یک منتقد آثار تصویری معتقد است سیاست تلویزیون بیشتر تولید سریال‌هایی برای مقابله با ماهواره است و مساله کیفیت را در نظر نمی‌گیرد.

احمد طالبی‌نژاد منتقد پیشکسوت سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تغییرات ساختاری که در دوره جدید سازمان صداوسیما رخ داده است، اظهار کرد: واقعیت این است که کوشش این آقایان چه در دوره قبلی و چه دوره فعلی این بوده است که مردم سرگرم شوند و سراغ ماهواره نروند. انگیزه اصلی همواره همین بوده و دلایل دیگری چون ایجاد تنوع یا توجه به ذائقه مخاطب، نداشته است.

علاوه بر شهری‌ها مردم روستاها هم پای ماهواره‌اند

وی افزود: در دوران قبل این همه شبکه راه‌اندازی کردند و سریال پشت سریال روی آنتن فرستادند. همه چیز سری دوزی و پیش پا افتاده بود و باعث میدان دادن به افراد فرصت طلب شد اما آیا موفق بودند؟ من فکر نمی‌کنم چنین چیزی باشد. آمارها هم همین را می‌گوید. هم آمار غیررسمی هم تجربه‌های شخصی نشان می‌دهد علاوه بر دو سوم جامعه شهری، حتی در روستاها هم خودم شاهد بودم که مردم پای ماهواره نشسته‌اند و سریال‌های ضعیف ترکیه‌ای یا آثار مبتذل آمریکای لاتین را تماشا می‌کنند.

طالبی‌نژاد یادآور شد: متاسفانه اعتماد مردم از تلویزیون سلب شده و نه به لحاظ موضوع خبر و خبررسانی و نه از حیث سرگرمی دیگر به تلویزیون بهایی نمی‌دهند. من فکر نمی‌کنم این همه شبکه به دردی بخورد و اگر همه شبکه‌ها ادغام شوند و دو سه شبکه خوب داشته باشیم می‌شود پاسخگوی نیازهای نسل امروز بود.

رسانه‌ها پاسخگوی نیاز مردم باشند

این منتقد تصریح کرد: تلویزیون و رسانه‌های داخلی بدانند که با پول بیت المال کار می‌کنند، بنابراین باید پاسخگوی نیازهای مردم باشند و اگر نباشند باخته‌اند. امروزه اگر کسی پای فیلم و سریال‌های بیگانه نمی‌نشیند نیز به خاطر عدم دسترسی به اینترنت و ماهواره است.

وی با بیان اینکه باید فضا را برای برآورده کردن نیازهای طبیعی مردم باز کرد، گفت: البته می‌دانم که مدیران تلویزیون همیشه زیر نگاه کسانی خارج از حوزه فرهنگ و هنر هستند اما مدیران باید شجاعت به خرج دهند و تابوها را بشکنند. ما حتی در این تلویزیون چیزی از تاریخ معاصر نمی‌بینیم و هر اثری هم که در این زمینه پخش می‌شود، سفارشی است.

مدیران شجاع باشند و تابوها را بشکنند

این منتقد بیان کرد: جوانان ما باید از دکتر مصدق‌ها بدانند. البته نه فقط افراد ملی‌ بلکه باید درباره مذهبی‌ها هم اطلاعات داشته باشند و اگر به مقصد میدان فاطمی سوار تاکسی می‌شوند، بدانند دکتر فاطمی که بوده است.

کاربلدها خانه‌نشین‌ و پسر و دخترخاله‌ها سرکار

وی در پایان گفت: اما متاسفانه بسیاری از جوانان چنین اطلاعاتی ندارند. در حالی که از تاریخ گذشته ما تا منابع ادبی ارزشمندمان می‌تواند موضوع فیلم و سریال باشد اما درباره تاریخ ایران اثری ساخته نمی‌شود. همین مردم را بی اعتماد می‌کند. باید از این همه هزینه بیهوده جلوگیری کرد و با تجمیع آنها، فیلم و سریا‌ل‌های ارزشمندی ساخت اما اکنون تمام کاربلدها خانه نشین هستند.

[کد خبر:AJ1621]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب