0001328159.jpg

 

 

آینه جم، تداوم مشکلات مالی ۳ تیم نفتی لیگ برتری (صنعت نفت آبادان، نفت مسجد سلیمان و پارس جنوبی جم) با آغاز تمرینات و رقابت‌های لیگ نوزدهم به اوج خود رسیده و قانون منع کمک از سوی دولت به ورزش حرفه ای، شرایط این تیم‌ها را دشوار کرده است.


در تیم پارس‌جنوبی مشکلات مالی به حدی رسیده است که مدیران کمپ تمرینی آن‌ها در تهران، اجازه تمرین نمی‌دهند و در مسجد سلیمان هم، امکانات این تیم همچون خوابگاه، گرفته شده است. این مشکلات در صنعت نفت هم به شکل دیگری وجود دارد و آینده حیات این تیم‌ها مبهم شده است.


پرداخت نشدن کمک از سوی وزارت نفت، ابهاماتی را برای هوادارن این ۳ تیم به وجود آورده و سوال اصلی آن‌ها این است که چطور وزارت خانه‌های دیگر، به تیم‌های تابع لیگ برتری خود کمک می‌کنند اما وزارت نفت چنین اقدامی را انجام نمی‌دهد.

از نظر قانون، وزارت نفت و یا هر ارگان دولتی نمی‌توانند به تیم‌هایشان کمک کنند.
غلامرضا شاه کرمی مدیرکل ورزش  وزارت نفت، در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: وزارت نفت به هیچ عنوان نمی‌تواند به تیم‌های لیگ برتری کمک کند. اما باید توجه داشت که وزارت نفت به تیم‌های تابع خود در لیگ‌های دسته اول و دوم کمک می‌کند. باید توجه داشت که از نظر قانون نه تنها وزارت نفت، بلکه هیچ ارگانی نمی‌تواند به ۳ تیم نفتی لیگ برتری کمک کند. در قانون برنامه ششم توسعه، پرداخت هر گونه وجهی، به هر شکلی از بودجه جاری دولت به تیم‌های حرفه‌ای ممنوع است.

دستگاههای نظارتی اجازه کمک کردن به تیم‌های حرفه ای را نمی‌دهند
او ادامه داد: تیم‌های تحت حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، از صندوق‌های سرمایه گذاری زیر نظر این وزارت خانه که تا حدودی شرایط خصوصی دارند، استفاده می‌کنند. تیم‌های مثل فولاد خوزستان، سپاهان اصفهان و ... از این صندوق‌ها استفاده می‌کنند. چنین اتفاقی به هر حال در وزارت نفت رخ نداد که دلایل خاص خود را دارد. وزیر ورزش هم تفاهم نامه‌ای را با وزارت نفت امضاء کرد و مبلغی به تربیت بدنی استان‌های این ۳ تیم داده شد.   این پول در غالب توسعه ورزش همگانی به اندازه ۱۰ میلیارد تومان به اداره ورزش استان‌ها داده شد. مسئولیت پرداخت هم به عهده اداره کل ورزش‌ها قرار گرفت. بخشی از این پول به باشگاه‌ها (پارس جنوبی، صنعت نفت آبادان و نفت مسجد سلیمان) داده شد. بعد‌ها دستگاه‌های نظارتی اجازه ندادند که باقی مانده این پول‌ها به این ۳ باشگاه برسد و اعلام شد، چون پول برای توسعه ورزش همگانی به اداره کل ورزش استان‌ها داده شده است، نباید به ورزش حرفه‌ای تعلق بگیرد.

۳ تیم نفتی با استفاده از طرح دوفوریتی برای دریافت کمک از دولت اقدام کنند
شاه کرمی گفت: در فوتبال ما، برخی از منابع درآمدی که در همه دنیا مرسوم است، وجود ندارد. در حال حاضر نیز این تیم‌ها می‌توانند با کمک  طرح دوفوریتی در مجلس،    مبنی بر این که مادامی که زیرساخت‌های نظام ورزش حرفه‌ای در ایران وجود ندارد، مانند گذشته این باشگاه‌ها بتوانند از محل دستگاه‌های دولتی درآمد داشته باشند. مثل اتفاقی که برای تیم‌های تابع وزارت نفت در دسته اول و دوم رخ می‌دهد. از تیم‌های لیگ دسته اول و دوم می‌توانیم حمایت کنیم، اما لیگ برتری ها، نه.  


 
وزیر نفت فقط قانون را اجرا می‌کند
مدیرکل ورزش  وزارت نفت افزود: وزیر نفت به هیچ وجه علاقه‌ای به حذف شدن تیم‌های تابع این وزارت ندارد و تنها منع قانونی برای کمک رساندن به این ۳ تیم وجود دارد.   وزیر نفت، قانون را اجرا می‌کند. همه دوستان برای این ۳ تیم در حال تلاش هستند تا بتوانیم از لحاظ قانونی راهی برای کمک کردن به آن‌ها پیدا کنیم.

 

* ورزش3

[کد خبر:AJ32955]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب