000000000000000000000000373630359wpid66811.jpg

آینه جم ، امام‌جمعه حلقه اتصال مردم و مسئولان در هر شهر است و مردم به‌راحتی و بدون دغدغه مشكلاتشان را با امام‌جمعه مطرح می‌کنند كه متأسفانه شهر ریز از اين قاعده مستثنا بوده است.

به گزارش آینه جم؛ خداوند در قرآن کریم می فرماید:"ای کسانی که ایمان آورده اید هنگامی که برای نماز جمعه ندا داده می‌شود به سوی ذکر خدا بشتابید و خرید و فروش را رها کنید که اگر بدانید برای شما بهتر است".

و اما مردم شهری که آنها را از این فریضه بزرگ الهی محروم کرده اند چه باید بکنند و این تمنا را کجا فریاد بزنند.

چندین سال از شهر شدن ریز از توابع شهرستان جم می‌گذرد اما هنوز هم این شهر از داشتن امام‌جمعه محروم بوده و مردم این شهر در اين مدت از نعمت نمازهاي روز جمعه بی‌نصیب مانده‌اند که مسئولان باید به این امر توجه جدی داشته باشند.

 برپایی نماز جمعه به‌عنوان یکی از نمادهای سیاسی اسلام از دغدغه‌های اصلی حضرت امام پس از پیروزی انقلاب بود و ازاین‌رو امام، مرحوم آیت الله طالقانی را در همان نخستین سال پیروزی انقلاب به امامت جمعه تهران منصوب فرمودند.

تأکید امام بر بعد سیاسی نماز جمعه و ضرورت برگزاری شکوهمند آن حتی در وصیت‌نامه ایشان نیز مشهود است، آنجا که در آخرین وصیت‌هامی‌فرمایند: از نماز جمعه و جماعت که بیانگر سیاسی نماز است هرگز غفلت نکنید که این نماز جمعه از بزرگ‌ترین عنایات حق‌تعالی بر جمهوری اسلامی ایران است.

یکی از راهکارهای اسلام برای مدیریت نظام و جامعه تجمعات، منبرها، نمازهای جمعه و جماعت است که می‌تواند در مدیریت جامعه تاثیرگذار باشد و امام جمعه به علت ارتباط با مردم و مسئولان نقش مهمی در شناسایی و رفع معضلات اجتماعی دارد چرا که در خطبه های خود هشدارها و آگاهی های لازم را به نمازگزاران می دهد.

امام‌جمعه حلقه اتصال مردم و مسئولان در هر شهر است و مردم به‌راحتی و بدون دغدغه مشكلاتشان را با امام‌جمعه مطرح می‌کنند كه متأسفانه شهر ریز از اين قاعده مستثنا بوده است.

بخش ریز با مساحت 850 کیلومتر مربع و بالغ بر 14000 نفر جمعیت، از دو شهر (ریز و انارستان) و 22 روستای کوچک و بزرگ تشکیل شده است.

همجواری شهرهای ریز و انارستان باعث شده است که هر کدام ادعای برپایی نماز در شهر خود را داشته باشند و به دلیل همین اختلافات، هنوز مردم چشم انتظار برپایی نماز جمعه هستند.

برخی از بزرگان استان قول هایی برای ورود به این مساله و پایان دادن به اختلافات را داده اند ولی متاسفانه کارشکنی و دامن زدن به اختلافات توسط برخی افراد در شهرهای ریز و انارستان که فعلا از آوردن نام آنها صرف نظر می شود باعث پا پس کشیدن این بزرگان شده است و به گفته برخی متدینین آمدن امام جمعه و برپایی نماز وحدت آفرین جمعه در شهر ریز اقدامی انقلابی را می طلبد که امیدواریم هرچه زودتر شاهد آن باشیم.

يکي از فرهنگيان اين شهر دراین‌باره می‌گوید: اقامه نماز جمعه و بهره‌مندی از امام‌جمعه در شهر ریز به‌عنوان مرکز بخش می‌تواندگره‌گشای بسياري از مشکلات مردم منطقه باشد و بهتر است مسئولان براي به سرانجام رسيدن اين خواسته مردم تعلل نکنند.

حیدری ادامه داد: وجود نماز جمعه و شخص امام جمعه در یک منطقه، علاوه بر اثرات معنوی در رفع مشکلات فرهنگی و اجرایی هر شهر، تاثیرات بسیار مطلوب دیگری نیز دارد که امیدوارم با خردجمعی و همکاری همه متدینین و دلسوزان منطقه این مهم هر چه زودتر صورت بپذیرد.

این فعال فرهنگی خاطرنشان کرد: حضور امام‌جمعه در هر شهری برکت را به همراه دارد و جایگاه منطقه را بالا می‌برد ولی متاسفانه تعصبات نابجای برخی افراد باعث شده است که منطقه تا کنون از این نعمت بی بهره باشد.

عضو شورای اسلامی بخش ریز در گفتگو با مهر اظهار داشت: در استان دارالحماسه بوشهر، بخش ریز از معدود بخش‌هایی است که نماز جمعه، این فریضه بزرگ الهی و این صف بزرگ جهاد و توحید در آن اقامه نمی شود.

وی افزود: با وجودی که مردم انقلابی این بخش در مراسمات و مناسبت های مختلف مذهبی، اجتماعی و سیاسی حضور پرشوری داشته و نیز پیگیری مداوم از طرف نهادهای مختلف مردمی و حکومتی داشته اند، هنوز این خواسته مهم معنوی مردم محقق نشده است.

محدثی خاطرنشان کرد: چند سال پیش با پیگیری های مداوم، مقرر شد که اولین نماز جمعه در شهر ریز اقامه شود که با کم لطفی برخی عزیزان، سطحی نگری و دخالت های افراد غیر مسئول و ناهماهنگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و جماعات استان این مهم محقق نشد.

این عضو شورای اسلامی بخش ریز در پایان ابراز امیدواری کرد با تدبیر بزرگانی همچون حضرت آیت‌الله حسینی بوشهری و آیت‌الله صفایی بوشهری و حجت الاسلام گنجی امام جمعه مرکز شهرستان، شاهد ایجاد وحدت و انسجام و همدلی بیشتر در بخش ریز با اقامه این فریضه عبادی و سیاسی باشیم.

ضرورت وجود امام‌جمعه در شهر ریز روزبه‌روز بيشتر از گذشته احساس می‌شود و مردم اين شهر با توجه به نزدیک شدن به 5 مرداد سالروز اقامه اولین نماز جمعه در تهران از شوراي سیاست‌گذاری ائمه جمعه كشور خواستار انتصاب امام‌جمعه برای شهر ریز شده‌اند.

گفتنی است برخی از جوانان انقلابی این شهر مشغول جمع آوری طوماری از درخواست های مردمی برای برپایی این فریضه سیاسی عبادی در شهر ریز هستند که به زودی این طومار به دفتر نماینده ولی فقیه و نیز نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری تحویل داده می شود.

 

**جم خبر

[کد خبر:AJ16512]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

0 # علی 1395-04-06 11:06
امان از جهل.....

به تباهی میکشانداندرون را...

وقتی رفت برباداندرون انسان به ظاهر..

دگر وجودش بی معنا میشود....

مگر هدف از عبادت خدانیست..پس چرا کشمکش...

کشمکش را با هوای نفس بکار گیرید نه.خدا واعمال عبادی..
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب