00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000index.jpg

 

آینه جم:  سجادبهزادي 
تخلفات ساخت‌و‌ساز در شهرها موضوع جدیدی نیست، اما سوال اصلي اينست كه شهرداري ها جريمه هاي حاصل از اين تخلف ها را سود مي دانند يا زياني كه تركيب مبلمان شهري را به هم مي زند وشهر را نازيبا مي كند؟
چه نهادی باید در مقابل این تخلفات ایستادگی کند؟ پاسخ این سوال به «کمیسیون‌های ماده ۱۰۰» که در شهرداری‌ها فعال هست ختم می‌شود.كاركرد اصلي اين كميسيون اينست كه به تخلفات ساختماني كوچك و بزرگ ورود مي كند و بر اساس آن راي صادر مي كند.
بر اساس اطلاعاتي كه به  این رسانه  رسيده است ؛ شهرداري جم تنها در سال ۱۳۹۸ نزدیک به ۷۰ پرونده در کمیسیون ماده ۱۰۰ داشته كه به بيشتر آنها رسيدگي شده است و رسيدگي به بخشی از پرونده ها نيز به سال۹۹منتقل شده است. 
درآمد شهرداري جم از اين پرونده ها در كميسيون ماده ۱۰۰ نيز طي اين مدت نزدیک به ۷۰۰ میلیون تومان بوده است.
بر اساس اين اطلاعات شهرداري جم تنها در ۴ مورد موفق شده است در كميسيون ماده ۱۰۰ حکم تخریب برای ساخت هایی که از نظر اصول فنی و بهداشتی مشکل داشته است بگيرد و مشكل بیش از۶۰  پرونده تخلفي ديگر با پرداخت جريمه حل شده است.
در سال ۹۸ ميزان ساخت وسازها در شهر جم به نسبت سالهاي گذشته سيرنزولي داشته است و قطعا اين ميزان تخلف در سالهاي گذشته بسيار بيشتر بوده است.چرا تعداد بسیار اندکی از تخلفات ساخت وسازها در شهر جم منجر به تخريب مي شود وچه كسي مسير تخلف را در شهر نهادينه مي كند و از اين قصه سود مي برد؟ 
خيلي به ندرت در كميسيون ماده ۱۰۰ راي به تخريب ساختمان هاي احداثي صادر مي شود.چرا اين كميسيون نقش پيشگيرانه ندارد و سازمان نظام مهندسي در اين ميان كجا ايستاده است؟ سازمان نظام مهندسي شهروندان را نقره داغ مي كند تا به آنها مجوز ساخت وساز داده مي شود.چرا مهندس ناظر اين سازمان بر خلاف واقع گواهی صادر مي كند یا تخلف را به موقع به شهرداری اعلام نمي كند و موضوع منتهی به طرح در کمیسیون ماده ۱۰۰ مي شود؟
آيا جريمه ها در كميسيون ماده ۱۰۰ مي تواند چهره ی نازيبا و حتي ناايمني كه در ساخت وسازهاي شهري رخ داده است را از میان بردارد و اين مشكلات چه تاثيري بر آينده شهر خواهد گذاشت؟ شهرداري جم به تخلفات ساخت وساز شهري نگاهي پول ساز دارد و از آن استقبال مي كند ويا اين تخلفات مايه نگراني شورا وشهرداري است؟!
** کانال توسعه و جامعه جم

 

 

 

[کد خبر:AJ33205]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

0 # شهروند 1399-04-29 10:35
تو این اوضاع نابسامان اقتصادی بنظر جنابعالی که همیشه خودتون به عنوان یه منتقد و صاحب نظر مطرح میکنید بنظرتون شهرداریها که باید تمام هزینه های سالیانه شان خودشان تامین کنند بنظر شما چکار باید کنند ، مشکل این است که شما نمی دانید که تامین این هزینه ها که صرف خدمات دهی به شهروندانی مثل شما میشه چقدر سخت است شهرداری درامدش از فروش منابع گازی مفت و مجانی نیست ، به قولی شما نفستان از جای گرمی بلند می شود
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب