IMG_20200904_124829_643.jpg

 

 

 

 

آینه جم؛   علیرضا اعتماد
آمارها حکایت از وضعیت نابسامان مالی شهرداری های کشور دارد. اگر شهرداری ها را یکی از همراه ترین نهاد با زندگی بشر امروزی قلمداد نماییم گزاف نگفته ایم چرا که از بدو تولد تا هنگام مرگ شهروندان شاهد ورود شهرداری و ارایه خدمات توسط شهرداری ها می باشیم ،هر چند که میزان خدمات دهی شهرداری ها بسته به توان بودجه ای آنها متفاوت است.
حال که ما با نهادی با این گستره خدمات دهی مواجه هستیم، لاجرم برای اجرایی شدن وظایف و خدمات مختلف توسط شهرداری باید مواد قانونی ومنابع درآمدی برای آن وضع نمود، کما اینکه قانون شهرداری ها تا حدودی مرتفع کننده چنین خواسته ای نیر هست. ولی لزوم اصلاح و بازنگری اساسی در قانون شهرداری ها همچنان به قوت خود باقی ست که این پیگیری در سطح کلان و کشوری را میطلبد.
بخشی دیگر از درآمد زایی شهرداری ها متاثر از تدوین لایحه سالیانه عوارض و بهای خدماتی ست که توسط شهرداری به شورا پیشنهاد میگرددو بعد از تصویب شورای شهر جهت سیر مراحل قانونی  به استانداری ارسال میگردد که در نهایت ابلاغ آن لایحه توسط استانداری مجوزی برای شهرداری جهت وصول عوارض از اشخاص حقیقی و حقوقی خواهد بود
،اینک با تاکید مجدد به ضرورت تامین منابع بودجه ای شهرداری حسب قانون شهرداری ها و تعرفه عوارض محلی گریزی کوتاه میزنیم به اینکه چقدر شهرداری ها ی ما در این بخش توانمند هستند؟ آیا شهرداری وشوراهای جم از ظرفیت های مغفول در این لایحه سالانه عوارض محلی برای ایجاد منابع درآمدی پایدار شهری بهره برده است؟
با بررسی اجمالی روند اجرای لایحه سالیانه عوارض محلی در شهرداری های جم و حتا استان بوشهر،درمیابیم آنچنان که بایسته است به این مهم تمرکز نشده که در چنین روز هایی که مثلث تحریم و تورم و کرونا عرصه را تنگ کرده، در پرداخت هزینه های جاری شهرداری ها را مستاصل ببینم. حال که چنین است بر همه ما شهروندان و صد البته وبه ویژه شوراها فرض است که با تشکیل کمیته احصا منابع درآمدی شهرداری های شهرستان در این راستا آغازگر اقدامی عملی باشند،کمیته ای که با بهره گیری از ظرفیت های علمی،حقوقی و تجربی شهروندان و ادوار شورا هاو همچنین الگو قرار دادن  تجربه شهرداری ها موفق درزمینه ایجاددرآمدهای پایدار تبلور خردجمعی خواهد بود، 
 چرا که با دور اندیشی و بهره گیری از این ظرفیت مغفول مانده در قالب لایحه عوارض محلی ،هم نگاه شهرداری ها به دست اداره مالیاتی در خصوص وصول عوارض ارزش افزوده و آلایندگی برداشته و هم اندک نوسان و تحولات سیاسی و اقتصادی در سطح کلان ،خدمات دهی شهرداری ها را تحت و الشعاع قرارنخواهد داد.
 نویسنده یقین دارد با پیوند و ترکیب مشارکت عمومی و خرد جمعی  وملحوظ داشتن عمر بلند مدت اثر تصمیمات پارلمان محلی (شوراها)در چارچوب همین لایحه عوارض محلی، میتوان وضعیت درآمدی شهرداری های شهرستان جم را متحول نمود.
نا گفته نماند که شهرداری جم در عمر چند ساله خود گام هایی هر چند مختصر بسوی ایجاد منابع درآمدی پایدار شهری برداشته است ولی در وصف ناکافی بودن آن همین که این درآمدهانتوانسته رافع تاخیر و تعویق برنامه زمانبندی پروژه های عمران و خدمات شهری باشد،آری کمبود منابع درآمدی مستمر و یاعدم تحقق درآمد های پیش بینی شده به عنوان یک نقیصه در بدنه اکثر شهرداری ها خودنمایی میکند و مقاطعی بحران زاست.
به تعبیری دیگر میتوان گفت حداقل تاکنون ایجاد این منابع درآمدی از قبیل بازارچه ،پمپ گاز و اخیرا هتل شهرداری جم سهمی برجسته و قابل توجه در فزونی  عواید و ورودی خزانه شهرداری جم نداشته و‌مرهمی بر زخم های مالی در شهرداری مرکز شهرستان جم نبوده است.
** توسعه و جامعه جم
[کد خبر:AJ33646]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب