آینه جم : قیمت گوجه فرنگی در بوشهر به نزدیک کیلویی 4500 تومان رسیده تا اقشار ناتوان برای خرید این محصول به مشکل بخورند.

به گزارش « آینه جم»؛ البته در هفته دوم پس از تعطیلات نوروزی، قیمت گوجه در مغازه های بوشهر تا 5500 تومان هم رسید، اما پذیرش قیمت فعلی هم برای بسیاری از مردم دشوار است.

این وضعیت در شرایطی می باشد که این استان به عنوان یکی از قطب های تولید گوجه فرنگی کشور و تامین کننده بازار شهرهای بزرگ محسوب می شود، اما به دلیل نبود هماهنگی میان مسولان و پیش بینی سازوکارهایی در بازار، گوجه در استان گران به دست مصرف کننده می رسد.

البته شاید در مقابل افت قیمت گوجه فرنگی در اواخر سال گذشته در مزارع استان که به کیلویی 200 تومان هم رسید، قیمت امروز به نوعی برای جبران آن شرایط کشاورزان مطلوب ارزیابی شود، اما پیگیری های «خلیج فارس» نشان می دهد بخش عمده گوجه فعلی در بازار بوشهر از خارج استان تامین می شود و گرانی رهاوردی برای کشاورزان بومی ندارد و بیش از همه واسطه ها سود می برند.

با این حال، فعال شدن میدان میوه و تره بار و تسهیل عرضه مستقیم محصولات کشاورزی نظیر گوجه فرنگی یکی از راهکارهای مقابله با نوسانات قیمتی می باشد، اما شوربختانه ا گذشت دو سال از راه اندازی این میدان در بوشهر، اهداف آن محقق نشده و فعالیت چندانی در تنظیم بازار ندارد.

افزون بر آن، سازمان جهادکشاورزی که در راس تنظیم بازار قرار دارد، نشان داده چه در ارزان شدن محصول کشاورزی و چه گرانی آن منفعل بوده و در صورت کشیده شدن ماجرا به رسانه ها و مداخله نمایندگان مجلس، حرکت هایی نظیر خرید حمایتی محصول را دنبال می کند، اما برای تنظیم بازار برنامه موثری ندارد.

یکی از فعالان میوه و تره بار در بوشهر، یکی از دلایل گران شدن گوجه فرنگی در این مقطع زمانی را مرتبط با سیل ماههای پایانی سال و از دست رفتن بخشی از محصولات می داند و می گوید: انتظار می رود تا آخر فروردین که محصولات جدید به بازار برسد، قیمت گوجه متعادل تر شود.

تماس های خبرنگار ما با رییس سازمان جهادکشاورزی استان جهت کسب توضیحاتی در خصوص گرانی گوجه فرنگی، به دلیل عدم پاسخگویی وی بی نتیجه ماند.

به هر روی، ضعف شهرداری برای فعالیت موثر میدان میوه و تره بار و ایجاد بازارچه های محلی در کنار انفعال جهادکشاورزی، باعث شده تا قیمت گوجه در قطب تولید این محصول قرمز شود./خلیج فارس

[کد خبر:AJ21188]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب