به گزارش آینه جم:مه لقا باقری بازیگر ایرانی در سال ۱۳۶۰ در تهران متولد شده استاو فوق لیسانس کارگردانی از دانشگاه تربیت مدرس دارد این بازیگرهمسر جواد عزتی است جواد عزتی بیشتر کارهای کمدی بازی می کند.مه لقا باقری در اینستاگرام خود عکسی از خود هنگام خلبانی منتشر کرده است که در ادامه آن را مشاهده کنید.

مه لقا باقری خانم بازیگری ۳۷ ساله ایی که خلبانی می کند

مه لقا باقری

مه لقا باقری با انتشار این عکس در صفحه اش نوشت: پرواز را به خاطر بسپار ، پرنده مردنی ست…

چگونه می‌توان خلبان شد؟

شاید کمتر کسی را بتوان یافت که دست‌کم در سال‌های آغازین زندگی به خلبان‌شدن تمایل نداشته است؛تمایلی که در علاقه دیرین انسان به پرواز ریشه دارد. در دهه‌های گذشته این حس با باز‌کردن دست‌هااز هم و دویدن به خیال پرواز بال می‌گرفت، اندکی بعد به بازی‌های آتاری دست یافت و اکنون با شبیه‌سازهایبسیار دقیق و پیچیده که روی تبلت‌ها نیز قابل اجرا هستند، ارضا می‌شود.

با این حال، گرچه همیشه کسانی بوده‌اند که این رویارا پیگیری کرده و به سرانجام رسانده‌اند، اما دیگر افراد اغلب آنقدر زود این تصمیم را به فراموشی سپرده‌اندکه حتی از اطلاعات اولیه درباره خلبان‌شدن و روش‌ها و شرایط آن نیز بی‌خبرند.

مه لقا باقری

مه لقا باقری در حال خلبانی

راه های خلبان شدن در ایران

در ایران و بسیاری از کشورهای دیگر دو راه اصلی برای خلبان‌شدن وجود دارد. نخست انتخابرشته هوانوردی در دانشگاه هوایی ارتش است و دوم گذراندن دوره‌های لازم و گرفتن مدارکمورد نیاز خلبانی که البته خانم‌ها تنها راه دوم را می‌توانند انتخاب کنند.

مه لقا باقری

مه لقا باقری و جواد عزتی

زندگی به روش خلبانی

زندگی یک خلبان، خاص است که هر کسی توانایی زندگی در چنین شرایطی را ندارد. سفرهایپی‌در پی، خطرات پرواز، استرس مسئولیت حفظ جان مردم، پروازهای غیرمنتظره، دوری از خانواده و…بخشی از مشکلاتی است که اگر فرد بدون آگاهی از آنها وارد این حرفه شود، ممکن است دچار مشکل شود.

بالاترین فرد در سیستم هدایت وکنترل و نظارت هواپیما خلبان است که در واقع فرمانده هواپیمایی استکه میلیون‌ها دلار ارزش دارد. خلبان در طول پرواز مسئولیت جان صدها مسافر را که هزاران چشم به راه دارندبردوش می‌کشد. داشتن توانایی مدیریت بحران و حفظ قوه تعقل و تفکر و خونسردی حتی تا دم مرگتوانایی‌هایی است که یک خلبان به آن نیاز دارد. از سوی دیگر یک خلبان به لحاظ تنظیم ساعات پروازدر اوقات متفاوت نمی‌تواند برنامه‌ریزی دقیقی برای زندگی شخصی خود داشته باشد و بیشتر باید ازیک برنامه شناور استفاده کند، چرا که هر هفته یا هر ماه برنامه پروازها تغییر می‌کند.

مه لقا باقری

مه لقا باقری در کنار محمد علیزاده

شرایط لازم برای خلبان شدن

علاوه بر اینها سلامت جسمی و روحی تنها برای ورود به کار خلبانی لازم نیست. خلبان باید مرتباز شرایط جسمی و روحی خودش باخبر باشد و بر اساس آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های سازمانهواپیمایی کشوری قوانین سختگیرانه‌ای برای بررسی سلامت خلبانان در کلاس‌های مختلف وجود دارد.

در صورت ایجاد وقفه‌ در خدمت‌رسانی خلبانان، هرخلبان تا تقریبا ۴۰ سالگی باید هر سال یکبارو بعد از ۴۰سالگی هر شش ماه یکبار مورد آزمایش‌های ویژه قرار گیرد.

گرچه خلبانان گاه با فرارسیدن موعد یا سقف پرواز و گاه به ناگزیر بازنشسته می‌شوند، امابسیاری از آنان نیز تازه پس از فرارسیدن موعد بازنشستگی و سقف پرواز در یک هواپیمایی،در شرکتی دیگر مشغول به کار می‌شوند، چرا که برخی شرکت‌های هواپیمایی اصولا استخدامخلبانان بازنشسته شرکت‌های دیگر را ترجیح می‌دهند. این مساله البته مانند مشاغل دیگر تنها به دلیل هزینه‌های بیمه نیست.

مه لقا باقری

مه لقا باقری و قیمت

هر خلبان تازه در شرکت باید دوره‌ها و شرایطی را از سربگذراند که برای شرکت هزینه دارد،اما خلبانان بازنشسته علاوه بر داشتن همه این موارد کوله‌باری از تجربه را نیز بر دوش دارند.هم به دلیل مسائل مربوط به بیمه و هم از آنجا که خلبانان بازنشسته بسیاری از دوره‌هاو شرایط لازم را از قبل گذرانده‌اند و نیاز به سرمایه‌گذاری تازه ندارند.

با دانستن این سختی‌ها شاید دیگر چندان شگفت‌انگیز و حتی جذاب نباشد دانستن این که حداقلحقوق خلبانان در دنیا حدود پنج هزار دلار در ماه است و خلبانان ایرانی نیز به طور متوسط پنج تاده میلیون تومان در ماه دستمزد می‌گیرند. البته آن گونه که همکارانشان می‌گویند، هستندخلبانانی که هنوز درآمدشان از این کمتر است و صدالبته که دیگرانی هم هستند که دریافتی‌شان گاه تا بیش از دو برابر این ارقام می‌رسد.

[کد خبر:AJ24560]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب