامش داشتن و تزریق این آرامش به مجموعه و سازمان تحت پوشش است. من برخوردهایی که با مهندس یوسفی داشته ام دیده ام چگونه آرامش را به مخاطبش ارزانی می دارد و این آرامش  مسیر را برای رسیدن به هدف هموار می کند و ضمانت خوبی برای موفقیت است. مهندس یوسفی با شناخت کامل از ادبیات و فرهنگ و احاطه داشتن به تحولات فرهنگی، تصمیمات ارزنده ای را اتخاذ می نماید که برای من به عنوان منتقد جایی برای سوال باقی نمی گذارد.

 مدیران ورزشی ما گاهی هیاهو می کنند. مصاحبه هایی انجام می دهند  که نظم و ساختار مجموعه را به هم می ریزند واین هیاهو  چیزی جز ویرانی در پی نخواهد داشت. تیم های زیادی در لیگ یک کشور بودند که هزینه های هنگفتی انجام دادند و بسیار هیاهو کردند اما در انتها ره به جایی نبردند. من تلاش کادر فنی و بازیکنان و سرپرست  و مدیر تیم را نادیده نمی گیرم  اما باید باور کنیم و به این باور برسیم که نقش مهندس یوسفی نقشی ماندگار در ورزش کشور و مدیریت ورزشی کشور خواهد بود. هرگز نه هیاهو کرد نه مجموعه را تخریب یا تهدید کرد یا نه به کسی تاخت فقط و فقط خودباوری به مجموعه تزریق نمود و هر روز بیشتر تلاش کرد تا این درخت به ثمر بنشیند. خیلی از باشگاههای بزرگ ایران با داشتن منابع مالی عالی و نیروی انسانی کارآمد دچار بحران می شوند و این بحران را فقط یک مدیر ارزشمند دارای روابط عمومی قوی و دیسیپلین و نظم سازمانی  خاص میتواند رهبری کند. من تمام شاخص های مدیرت ورزشی قوی همراه با موفقیت را در مهندس یوسفی دیدم و امیدوارم تیم پارس جنوبی جم بوشهر بتواند در لیگ برتر ارزشمند ظاهر شود و ارزش مدیران واقعی ورزش را دوچندان متبلور سازد .

 

*  خلیج فارس

[کد خبر:AJ21954]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب