آينه جم: بوشهر از یک دهه اخیر روی خط خشکسالی قرار گرفته و مصرف بی رویه آب به علت توسعه نامتناسب کشاورزی، استفاده از روش های سنتی آبیاری و هدر رفت بالای آب در خطوط انتقال به مشترکان، این وضعیت را تشدید کرده است.

به گزارش « آينه جم»؛ همچنین آب بسیاری از دشت های استان نیز شور شده و سطح سفره های زیر زمینی، دهها متر پایین رفته، طوریکه کف شکنی چاه ها نیز نتیجه بخش نبوده و میزان آبدهی رودخانه ها نیز بشدت کاهش یافته تا بسیاری از مناطق پرآب استان امروز محدوده ممنوعه برداشت آب قرار گرفتند.

در همین خصوص، رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور گفت: استان‌های بوشهر با 73 درصد بیشترین رنج را از خشکسالی شدید بلند مدت داشته است. خوزستان 68 درصد و یزد 54 درصد نیز از نظر خشکسالی شدید در رتبه های بعدی قرار دارند.

شاهرخ فاتح با بیان اینکه شرایط خشکسالی هواشناسی کشور وخیم ارزیابی می شود چون پهنه‌های وسیعی از کشور در نگاه دراز مدت دچار خشکسالی شدید و بسیار شدید هستند، ادامه داد: استان‌های بوشهر، خوزستان، چهار محال و بختیاری، قم، بخش‌هایی از تهران، البرز، خراسان جنوبی، شمال کرمان، جنوب خراسان رضوی، بخش‌های وسیعی از خراسان شمالی با خشکسالی‌های انباشته شده درگیر هستند.

فاتح در پایان تاکید کرد: آنچه دراین بررسی ها حائز اهمیت است، آنست که درصد بالای خشکسالی های بسیار شدید و شدید بلند مدت در پهنه های مختلف کشور است که پیام آن برطرف نشدن آثار بلند مدت خشکسالی ها در کشور با بارش های مقطعی را می دهد و بر لزوم توجه جدی آحاد مختلف جامعه و مسئولین به رویکردهای مبتنی بر سازگاری با شرایط اقلیم خشک در کشور می باشد.

[کد خبر:AJ21091]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب