000000101000010006.jpg

 

آینه جم: خوب می دانند متن پیام را چگونه تنظیم کنند تا مخاطب را به کلیک کردن روی لینک ارسالی مجاب کنند و به هدف شان برسند، طعمه ای که در ایامی از سال که تعطیلی های چند روزه داریم بیشتر برای شان می گیرد!
به گزارش آینه جم؛ آنقدر کارشان را بلدند که با پیامک خود، حتی افرادی که از داستان پیامک های جعلی سامانه ثنا باخبرند، قلقلک می دهد که روی لینک ها فشار دهند. در همین خصوص یکی از شهروندان می گوید: «عصر سه شنبه که در برگشت از محل کار، درحال استراحت بودم، پیامی با این محتوا آمد که «شکواییه‌ای علیه شما در سامانه قضایی قرار گرفته و درصورت عدم بررسی، حکم جلب شما صادر می شود. جهت مشاهده روی لینک زیر کلیک شود…».
وی ادامه داد: «با این‌که بارها شنیده بودم چنین پیامک‌ هایی با شماره شخصی، اعتباری ندارد و بوی کلاهبرداری می آمد، اما باز هم استرس عجیبی وجودم را فرا گرفت و تا قبل از اینکه که به پروفایل شخصی ام در سامانه قضایی رفتم و دیدم شکواییه ای ندارم، آرام نگرفتم. از آن طرف کنجکاو بودم که روی لینک کلیک کنم تا ببینم به کجا می‌ رود که بلاخره خودم را راضی به این کار کردم، اما وقتی به صفحه‌ای برای دریافت اطلاعات کارت بانکی و شماره تلفن‌ همراهم هدایت شدم، دیگر جلوتر نرفتم!»

 

این مخاطب با اشاره به اینکه احتمال ارسال چنین پیامک های جعلی به سایر هموطنان وجود دارد، از این رسانه تقاضا داشت تا این ترفند کلاهبرداران را اطلاع رسانی کرده تا کسی در تور آنها به دام نیفتد. ترفندی که خصوصا در ایامی از سال که تعطیلی چند روزه داریم و افراد امکان پیگیری مستقیم صحت و سقم پیامک در ادارات یا دفاتر قضایی ندارند، احتمال نتیجه دادنش برای کلاهبرداران بیشتر است.

پیامک جعلی از قوه ‌قضاییه

با وجود هشدارهای مکرر، بازهم شاهدیم مجرمان سایبری با جعل کردن آدرس اینترنتی سامانه الکترونیکی قوه ‌قضاییه، اقدام به کلاهبرداری از کاربران فضای‌ مجازی می‌کنند.

این پیامک‌ها حاوی مطالبی از قبیل: ثبت شکواییه، ابلاغ حکم و… است که کاربران فضای‌ مجازی به دلیل استرس ایجاد شده و کنجکاوی به آدرس (لینک) جعلی که در متن پیام است مراجعه می کنند و با درخواست کسر وجه و ثبت اطلاعات بانکی توسط شهروندان از حساب کاربران برداشت غیرمجاز می‌شود.

با وجود اطلاع رسانی های قبلی، درخصوص این پیامک‌های جعلی لازم به یادآوری است که پیامک‌های ابلاغ قضایی فقط با سرشماره ADLIRAN ارسال می‌شود‌ و هرگونه پیامک‌ دارای لینک، جعلی و به قصد کلاهبرداری است. اما شاید بپرسید که وقتی شما روی این لینک کلیک کنید، چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر اطلاعات‌تان را وارد نکنید، باز هم خطرناک است؟

در این خصوص احتمال دارد برخی لینک ها باعث انتقال بدافزار (ویروس) به موبایل اشخاص و دریافت اطلاعات شخصی آنها شود.

به طور مثال، چندی قبل فرمانده انتظامی شهرستان دشتستان گفته بود: «فردی کلاهبردار اقدام به ارسال پیامکی با عنوان «علیه شما در دادسرای عمومی و انقلاب شکایت شده، جهت مشاهده متن شکواییه می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید» کرده که حاوی لینک جعلی بوده و به محض کلیک کردن قربانی برای مشاهده شکواییه، گوشی وی آلوده به یک بدافزار شد. سپس  همین پیامک از شماره همراه قربانی به صورت انبوه برای افرادی دیگر ارسال می شود و دیگران را در این چرخه کلاهبرداری دخیل می‌کند. در مرحله بعد زمانی که قربانی برای مشاهده شکواییه خود وارد لینک معرفی شده می‌شود باید مبلغی اندک مثل دو هزار تومان را پرداخت کند که در این زمان به درگاه پرداخت جعلی بانکی هدایت می شود و اطلاعات بانکی وی به سرقت می‌رود. در پرونده ای از این دست، از حساب قربانی به همین روش مبلغ ۸۰۰ میلیون ریال برداشت غیر مجاز صورت گرفته است. پس از بررسی‌های لازم متهم که خانمی ۱۹ ساله و ساکن یکی از استان‌های مرکزی کشور بود، شناسایی، دستگیر و تحویل مقام‌های قضایی شد».

این 7 توصیه ساده را جدی بگیرید

برای جلوگیری از این موارد کلاهبرداری، حتما به آدرس درگاه پرداخت‌مان توجه کنیم. shaparak.ir درگاه اصلی پرداخت بانک مرکزی است. بعضی از شیادان با اضافه کردن یک حرف به این آدرس اینترنتی، می‌کوشند تا با سایتی که به چشم کاربر طبیعی می‌آید، اطلاعات بانکی او را به دست بیاورند.

سایت‌های امن در آدرس‌ بار مرورگر علامت قفل دارند یا با حروف https شروع می‌شوند. سایت‌های پرداختی که این نشانه‌ها را ندارند، سایت‌های امن محسوب نمی‌شوند و احتمال فیشینگ در‌ آن‌ها بسیار زیاد است.

پیامک‌ جعلی دو مشخصه مهم دارد. ابتدا این که این پیامک‌ها با سر شماره‌ معمولی ارسال می‌شود و دیگر مشخصه لینک موجود در پیامک است. شهروندان باید بدانند تنها سرشماره پیامک‌های قوه قضاییه Adliran است و برای پلیس فتا با police Fata ارسال می‌شود. همچنین تنها سامانه‌ای که در پیامک‌های قوه قضاییه معرفی می‌شود که به آن رجوع کنند سامانه ثناست.

در هیچ برنامه‌ مشکوکی ثبت نام نکنید حتی برای تخفیف. اگر برنامه‌ها یا سایت‌هایی اطلاعات بیشتر از آن چه برای خرید شماست از شما می‌خواهند به آن‌ها باید مشکوک شوید. در بسیاری از موارد ممکن است اطلاعات شما را به طرف سومی بفروشند. دقت داشته باشید که قبل از دادن هرگونه اطلاعات به یک وب‌سایت نگاهی به سیاست حفظ حریم خصوصی آن داشته باشید.

[کد خبر:AJ45322]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب