محسن عباسی دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی آلی

 

به گزارش خبرنگار آینه جم:بنزین (gasoline) برشی از نفت خام است که در پالایشگاه، در ستون های تقطیر در شرایط خاصی بدست می آید؛ بنزین در حالت طبیعی حاوی یک سری مواد آلی است. بسیاری از هیدروکربن های موجود در ام موادی خطرناک برای سلامتی محسوب می شوند که قبل از رسیدن به دست مصرف کننده باید تا حد استاندارد کاهش یابند.

حال اینکه بنزین استاندارد باید چه شرایطی داشته باشد، بماند برای بعد، ولی اکنون معضلی بسیار جدی تر از بنزین سلامتی شهروندان را تهدید می کند یا به عبارتی بنزینی را در باک خودروهایمان می ریزیم که اصلا بنزین نیست!

در سال 1389 و پس از شروع تحریم ها، طرح ضربتی افزایش تولید در واحدهای پتروشیمی کلید خورد؛ پیش از آن حدود 40 درصد بنزین مصرفی کشور وارد میشد؛ برای جبران این کسری 40 درصدی، واحدهای پتروشیمی بجای پالایشگاهها شروع به تولید بنزین پرولیز کردند که این نوع بنزین حاوی حدود 50 درصد بنزن و ترکیبات آروماتیک دیگر است.

بنزن (benzene)، یک هیدروکربن حلقوی آروماتیک خطرناک با فرمول مولکی (C6H6) است که سرطانزایی آن اثبات شده است. حد اکثر استاندارد بنزن موجود در بنزین 5 درصد و حتی در امریکا حدود 0.62(صدم درصد )است، یعنی بنزن موجود در بنزین تولیدی در مجتمع های پتروشیمیف حداقل ده برابر استاندارد جهانی است و میزان بنزن در برخی از مناطق تهران تا حدود 40 برابر از حد مجاز برآورد شده است.

حال با توجه به اینکه دوره ی پنهانی سرطان خون بطور معمول بین 5 تا 15 سال بعد از اولین تماس است، باید منتظر سونامی های این سرطان در آینده ای نزدیک باشیم.

[کد خبر:AJ2974]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب