104506944465.jpg

به گزارش آینه جم: حمیده ماحوزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر به سوالاتی درباره حواشی اختلاف نظرهای پیش آمده با استاندار، زمزمه احتمال کاندیداتوری اش در شورای شهر و عملکرد خود پاسخ داد.

گفتگوی سایت یارا با وی را در ادامه می خوانید:

گفته می‌شود حمیده ماحوزی به‌دلیل جایگاه مدیریتی فعلی از سیاست فاصله گرفته و به‌نوعی راه محافظه‌کاری و عافیت‌طلبی را در پیش گرفته است. شما چقدر این گفته‌ها را قبول دارید؟

من در حین رسیدگی به امور فرهنگی کار سیاسی خود را انجام می‌دهم اما عقیده دارم در مسائل فرهنگی نباید سیاست را دخیل کرد. بنابراین اگر به‌نظر آمده که بنده در حوزه سیاسی کمتر فعالیت می‌کنم به این علت بوده که جایگاه کنونی من ایجاب می‌کند وجهه فرهنگی‌ام بر وجهه سیاسی‌ام غلبه کند. اما بنده همچنان بر مواضع سیاسی خود ایستاده‌ام و با افتخار اعلام می‌کنم یک بانوی اصلاح‌طلب هستم.

آیا شایعه کاندیداشدن برای انتخابات شورای شهر سال ۹۶ را تایید می‌کنید؟

ما اکنون مدیر هستیم و اگر دوستان تصمیم بگیرند که این سکان را به‌دست کسی دیگر بدهند، آن‌وقت شما مطمئن باشید من به حوزه شورای شهر ورود می‌کنم. چون من شخصی نیستم که از جامعه کناره‌گیری کنم و روحیه شخصی من باعث می‌شود همیشه در متن حضور داشته باشم و اگر من را برکنار کنند بی‌شک در شورا حضور پیدا می‌کنم.

آیا کناره‌گیری علی جنتی از وزارت ارشاد به‌دلیل فشارهای سیاسی بود؟

واقعیت امر هنوز برای خود ما هم مشخص نیست که این کناره‌گیری سیاسی باشد. جناب جنتی از نیروهای خوش‌فکر و به‌شدت همراه رییس جمهور بودند که با این شرایط بعید می‌دانم کنار‌رفتن ایشان سیاسی باشد و تا آنجایی که به ما اطلاع داده‌اند خود جناب جنتی از رییس جمهور خواسته‌اند با‌توجه به شرایطی که در جریان بوده شخص دیگری را به‌جای ایشان قرار دهند و مدیری دیگر زمام امور را به‌دست بگیرد.

استعفا وزیر سابق ارشاد چقدر به حواشی پیش‌آمده پیرامون کنسرت‌ها و اجرا‌نکردن خواسته‌های رییس جمهور در این حوزه مرتبط بود؟

این شایعات در بطن جامعه وجود دارد اما به‌نظر من ایشان از همراهان رییس جمهور بودند که پیرو سیاست‌های ایشان از لحظه ورود برای گرفتن رای اعتماد تا لحظه آخر به تمام مدیران تاکید داشتندکه سیاست‌های جناب روحانی و دولت تدبیر و امید را در حوزه فرهنگ پیگیری و اجرا کنند و بی‌تردید ایشان را پیرو سیاست‌های دولت می‌دانم و این کناره‌گیری را سیاسی نمی‌دانم. چون ایشان در بسیاری از حوزه فشارهای زیادی را تحمل کرده و ایستادگی بسیاری از خود نشان دادند و برای من به‌نوعی یک مدیر شجاع بود که در برابر خواسته‌های بعضا نا‌به‌جا و فشارهای سیاسی، به‌شدت تا جایی که توان داشتند مقاومت می‌کردند.

شخص وزیر سابق ارشاد چقدر در انتخاب شما به‌عنوان مدیرکل نمونه‌ موثر بود؟

یکی از دلایل اصلی مدیر نمونه‌شدن من پیگیری دقیق خواسته‌های وزیر و سیاست‌های دولت تدبیر و امید بود که از ابتدای کار که ایشان از ما خواستند گزارش کار را ارائه دهیم بنده بر اساس اهداف دولت شرایط را مدیریت کرده و گزارش خود را ارائه دادم تا در آخر بتوانم با عمل به خواسته‌ها و سیاست‌های دولت به‌عنوان مدیر نمونه کشوری انتخاب شوم.

صالحی‌امیری گزینه مناسبی برای ارشاد است؟

صالحی‌امیری به‌عنوان یک شخص ادبی و فرهنگی و در این حوزه یک پژوهشگر و فرهنگ‌شناس است و در بحث عملی هم در هر حوزه‌ای که فعالیت داشته‌اند موفق بودند و ما بسیار خوش‌بین هستیم که پس از رفتن دکتر جنتی بازهم شخصیتی فرهنگی خوب و توانمندی جایگزین ایشان هستند که امیدواریم بتوانند در ادامه مسیر موفق باشند.

به‌عنوان یک فعال اصلاح‌طلب آیا با روحانی تا ۱۴۰۰ خواهیم بود؟

اول این‌که جناب دکتر روحانی با مشکلاتی که در بدو ورود داشتند و مسائلی که باید سریعا حل می‌شد و جامعه را آرام می‌کردند که در این مهم به‌شدت موفق بودند و با سیاست و تدبیر امید از دست‌رفته را به جامعه بازگرداندند و قاطبه مردم هم با این سیاست‌ها همراهی کردند و من فکر می‌کنم ایشان در دوره آینده هم رییس‌جمهور خواهند بود و هرچند صدای مخالف گاهی شنیده می‌شود اما اکثریت جامعه حامی ایشان هستند و ان‌شاءالله این اتفاق با رای بالا در سال آینده به جناب روحانی نشان داده خواهد شد

انتصاب شما با استقبال نیروهای اصلاح‌طلب استان مواجه شد اما ظاهرا مسئولان استانی چندان موافق آن نبودند تا جایی که شایعه شد بارها فشارهایی به وزارتخانه از طرف مسئول ارشد استان برای برکناری شما وجود داشته است؟

بله وجود این تلاش‌ها را برای برکناری خودم تایید می‌کنم.

دلیل این فشارها چه بود؟ اصلاح‌طلب بودن شما یا گماشتن مدیری از نزدیکان و همسو با سیاست‌های شخصی استاندار؟

من نظر آن‌ها را نمی‌توانم بخوانم اما سعی کردم در این‌مدت هم برای مدیر ارشد استان هم حوزه وزارتخانه احترام خاصی قائل باشم و به هر شکل هر مدیرکلی باید مدیر ارشد استان را راضی نگه دارد اما با همه سعی و تلاشی که داشتم هنوز دلایل این‌گونه برخوردها برای من روشن نیست و حتی ۲بار هم درخواست کردم با ایشان دیدار داشته باشم و علاوه بر ارائه گزارش عملکرد خودم در این حوزه انتقادات ایشان را از خودم پذیرا باشم و اگر لازم است مواردی تصیحح شود را در حوزه کاری خود تصحیح کنم که متاسفانه این اتفاق نیفتاد. اما به هر حال من همه تلاشم را کردم که به بهترین شکل انجام وظیفه کنم.

فعالیت‌های شما در حوزه مدیریتی ضعیف بوده که این‌گونه با شما برخورد شد؟

حوزه ارشاد در ابتدای ورود من اوضاع بسیار نا‌مناسبی داشت و یک اداره در حال کما بود و تمام سطوح آن در حال کما بودند و انجمن‌های آن فعال نبوده و اساسنامه مشخصی نداشتند و مرکز پژوهش ما تعطیل بود و اتاق آن با تاسف خوابگاه شده بود و در آن تخت گذاشته بودند و مدیران ما از این شهرستان به آن شهرستان در حال سفر بودند تا به محل کار خود برسند و من واقعا سعی کردم در این مدت بسیاری از برنامه‌های فرهنگی و هنری را سر و سامان دهم و اکنون ما در حوزه فرهنگ‌، قرآن و ارتباطات، تئاتر، موسیقی و دیجیتال از برترین‌های کشور به حساب می‌آییم و در بحث کتاب پیشروترین شهر در کشور هستیم.

اصلا به شما دلایل اینگونه برخوردها توسط استاندار توضیح داده شده است؟

اگر کم‌کاری در حوزه‌ای داشتم باید به من گفته می‌شد و اطلاع پیدا می‌کردم اما متاسفانه هیچ اخطاری به من داده نشد و هیچ‌گونه صحبتی انجام نشد و من واقعا دلیل اینگونه رفتارها را نمی‌دانم.

به‌عنوان سوال آخر موفقیت بوشهر در برگزاری کنسرت‌ها نسبت به بقیه استان‌ها به چه دلیل بوده است؟

در بحث موسیقی ما سعی کردیم مشکلاتی که در اوایل وجود داشت با برگزاری جلسات و شنیدن صدای مخالفان و معترضان شرایطی را به‌وجود آوردیم تا آن‌ها هم نگرانیشان برطرف شود. دوستان مخالف موسیقی و کنسرت نبودند بلکه نسبت به شرایط برگزاری آن نگرانی داشتند و ما هم سعی کردیم این نگرانی‌ها با تعامل برطرف شود. در نهایت ما هم به‌دلیل حمایت از موسیقی در استان توانستیم در برگزاری کنسرت‌ها موفق عمل‌کرده و با برگزاری بدون حاشیه ۳۰۰ اجرای صحنه‌ای کنسرت در استان که آمار بسیار بالایی نسبت به جمعیت ما است در این امر به‌نوعی پیشرو باشیم.
گفتگو: کیوان حیدری

[کد خبر:AJ19148]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب