آینه جم: رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به آغاز طرح قلب سالم در استان و آزمایش رایگان افراد بالای 30 سال گفت: تحلیل نتایج این طرح، زنگ خطرهای جدی درباره سلامت هم استانی ها را به صدا درآورده، طوری که فقط 3 درصد شرکت کنندگان هیچ علایم خطر بیماری قلبی نداشته اند.

به گزارش«آینه جم»؛ علیرضا رئیسی در نشستی خبری با اشاره به اینکه عمده مرگ و میر استان ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و حوادث ترافیکی است، گفت:تاکنون قریب 15 هزار نفر از هم استانی ها در این طرح مورد بررسی قرار گرفتند که از این میزان تنها 3 درصد (350 نفر) از نظر قلبی سالم بودند و 97 درصد افراد بالای 30 سال یکی از ریزفاکتورهای بیماری قلبی نظیر چاقی، قندخون، دیابت و اضافه وزن داشتند.

رئیسی در بیان جزییات بیشتر ادامه داد: 19 درصد افراد مورد بررسی دارای فشارخون بالا، 16 درصد دیابت، 31 درصد اختلال چربی خون، 17درصد دخانیات و قلیان مصرف می‌ کردند و 67 درصد از این افراد نیز دارای اضافه وزن بودن است که همگی عوامل خطر بیماری قلبی و عروقی می باشند.

کاش کمپینی برای قلب بوشهری ها راه می افتاد

وی با بیان اینکه بوشهر از جمله استانهای سطح اول کشور در کم تحرکی است، اظهارکرد: کاش فعالان اجتماعی همت می کردند و کمپینی برای هشدار به هم استانی ها درباره توجه به بیماری های قلبی و عروقی شکل می دادند و پروژه دانشگاه علوم پزشکی در طرح قلب سالم را تکمیل می نمودند.

رییسی با اشاره به اینکه طرح قلب سالم بوشهر می تواند موثرتر از افزایش تخت های دیالیز و ویژه در آینده باشد، گفت: در طرح قلب سالم، افراد بالای 30 سال می توانند بصورت رایگان به مراکز درمانی منتخب در همه شهرستان ها مراجعه کرده و ضمن چکاب، کارت ویژه سلامت قلب دریافت کنند که در آن میزان ریسک بیماری و توصیه های بهداشتی و تغذیه اعلام شده است.

طرح ویژه برای دندان بوشهری ها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر همچنین با اشاره به آغاز طرح بهداشت دهان و دندان در سفر وزیر بهداشت در مردادماه، اظهارکرد: با توجه به اینکه 84 درصد دندانهای افراد بالای 60 سال در استان بوشهر پوسیده است و افراد 55 ساله استان نیز هر کدام دارای حداقل 12دندان پوسیده هستند، برنامه سلامت دهان و دندان در استان از اول مهر آغاز می شود.

رییسی گفت: هدف از اجرای این طرح پیشگیری از بیماریهای دهان و دندان در رده سنی 6 تا 14سال در استان بوشهر است.

وی اضافه کرد: برهمین اساس تاکنون 62مرکز بهداشت دهان و دندان در روستاها و شهرها تجهیز شده اند، 12 کلینیک دندانپزشکی با عنوان مرکز جامع پیشگیری از بیماری دهان و دندان در استان در دست ساخت است (مراکز شهرستانها و دو بخش خارگ و ارم).

این مقام مسئول ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه ممکن است برخی از دانش آموزان به این مرکزها مراجعه نکنند 10 خودرو مجهز به تجهیزات استاندارد دندانپزشکی در مقابل مدرسه ها می روند و دانش آموزان را معاینه و کارهای لازم دندانپزشکی را انجام می دهند.

به گفته وی، طرح ساخت مرکز تخصصی دندانپزشکی بوشهر نیز در دستور کار است و تا قبل از آن، با افتتاح درمانگاه جدید شهر بوشهر در محل بانک ملت سابق (روبروی سازمان انتقال خون) در سفر وزیر بهداشت، 10 یونیت دندانپزشکی با حضور متخصصان در آن پیش بینی شده که با تعرفه مناسب تر از بخش خصوصی خدمات دندانپزشکی را ارائه کند. البته باید این روند را برای شهرستان های استان هم دنبال کنیم که در صورت گشایش اعتبار دولت، جزو ضرورت هاست.

پروژه های شاخص در سفر وزیر بهداشت

وی دیگر پروژه های شاخص سفر وزیر بهداشت را شامل کلنگ زنی بیمارستان 180 تختخوابی بوشهر و اورژانس هسته ای در کنار بیمارستان کنونی، افتتاح رسمی ام. آر.آی کنگان و فعالیت شبانه روزی آن، بلوک زایمان بیمارستان های گناوه و خورموج که اتاق های "ال دی آر" با امکان حضور همسر زائو در کنار وی و بهره برداری از فضای جدید اورژانس برخی شهرستان ها اعلام کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در بخش دیگری از نشست خبری اش با اشاره به اینکه دو سال از آغاز طرح تحول نظام سلامت می گذرد، افزود: طی این مدت دو میلیون و 220 هزار بیمار از بسته تعرفه دولتی و استقرار متخصصان در درمانگاههای تابعه این دانشگاه استفاده کرده اند که نشان دهنده حجم نیاز استان به چنین کلینیک هایی است تا بیماری ها زودتر تشخیص داده شود.

مراکز تشخیص سرطان نیاز جدی استان است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به نیاز جدی استان به مراکز تشخیص و غربالگری سرطان گفت: در این راستا پروژه ای در بهمن ماه گذشته توسط خیرین در جاده امام علی بوشهر کلنگ زنی شد که البته سرعت آن مورد انتظار را ندارد که امیدواریم مشکلات پیش روی ان مرتفع شود.

به گفته وی هم اکنون دو فوق تخصص سرطان در استان فعالند، یک متخصص دیگر نیز در شرف اتمام دوره و حضور در کنار آنهاست، فرد دیگری هم یک سال دیگر دوره اش تمام می شود و تعهد خدمت در استان دارد که با جدیت پیگیر هستیم تا آن زمان زیرساخت های بوشهر در حوزه تشخیص سرطان برای استفاده بهتر از توان این پزشکان فراهم شود.

افزایش تخت های ویژه استان

دکتر رییسی با اشاره به اینکه تخت های ویژه یکی از کمبودهای جدی استان است، گفت: طی دو سال گذشته حدود 60 تخت ویژه به استان اضافه شده که در هیچ برهه ای به این میزان وزارت بهداشت همکاری نداشته است، با این حال هنوز هم کمبود جدی داریم که در طرح های توسعه ای، شاهد افزایش تخت های ویژه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه اکنون شمار تخت های ویژه استان به 167تخت رسیده ادامه داد: طبق سطح بندی وزارت بهداشت، تخت های ویژه عمدتا در بیمارستان های اصلی که معمولا در مراکز استان هاست متمرکز می شوند، ولی با ابتکار دانشگاه علوم پزشکی، تخت های ویژه جدید در بیمارستان های شهرستانی از شمال تا جنوب استان توزیع شده که نقش مهمی در رسیدگی سریع تر به وضعیت بیماران دارد، چون تا زمان انتقال آنها به مرکز استان، فرصت زیادی تلف می شود.

وی با اشاره به اینکه تخت های ویژه شامل سی سی یو (بیماران قلبی)، آی سی یو (بزرگسالان)، ان آی سی یو (نوزدان) و پی آی سی یو (اطفال) است، ادامه داد: خوشبختانه چندی پیش برای نخستین بار 4 تخت ویژه اطفال نیز به استان اضافه و در بیمارستان شهدای خلیج فارس راه اندازی شده که امیدواریم زمینه توسعه آن در آینده نزدیک فراهم کنیم.

http://www.bpums.ac.ir/UploadedFiles/NewsFiles/00__687a8dcd.jpg

توسعه کلینیک های دولتی در استان

رییس دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه یکی از بسته های طرح تحول نظام سلامت که دو سال پیش کلید خورد، دسترسی آسانتر به پزشکام متخصص با تعرفه دولتی است، اظهار داشت: در این راستا در همه شهرستان های استان کلینیک هایی فعال شده، ضمن اینکه کلینک های ویژه در خورموج و دیلم تا آخر سال و برازجان تا اردیبهشت آینده قابل بهره برداری است. در بوشهر نیز کلینیک تحصصی جدید در بانک ملت سابق در سفر وزیر بهداشت افتتاح می شود، قبلا هم کلنیکی در محل ساختمان هلال احمر بوشهر فعال شد، ضمن اینکه تلاش داریم با دریافت مجوزهای شهرداری، کلنیک اصلی مرکز استان در محل سابق بیمارستان فاطمه زهرا با ظرفیت 50 متخصص در شهریور امسال کلنگ زنی کنیم.

تلاش برای افزایش ماندگاری پزشکان متخصص

رئیسی با اشاره به اینکه ماندگاری پزشکان در استان یکی از دغدغه ها مهم است، اظهار کرد: از زمان اجرای طرح تحول نظام سلامت میزان ماندگاری پزشکان ارتقا یافته، طوری که به صورت میانگین نزدیک به 300 پزشک از خدمات بسته حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم برخوردار شدند و میزان ماندگاری شان در بوشهر نسبت به گذشته بیشتر بوده است. البته تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله زیادی داریم و باید گفت تنها پول و امتیازهای دانشگاه علوم پزشکی قادر به ماندگاری متخصصان نیست، بلکه فضای اجتماعی و جذابیت های هر شهر در این زمینه بسیار اثر گذار است.

توسعه امکانات زایمان طبیعی در استان

وی با اشاره به حمایت طرح تحول سلامت از زایمان طبیعی به صورت رایگان گفت: قبل از اجرای طرح تحول، نزدیک به 60 درصد زایمان های استان سزارین بود که در زمان حاضر این میزان به 47 درصد کاهش یافته و تلاش می شود در پنج تا هفت سال آینده به 30 تا 35 درصد برسد.

رییس دانشگلاه علوم پزشکی بوشهر افزود: در این ارتباط ایجاد فضای مناسب و راه اندازی اتاقهای زایمان مدرن که امکان حضور همسر زائو در کنار وی فراهم باشد در دستور کار است که بلوک زایمان شهرستانهای دشتی و گناوه با پنج اتاق، کنگان چهار و تنگستان با سه اتاق تشکیل شده است.

نوسازی اورژانس های استان در دستور کار است

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات بخش درمان استان بحث اورژانس است که عمدتا فضای نامناسب و قدیمی دارد، اظهار داشت: تجهیز اورژانس گناوه به اتمام رسیده، اورژانس دشتی 47 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در بوشهر نیز بنا داریم د زمینی به مساحت هفت هزار مترمربع اورژانس مجهزی که معادل 80 تخت بیمارستانی است در کنار بیمارستان شهدای خلیج‌فارس احداث کنیم.

دکتر رییسی بابیان اینکه 24 میلیارد تومان برای ساخت این اورژانس اعتبار نیاز است که مشارکت سازمان انرژی اتمی را در این خصوص جذب کرده ایم، ادامه داد: این اورژانس کاربری دوگانه دارد و در کنار آن نیز اورژانس هسته‌ای شکل می گیرد. در این خصوص در حال کسب تایید نهایی نقشه ها از سازمان انرژی اتمی هستیم تا در سفر وزیر بهداشت کلنگ زنی شود.

وی همچنین  با اشاره به فعالیت سامانه 1690 (طرح شکایت و اعتراضهای مردمی از پزشکان) گفت: تاکنون39 پرونده بررسی شده که سه پرونده حکم محرومیت از فعالیت گرفته و 24مورد تبرئه شده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: به کمبودهای تاریخی حوزه درمان استان واقف هستیم، اما عملکردها به سمت بهبود این شرایط می باشد که امیدواریم سرعت آن تندتر شود.

 

***خلیج فارس

[کد خبر:AJ16828]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب