مدیریت اقتصادی به قلم رضارئیسی

آوای جم - رضا رئیسی؛اقتصاد در لغت به معنای میانه روی است؛ ولی در جوامع بشری و مجامع علمی به مباحثی در سه حوزه ی تولید،توزیع و مصرف مطرح می شود، و در سه بخش اقتصاد فردی، خانوادگی و اجتماعی بیان شده است.

 از زیر ساخت های عوامل پیشرفت اقتصادی می توان: شناخت،فرهنگ سازی، نگرش به زندگی بزرگان ، کار ، کیفیت عمل، مدیریت برتر،ارزیابی، آخرت نگری، مبارزه با عادت های غلط ، گسترش روابط اجتماعی و... را بیان کرد

کار کردن از اهمییت بالایی برخوردار می باشد که امام رضا(ع) می فرمایند: کسی که به دنبال فضل اللهی، سوی درامدی (حلال)، برای خانواده اش باشد اجر و پاداشش از مجاهد در راه خدا بیشتر و والاتر است. و در سوی دیگر امام علی می فرمایند: بی تردید خدای متعال شخص شاغل و امین مردم را دوست می دارد. خدای متعال مومن شاغل و اهل کار را دوست می دارد.

مدیریت برتر: از عوامل مهمی که پیشرفت همه جانبه و کیفیت بالای کار را به ارمغان می آورد، داشتن مدیریت توانمند در تمام رده های کاری به ویژه مدیریت بحران که به پدافند غیرعامل مشهور می باشد . واضح است که مدیریت نا کار آمدن ، در تمام ابعاد به سوی بی کیفیتی سرازیر شده و همه ی منابع و سرمایه ها را به هدر می دهد و از این روست که خدای متعال مسلمانان را از سپردن اموال شخصی و بیت المال ، به دست ناکارآمدان اقتصادی که سفیه شان، پرهیز داد، و فرمود:مال و ثروتتان را که خدای متعال در آن برای شما قیام قرار داده است، به دست سفیهان مسپارید.

سفیه اقتصادی در عرف عام و خاص به کسی اطلاق می شود که رشد اقتصادی نداشته و عوض رشد سرمایه و در آمد، ضرر وزیان به ارمغان می آورد. مدیریت برتر زمان و لحظات عمر، زندگی برتر آدمی را به دنبال دارد از این رو همیشه سیره و منش انسان های هوشنمد و عاقل اینگونه است که با مدیریت و برنامه ریزی دقیق و صحیح، با کمترین سرمایه (زمان)، بیشترین سود ( کمال و پیشرفت دنیوی و اخروی) را برای خویش به ارمغان می آوردند پس برای مدیریت و پیشرفت اقتصادی یکی از عوامل مهم و موثر مدیریت دقیق و صحیح می باشد .

بنابرین: پیشرفت های سریع مدیون ارزیابی دقیق هستند و پس علاوه بر مدیریت دقیق وصحیح اقتصاد نیاز به ارزیابی دقیق نیز داریم

از عوامل رشد اقتصادی در همه ی زمینه ها، توجه به سرانجام و عاقبت کارها و به عبارت دیگر، دور اندیشی است حضرت علی (ع) میفرمایند:آرامش قبل از فرجام نگری دوراندیشی نیست؛ تدبیر امور قبل ازاقدام، تورا از پشیمانی باز می دارد.

گسترش روابط اجتماعی:

اجتماعی بودن انسان روشن و بدیهی است؛ یعنی نیاز ها و پیشرفت و کمال آدمی به انسان ها گره خورده است؛ بدون حضور در صحنه های مختلف اقتصادی، علمی، فرهنگی و... بی تردید انسان در قافله ی رشد و تعالی عقب می ماند.

در رشد اقتصادی نیز انسان بی نیاز از ارتباط با جوامع مختلف نیست و از این رو رسول خدا (ص) می فرمایند: شخصی در منزل نشسته و می گوید: خدایا روزی ام ده و برای کسب روزی بیرون نمی رود( با مردم در ارتباط نمی باشد) خدای متعال می فرماید:ای بنده من ! آیا امکانات لازم  ، از جمله بدن سالم برای سفر، جهت کسب روزی حلال در اختیارت نگذارم؟

گردش های مالی بین همه ی مردم:

از مهمترین بایدها و بنیان های اقتصادی اسلام که مبنای خیلی از عناوین اقتصادی در این مکتب حیات بخش قرار گرفته است،گردش مال و ثروت بین همه ی اقشار جامعه می باشد یعنی قوانین و مقررات اقتصادی می بایست به گونه ای نباشد که نتیجه اش فربه شدن عده ای شود،  متاسفانه در جامعه کنونی مردم دارند به دو گروه غنی و فقیر تشکیل می شوند که در صورت این رویداد اتفاقات بدی جامعه را خواهد گرفت و با بالا رفتن اجناس مردم فقیر هر روز فقیر تر می شوند و مردم غنی (ثروتمند) هروز ثروتمند تر می شود و دیگر کسی به عنوان میانه روی نداریم در صورتی که اقتصاد به معنای میانه روی می باشد .

اسباب فقر: با در آمیختن تنبلی و ناتوانی فقر به وجود می آید، اسراف علت فقر است، عدم مدیرت اقتصادی در زندگی موجب فقر است، فروتنی فقیرانه موجب فقر است، اینها همه جملاتی از حضرت علی (ع) درباره فقر است

اسراف: اسراف از گناهان است و حذف آن از ابعاد زندگی ازاحکام کلی اسلام بوده و از عوامل مهم اصلاح الگوی مصرف به شمار می رود؛ چرا که آفت بزرگ سرمایه های بشری ، به ویژه زمان است که در طول تاریخ، حیات فرد و جامعه را به هلاکت سوق داده است.

درپایان: با کار کردن، مدیریتی صحیح، ارزیابی دقیق، گسترش روابط اجتماعی ، اسراف نکردن، فقر را از خود دور کنیم وبر همه ی مسائل روز مره مدیریتی اقتصادی داشته باشیم.

منابع: قرآن کریم، نهج البلاغه، مجمع البیان،فقه الرضا، پیشرفت اقتصادی و عوامل آن، وسائل الشیعه

 

[کد خبر:AJ2985]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب