آینه جم: باج‌افزار‌ها گونه‌ای از بدافزارها هستند که دسترسی به سیستم را محدود می‌کنند و ایجادکننده آن برای برداشتن محدودیت درخواست باج می‌کند. این مهمان ناخوانده و تازه وارد چند روزی است که فضای سایبری کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است.

به گزارش « آینه جم»؛ آنگونه که سازمان فناوری اطلاعات ایران اعلام کرده تا کنون از سوی مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای(ماهر)، به بیش از 50 سازمان که بیشترین آلودگی را داشته اند، مشاوره داده شده است.

همچنین روز جمعه باج افزاری تحت عنوان wannacrypt‌ با قابلیت خود انتشاری در چند کشور اروپایی شیوع یافته و فعالیت ها خصوصا در حوزه درمانی را برای ساعتی مختل کرد.

در همین خصوص سرپرست پلیس فتا استان بوشهر با اشاره به تهدید جدی باج گیران فضای مجازی از مردم خواست در برابر تهدید باج افزار ها هوشیارانه عمل کنند و به آنها باج ندهند.

سرهنگ مهدی قاسمی در گفتگو با «خلیج فارس» ادامه داد: باج افزارها نوعی از بدافزارهای مخرب هستند که به سیستم های رایانه ای (کامپیوتر- لپ تاپ - تلفن همراه و...) قربانی حمله کرده و دسترسی کاربر به اطلاعاتش را از بین می برند و در ازای باز کردن دسترسی، درخواست پرداخت مبلغ به حساب طراح باج افزار می کنند.

این مقام انتظامی ادامه داد: نفوذگر از طریق ارسال ایمیل یا پیام کاربر را تشویق به کلیک روی لینک خاصی می کند که کاربر غافل از ماجرا، با کلیک روی لینک مربوطه باعث می شود باج افزار پنهان در لینک، به سیستم یا تلفن همراه وارد شده و باعث سوء استفاده از اطلاعات یا از بین رفتن آنها شود.

وی افزود: بطور معمول زمانی که سیستمی به باج افزار آلوده شود قربانی راهی جز فرمت سیستم (که باعث از بین رفتن تمامی اطلاعات می شود) و یا توجه به درخواست باج گیرنده، ندارد.

سرهنگ مهدی قاسمی تصریح کرد: به طور معمول باج افزارها از طریق اجرای فایل های آلوده الصاق شده به نامه های الکترونیکی و یا بازدید از وب سایت های آلوده به سیستم قربانی راه می یابند، از جمله باج افزارهای شناخته شده می توان به cerber . Dharma. Cryptowall و... نام برد.

سرپرست پلیس فتا استان بوشهر در ادامه برخی از راه های جلوگیری از باج افزارها عنوان نمود:

.استفاده از نسخه های آنتی ویروس قوی و فایروال امن و موثر
.ایمیل های مشکوک و ناشناس را باز نکنید
.عدم دانلود فایل های پیوست ایمیل های ناشناس و مشکوک
.استفاده از سایت های امن، آشنا و مورد اعتماد
.استفاده از برنامه ها و نرم افزارهای ضد اسپم (Anti Spam)
.عدم دانلود و نصب فایل و نرم افزار/اپلیکیشن موبایل از سایت های ناشناس و مشکوک
.بروزرسانی سیستم عامل و آنتی ویروس و برنامه های دیگر را بطور مرتب انجام دهید.
.همواره یک نسخه بکاپ از اطلاعات حیاتی خود در مکانی امن نگهداری نمایید.

سرهنگ مهدی قاسمی پیشگیری از آسیب در فضای مجازی را بسیار مهم دانست و تاکید کرد: اگر سیستم شما آلوده به باج افزار شده است هیچگاه اقدام به پرداخت پول نکنید، چرا که اگر حتی قفل دستگاه شما باز شود نیز طراحان باج افزار مجدد میتوانند سیستم شما را قفل و از شما باج خواهی کنند.

سرپرست پلیس فتا استان بوشهر در پایان به هم استانی ها توصیه کرد: در صورت مواجهه با باج افزارها و هرگونه درخواست باج، موضوع را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir گزارش دهند.

[کد خبر:AJ21683]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب